ساختمان اداری ترمه، طراحی خلاقانه

عمومی

پروژه­ی ساختمان اداری – تجاری ترمه در شهر همدان، شهری تاریخی با شهرت معماری اقلیمی خاص خود، طراحی و اجرا شد. ساختمان توسط مهندسان طرح، آقایان فرشاد مهدی زاده و احمد بطحانی و همکاران طرح، خانم­ ها مرضیه رجب زاده، هاله نبوی و آقای بابک عبدالغفاری در زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع و در دو طبقه بنا شد و بخاطر طرح ویژه و خاص خود توانست رتبه­ ی اول جایزه ­ی Architizer از نگاه داوران را، در همان سال از آن خود کند.

طراحی ساختمان ترمه
این بنای دو طبقه با کاربری تجاری اداری، در طبقه همکف خود شامل یک فضایی عمومی برای تجارت و فروش محصول و در طبقه ی اول شامل یک دفتر خصوصی است و در طبقه دوم پشت بام قرار گرفته است. در طراحی این بنا، فضای تجاری و اداری با دیواری حائل از هم جدا شده و طرحی مدرن و بدیع را به نمایش گذاشته است. این بازی با احجام درسطح، سبب شده دیوار حائل به عنوان مهم ترین و اصلی ترین بخش این پروژه به شمار برود و از طرفی به عنوان المان زیباشناسانه معماری در این ساختمان لوکس معرفی شود.


دیواری با کاربری راه پله
دیوار حائل، یا سطح بتنی دو بخش تحتانی و فوقانی را به صورت یک طبقه اداری در بالا، و یک بخش فروشگاهی در پایین به گونه ایی از هم جدا کرده که سقف فروشگاه که در طبقه اول است به شکل راه‌ پله درآمده است و بخش اداری را مستقیما به پیاده‌ روی جلوی ساختمان متصل می کند.
به این صورت ایده مسیرهای ارتباطی مجزا برای هر دو بخش با کاربری متفاوت، که در ابتدای کار یکی از چالش های طرح محسوب میشد، با هدف ایجاد ارتباط با فضا و محوطه ی شهری و جدا کردن دو فضای اداری و تجاری به ایده ای منحصربه فرد تبدیل شد. با این طراحی خاص هر بخش به صورت مجزا و جداگانه و به صورت مستقیم با فضای شهری مرتبط می شوند و مراجعان هر کاربری مسیر مخصوص خود برای ورود به بخش مورد نظرخود دارند.
همانطور که اشاره شد طبقه دوم ساختمان، پشت بام این مجموعه است که در اختیار بخش اداری قراردارد تا در مراسم ها و مهمانی‌ های خود از آن به عنوان باغ سقفی Roof garden استفاده کنند.
همچنین نمای ساختمان با متریال آجر پوشانده شده است و این نمایانگر هم¬خوانی بنا با فرهنگ سنتی همدان دارد. استفاده ازآجر علاوه بر این که با بافت های سنتی هماهنگ است، باعث حفظ سبک معماری اقلیمی و بومی منطقه نیز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010