نکات ضروری وام مسکن

آموزش, عمومی

انواع وام خرید مسکن

اگر قصد خرید ملکی را دارید اما بودجه شما برای این خرید کافی نیست، می‌توانید از وام مسکن استفاده کنید. وام مسکن بر خلاف باور عموم، تنها از طریق بانک مسکن ارائه نمی‌شود و بانک‌های دیگر نیز قادر به ارائه آن می‌باشند. بانک مسکن این وام را بر اساس تسهیلات، به 2 صورت پرداخت می‌کند که یکی از آن‌ها منسوب به خانه اولی‌ها و دیگری همراه با خرید اوراق است.

وام مسکن نوع اول یا همان خانه اولی‌ها به کسانی تعلق می‌گیرد که تا به حال هرگز برای خرید مسکن از وام استفاده نکرده باشند. مقدمه لازم برای دریافت این بانک، افتتاح یک حساب سپرده در بانک مسکن است.

وام اوراق اما مربوط به اشخاصی است که از پس‌انداز کافی برخوردار نیستند و یا نمی‌توانند حساب سپرده افتتاح کنند و همچنین نیاز دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مبلغ وام خود دست یابند.

نکات ضروری وام مسکن

منظور از اوراق مسکن چیست؟

اوراق مسکن یا همان تسه اوراقی است که میزان آن متناسب با شرایط افراد از جمله تجرد، تاهل و محل زندگی و از سوی دیگر قیمت آن متناسب با عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. برای دریافت اوراق بانک مسکن ابتدا لازم است از طریق فرابورس اقدام به خرید تسه نمود.

دریافت سریع وام مسکن با اوراق

اوراق تسه یکی از سریع‌ترین راه‌های ممکن برای دریافت وام مسکن است. برای مثال شخصی که برای خرید مسکن نیاز به نقدینگی فوری دارد می‌تواند تسه را جایگزین انتظار طولانی مدت در نوبت صف دریافت وام نماید. اوراق حق تقدم گواهی خرید ملک وام مسکن به عنوان اوراق تسه هم شناخته می‌شوند. خرید تسه به معنای دیگر دریافت حق تقدم تسهیلات مسکن و دسترسی بدون نوبت به وام مسکن است.

هر برگ از اوراق مسکن تسه 500 هزار تومان ارزش دارد و قیمت هر برگ از آن اما متغیر است و روزانه تغییر می‌کند که از این تغییر حدود 8 تا 10 درصد از ارزش تسه را شامل می‌شود.

نکات ضروری وام مسکن

برای دریافت وام مسکن چه مدارکی لازم است؟

  1. کارت حساب یا اوراق حق تقدم
  2. اصل و کپی صفحات سند (در اسناد دفترچه‌ای تهیه کپی از صفحه اول نقل و انتقالات در صورت خالی‌بودن هم الزامی است. ضمن اینکه سند شما نباید در رهن باشد)
  3. اصل و کپی مبایعه‌نامه/ همراه با کد رهگیری
  4. افتتاح حساب قرض‌الحسنه به نام خریدار
  5. اصل و کپی بنچاق (اگر ملک نوساز است، ارائه تقسیم‌نامه جایگزین بنچاق الزامی است)
  6.  اصل و کپی صورت‌مجلس تفکیکی (در خصوص اسناد متعلق به آپارتمان نیاز نیست)
  7.  اصل و کپی تمام پروانه‌های ساخت (اعم از تخریب و نوسازی، تغییر نقشه قابل دریافت از طریق شهرداری)
  8.  اصل و کپی ملک مورد خریداری/ دارای کدپستی
  9. اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار/خریداران و فروشنده/ فروشندگان
  10.  اصل و کپی وکالتنامه فروش به انضمام صفحات شناسنامه موکل و اصل و اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه وکیل (در صورتی که ملک توسط وکیل به فروش می‌رسد)
  11.  گواهی اشتغال متقاضی تسهیلات

نکته‌ قابل ذکر و مهم اینکه، لازم است خریدار یا خریداران حتما به سبب دریافت تسهیلات خود به دفترخانه مراجعه نمایند. به معنای دقیق‌تر اینکه، هیچ خریداری نمی‌تواند روز تشکیل پرونده وکیل خود را به‌عنوان جایگزین به دفترخانه معرفی کند و حضور خریدار و فروشنده در روز و لحظه تشکیل پرونده امری حتمی و لازم‌الاجرا است.

نکات ضروری وام مسکن

منظور از وام مشترک یا جعاله تعمیر مسکن چیست؟

علاوه بر مبلغی مشخص به عنوان وام مسکن، وامی مشترک نیز به خریداران مسکن پرداخت می‌شود. به این صورت که هریک از متقاضیانی که در صندوق پس‌انداز مسکن حساب دارند و یا حتی خریدارانی که از روش خرید اوراق تسه قصد دریافت وام مشترک را دارند، می‌توانند از وامی به نام «وام جعاله» استفاده کنند. نکته قابل توجه این است که برای دریافت وام مشترک، خرید اوراق ضروری است. برای مثال جهت دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی ۴۰ برگ اوراق تسه لازم است. نکته دیگر اینکه، سود بازپرداخت وام مشترک نیز ۱۸ درصد است.

در حال حاضر و با احتساب قوانین فعلی، دریافت وام مسکن نیازی به همراهی ضامن ندارد، چراکه در واقع تا زمان پرداخت تمام و کمال اقساط وام، ملک به نوعی در رهن بانک خواهد بود اما با این وجود، هستند بانک‌هایی که برای اطمینان بیشتر و ارائه ساده‌تر وام مسکن، ضامن، چک و یا سفته را در شروط اصلی و ضروری خود جهت دریافت وام قرار می‌دهند.

گاهی افراد از دریافت وام مسکن خود پشیمان شده و قصد انتقال آن را دارند که در این صورت کارمزد انتقال وام یک درصد است. نکته دیگر اینکه اگر فردی قصد خرید خانه‌ای مغایر با خانه‌ای که با آن اقدام به دریافت وام نموده‌است را داشته باشد، لازم است تا سند ملک جدید جایگزین سند ملک قبلی گردد.

نکات ضروری وام مسکن

ضوابط و شرایط دریافت وام جعاله (وام تعمیرات)

  • عدم وجود هیچ نوع سابقه‌ چک برگشتی یا بدهی سررسید شده در سیستم بانکی مربوط به خریدار یا ضامن‌
  • عدم وجود تسهیلات جعاله‌ تسویه‌ نشده‌ ملک دریافت کننده وام
  • تسویه تمام وام‌‌های مسکن قبلی، پیش از دریافت تسهیلات جعاله‌ جدید
  • پرداخت هزینه کارشناسی ملک
  • امکان دریافت وام جعاله مجدد در صورت تسویه تسهیلات جعاله پیشین

وام مسکن نیازمند چه نوع ضمانت‌نامه‌هایی است؟

همانطور که گفتیم برای دریافت وام مسکن نیاز به ضامن نیست، اما برخی بانک‌ها بر حسب نیاز خود و کسب اطمینان بیشتر، اقدام به دریافت ضمانت‌نامه و یا الزام حضور ضامن به‌عنوان یکی از شروط اصلی دریافت وام می‌نمایند. در خصوص بانک‌هایی که این شرط از شروط ضروری آن‌ها است، گفتنی است که شروط مربوط به ضمانت وام مسکن ثابت نبوده و به طور معمول تغییر می‌کند. برای مثال در گذشته، حضور سه ضامن (کارمند دولتی) برای دریافت وام مسکن الزامی بود اما این تعداد در سال‌های بعد به دو نفر و حتی ارائه فیش حقوقی از سوی کارمندان بخش خصوصی کاهش یافت.

نکات ضروری وام مسکن

به طور کلی، انواع ضمانت وام مسکن به دو نوع تقسیم می‌شود:

در حالتی از دریافت وام مسکن، سند ملک خریداری شده به رهن بانک در می‌آید و وام گیرنده باید در مدت زمانی مشخص، وام خود را تمام و کمال پرداخت نماید. اما چنانچه شخص گیرنده وام نتواند از عهده پرداخت وام خود برآید، پس از ارسال اخطارهای متعدد از سوی بانک و طی مراحل قانونی، خانه مصادره شده و به انحصار بانک درمی‌آید.

در حالتی دیگر از وام مسکن که شخص وام گیرنده دو ضامن معتبر به بانک معرفی می‌کند (نکته قابل توجه واجدشرایط بودن این دو ضامن با شروط خواسته شده از سوی بانک است) چنانچه نتواند اقساط تعیین شده خود را در مدت زمان مشخص شده از سوی بانک پرداخت نماید، بانک مجددا پس از طی مراحل اداری و قانونی مربوطه، مبلغ کسری از سوی وام گیرنده را از حساب ضامن کم می‌کند.

روش محاسبه سود بازپرداخت انواع وام مسکن

سود بازپرداخت وام مسکن باتوجه به نوع وام دریافتی متفاوت و بسته به نوع بانک، از ۸ درصد تا ۱۸ درصد متغیر است. معمولا وام‌ خرید مسکن خانه اولی‌ها با نرخ سود کمتری در مقایسه با سایر وام‌های تعمیرات و جعاله پرداخت می‌شود. برای مثال سود وام جعاله بانک مسکن حدود ۱۸ درصد تعریف شده‌است.

با توجه به تمام نکات ذکر شده، لازم است تا پیش از دریافت وام از طریق ضامن، به شرایط پرداخت اقساط وام بانکی و توان مالی خود نگاه بیاندازیم و سپس اقدام به دریافت آن نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010