نکات اولیه شرکت در مزایده و مناقصه

عمومی

به طور کلی مزایده به معنای در معرض فروش گذاشتن چیزی است به ‌نحوی که هر خریداری که قیمت بیشتری را پیشنهاد کرد، کالا به وی فروخته شود و از منظر حقوقی نیز نوعی از معامله و فروش اموال منقول و غیر منقول شخصیت حقوقی یا حقیقی اطلاق می‌شود که با ساز و کاری حقوقی و شرایطی مطابق قانون به مرحله اجرا می‌رسد.

گفتنی است که مزایده یکی از روش های انعقاد پیمان‌های اداری مبتنی بر رقابت نیز محسوب می‌شود.

چه اصطلاحاتی در مزایده کاربرده دارد؟
فروشنده: در مزایده فروشنده به شخصی اطلاق می‌شود که کالای خود را جهت فروش به صورت فوری یا مزایده معرفی نموده و به خریداران عرضه می‌‍نماید.

خریدار: شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی که در مزایده بالاترین قیمت را جهت خرید کالا پیشنهاد داده و یا اعلام می‌کند که تمایل دارد کالای عرضه شده جهت فروش را خریداری کند.

قیمت پایه: حداقل قیمتی است که فروشنده حاضر است کالای خود را به آن قیمت بفروشد و در ابتدای مزایده اعلام می‌کند که این قیمت معمولا توسط کارشناس رسمی تعیین می‌شود.

قیمت پیشنهادی: قیمتی است که خریدار به عنوان حداکثر قیمتی که حاضر است برای کالا بپردازد اعلام می‌کند.

فروش کالا: در واقع به معنای توافق فروشنده و خریدار جهت معامله کالا به قیمت فروش فروش کالا گفته می‌شود.

قیمت فروش: فروش فوری همان قیمتی است که فروشنده از ابتدا به عنوان قیمت کالا اعلام نموده است، اما در مزایده برابر است با مبلغی معادل بالاترین قیمت قبل از مبلغ پیشنهادی برنده مزایده به اضافه مقدار پله افزایش.

انواع مزایده
مزایده خصوصی: در این نوع مزایده پیشنهاد دهندگان قیمت مخفی پیشنهاد می‌دهند و در پایان زمان برگزاری هر کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد داده باشد، به‌عنوان برنده مزایده بی‌نام اعلام می‌گردد.

مزایده عمومی: نقطه مقابل مزایده خصوصی، مزایده عمومی قرار دارد که پیشنهاد دهندگان بالاترین قیمت مشخص می‌باشند و مزایده صرفا برای یک قشر به‌‍خصوصی تشکیل نشده بلکه عموم مردم می تواند در آن مشارکت داشته باشند.

شیوه اجرای مزایده چگونه است؟
روشهای متفاوتی برای دعوت از عموم برای شرکت در مزایده وجود دارد. بدیهی ترین راه ممکن درج آگهی مزایده با ذکر اقلام و کالاهای مورد مزایده گذاشته در روزنامه‌های کثیرالانتشار و جراید محلی می باشد. در همین رابطه ماده 118 قانون اجرای احکام مدنی مقرر داشته که آگهی فروش باید در یکی از روزنامه‌های محلی یک نوبت منتشر گردد. حتی در برخی از مزایدات ممکن است مزایده گذار آگهی را در معابر پر تردد از قبیل مترو، ایستگاه های اتوبوس و شوارع شلوغ شهر بر روی دیوار درج کند.

راه دیگر انتشار از طریق فضای مجازی و کانال های اجتماعی می‌باشد که در حال حاضر این روش با اقبال قابل توجهی روبه رو بوده است. در خصوص مزایده اموال محکوم علیه(فرض مثال مزایده اموال زوج به منظور پرداخت دیون، مهریه یا نفقه زوجه)، علاوه بر دعوت عموم، محکمه صالح طرفین دعوی محکوم له و محکوم علیه را از طریق ارسال ابلاغیه به جلسه برگزاری مزایده با ذکر تاریخ، ساعت و محل برگزاری دعوت می‌نماید.

چگونه برنده مزایدات باشیم؟
اگر قصد شرکت در مزایده را دارید، علاوه بر آگاهی از این‌که مزایده چیست و شرایط آن به چه صورت است، باید نسبت به شرکت در مزایدات نیز آگاهی داشته باشید. وجود یک فرد کار بلد و مجرب در هر فعالیتی، راه موفقیت را هموار و امکان موفقیت را بالاتر خواهد برد.

برای برنده شدن در مزایدات نیز آگاهی شرط اول است. اما اگر بخواهیم به تکنیک‌هایی برای برنده شدن در مزایدات اشاره کنیم، می‌توان گفت مرحله اول در پیشی گرفتن از رقبای شرکت کننده در مزایده، آگاهی از زمان برگزاری مزایدات است. همانطور که می‌دانید امروزه تمامی پروژه‌های پر سود از طریق برگزاری مزایده، مناقصه و استعلام برگزار می شود. پس اگر می‌خواهید این پروژه‌ها را از دست ندهید، حتما باید حواستان به مزایدات و استعلام‌های درحال برگزاری باشد.

مرحله دوم برای برنده شدن در مزایدات، کسب اطلاعات صحیح و کامل در خصوص هر معامله کاری است. اطلاعاتی نظیر محل برگزاری، مدت مقرر برای اعلام آمادگی و یا میزان مبلغ تضمین شرکت در این پروژهها و… . این موارد به شما کمک خواهد کرد تا با سنجیدن شرایط خود، تصمیم درستی برای شرکت کردن در این پروژه‌ها بگیرید.

مرحله بعد، شناسایی شرایط شرکت در مزایده مورد نظر است. چرا که هر مزایده ای، شرایط خاص خود را دارد. شرایطی که قبلا توسط مزایده گزار تعیین گردیده است.

قدم بعدی جمع آوری سریع و با دقت مدارک مورد نیاز و تحویل به موقع آن به مزایده گزار است.

بسیاری از کسانی که به عنوان رقیب شما در مزایده شرکت می‌کنند، به دلیل غفلت از همین مرحله و دیر رساندن مدارک، از دور رقابت حذف می شوند. باید بدانید اغلب مناقصات و مزایدات تمدید نمی‌شوند و امکان تصحیح مدارک و یا ارائه مدارک به طور کامل وجود نخواهد داشت. در نهایت، شما کارتان را انجام داده اید و حالا باید منتظر باشید تا نتایج اعلام شود. معمولا برای هر پروژه سه برنده اعلام می‌شود که در ابتدا از برنده شماره یک برای انجام ادامه روند معامله دعوت می شود اما اگر برنده اول پاسخگویی مناسب نداشته باشد، به سراغ برنده دوم و بعد از آن برنده سوم می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010