ایران، محرک اصلی اهرم قیمت نفت

عمومی
ایران، محرک اصلی اهرم قیمت نفت

پالایشگاه‌های کشورهای هند، ژاپن و کره‌جنوبی که به‌طور سنتی خریداران بزرگ نفت ایران هستند، مایلند در صورت توافق برای احیای توافق هسته‌ای 2015، واردات نفت از ایران را از سر بگیرند.

خبرگزاری رویترز از مذاکرات پالایشگاه‌های کشورهای هند، ژاپن و کره‌جنوبی با ایران برای واردات مجدد نفت از ایران خبر داده و پایگاه Oilprice نیز اعلام کرده که ایران بلافاصله پس از توافق در مذاکرات رفع تحریم‌ها صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد زیرا مقادیر قابل توجهی نفت در انبارها برای عرضه در بازارهای بین‌المللی دارد.

یک پالایشگاه بزرگ کره جنوبی در حال رصد تحولات مذاکرات هسته‌ای است، زیرا نفت خام ایران در مقایسه با گریدهای دیگر مانند نفت مکزیک مقرون به صرفه است و پالایش آن آسان است.

یک منبع تجاری در کره جنوبی گفته است:

«زمانی که دو کشور تصمیم بگیرند تجارت نفت را از سر بگیرند، ما می‌توانیم از ایران نفت خام بخریم. از آنجایی که قبلاً از نفت خام ایران استفاده کرده‌ایم، نیازی به آزمایش نفت در تاسیسات خود نداریم.»

رئیس پالایشگاه بزرگ ژاپنی Eneos Holdings Inc هم اعلام کرده در صورت دستیابی به توافق برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، واردات نفت از ایران را از سر خواهد گرفت.

 یک پالایشگاه هندی نیز که مشتری شماره ۲ ایران است، در حال مذاکره با ایران برای تأمین نفت خود است و افزود که همچنین منتظر شفاف‌سازی بیشتر در مورد توافق هسته‌ای است.

ایران، محرک اصلی اهرم قیمت نفت

کلودیو گالیمبرتی، تحلیلگر بازار نفت نیز در این خصوص افزود:

«تنش‌های روسیه و اوکراین نوسان قیمت‌های جهانی نفت را افزایش داده است، اما تحولات مثبت در مذاکرات ایران و آمریکا امیدها را برای بازگشت نفت ایران به بازارها افزایش داده و به آرام کردن قیمت نفت کمک می‌کند. اگرچه هنوز معامله انجام نشده است، اما با توجه به اخبار پیشرفت و اجماع گسترده در مذاکرات، قیمت‌ها کاهش می‌یابد، زیرا درنهایت می‌توان تا دسامبر سال جاری تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام به بازار اضافه کرد.»

با اینهمه، چنانچه مذاکرات شکست بخورد قیمت نفت بالاتر خواهد رفت و احتمالاً به ۱۰۰ دلار خواهد رسید، زیرا رشد تقاضا همچنان از تولید پیشی می‌گیرد، امری که سبب شد آژانس بین‌المللی انرژی در اوایل این ماه از اوپک پلاس بخواهد تا برای افزایش تولید نفت تلاش بیشتری به خرج دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010