آگهی استعلام بها چیست؟

عمومی

آگهی های استعلام بها، فرم هایی برای تامین کالا و خدمات مورد نیاز شرکت ها می باشند، که از طریق پلتفرم های مشخصی به دست تامین کنندگان می رسند.

استعلام بها، یا به عبارتی استعلام خرید، یکی از شرح وظایف مسئولین خرید یک سازمان و یا ارگان می باشد. به طوری که، فرد مسئول موظف است برای خرید کالا و دریافت یک سری خدمات، از چندین تامین کننده ی معتبر، قیمت کالا و یا خدمت مورد نیاز سازمان را استعلام بگیرد. سپس، گزارشات به دست آمده را در اختیار مافوق خود قرار دهد. بدین ترتیب، بهترین و به صرفه ترین پیشنهاد، برنده استعلام خواهد شد.

از آنجایی که نمی توان آگهی استعلام خرید را یک مدرک قانونی به شمار آورد؛ فرمت آن می تواند از سازمانی به سازمان دیگر، بنا به سلیقه و نیاز آنان، متفاوت باشد. اما، به طور کلی، یک آگهی استعلام قیمت استاندارد شامل مشخصات خریدار، تاریخ سررسید درخواست و تعریف دقیقی از نوع و میزان کالا و یا خدمات مورد نیاز سازمان می باشد.

علاوه بر این سه مورد، برخی از ارگان ها با توجه به نیاز و میزان حساسیت فعالیت خود، در رابطه با شرایط تحویل کالا، شرایط پرداخت، مشخصات فنی، شرایط گارانتی، بیمه، ایاب و ذهاب، ضمانت های مالی و… نیز، توضیحاتی را در آگهی استعلام بها درج می نمایند. سپس، فرم مربوطه را از راه های مختلفی به دست تامین کنندگان می رسانند.

آگهی استعلام بها، پل ارتباطی سازمان ها با تامین کنندگان می باشد.

انواع استعلام بها

فرم استعلام بها، به طور کلی در دو نوع RFQ و RFP عرضه می گردد.

RFQ، عبارت اختصاری Request for Quotation یا همان استعلام بها می باشد. فرم های RFQ صرفا برای آگاهی از قیمت کالاهای مشخص و معینی مثل خرید مصالح ساختمانی، فولاد، بتن و… کاربرد دارند. در نتیجه، این نوع آگهی استعلام قیمت، فاقد توضیحات و یا جزئیات خاصی می باشد.

اما، در فرم های RFP و یا به عبارتی Request for Proposal، علاوه بر نوع و قیمت کالا، شاهد توضیحات تخصصی و واضح تری نیز هستیم. برای مثال، آگهی استعلام بهای یک هتل برای تامین سشوارهای داخل اتاق های هتل، علاوه بر تعداد و قیمت سشوارها، شامل قدرت موتور، برند، ضمانت، جنس بدنه، تک منظوره و یا چند منظوره بودن سشوارها نیز می باشد. در این شرایط، تامین کنندگان با یک فرم RFP روبرو خواهند بود. در نتیجه، می بایست با وسواس و دقت بیشتری اقدام به تکمیل این فرم ها نمایند.

نحوه شرکت در این نوع از آگهی ها

مسئول خرید یک سازمان، برای استعلام بها، می بایست حداقل از سه تامین کننده استعلام دریافت نماید. و در نهایت، با آنالیز و مقایسه نتایج به دست آمده، بهترین گزینه پیش رو را انتخاب نماید. تامین کنندگانی که فرم استعلام برای آنها ارسال می گردد، می توانند از قبل شناسایی شده باشند و یا جز فروشندگان جدید باشند. هر کدام که بهترین قیمت، خدمات و شرایط را ارائه نماید، برنده استعلام بها خواهد بود.

آگهی های استعلام بها، از طریق فکس، ایمیل، پیامک، نرم افزارهای موبایلی و وب سایت های مختلف، به دست فروشندگان و یا تامین کنندگان می رسند. بدین ترتیب، کسانی که آشنایی قبلی با سازمان ها ندارند نیز، می توانند در این میان خودی نشان داده و با تکمیل دقیق فرم های آگهی، شانس خود را برای برنده شدن در استعلام ها امتحان کنند. چرا که، برنده شدن در آگهی های استعلام بها، نه تنها از نظر مالی برای شرکت کنندگان سودآور خواهد بود؛ بلکه، می تواند به رزومه کاری آنها نیز اعتبار بیشتری ببخشد.

حتی نحوه ی ارسال فرم های تکمیل شده نیز، می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. برای مثال، یک شرکت فقط نتایج را به صورت الکترونیکی می پذیرد. اما، یک شرکت دیگر، تنها فرم های تکمیل شده در سربرگ شرکت و با مهر و امضای فیزیکی را به رسمیت می شناسد.

نمونه ای از آگهی استعلام بها

تفاوت استعلام بها و مناقصه

تفاوت اصلی استعلام بها، با مناقصه در مبلغ این دو می باشد. برای مثال، با در نظر گرفتن ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، حد نصاب معاملات سال 1401 برای معاملات کوچک و متوسط 10.000.000.000 ریال تعیین شده است. این بدان معناست که، معاملات پایین تر از این مبلغ می توانند از طریق استعلام بها، کالا و یا خدمات مورد نیاز خود را درخواست کنند. اما، معاملات بالاتر از ده میلیارد ریال، می بایست در چارچوب آیین نامه معاملات، با انتشار آگهی مناقصه محدود و یا عمومی در خواست خود را مطرح نمایند.

جمع بندی

با استفاده از سیستم استعلام خرید، نه تنها یک راه ارتباطی موثر و مفید میان دو طرف معامله ایجاد می گردد؛ بلکه، چرخه ی اقتصاد کشور نیز از این طریق رونق بیشتری خواهد یافت. بدین وسیله، روزانه قراردادهای بیشتری منعقد شده و این موضوع می تواند برای کنترل سرعت تورم اقتصادی نیز مثمر ثمر باشد.

یک پاسخ به “آگهی استعلام بها چیست؟”

  1. […] دسترسی سریعتر و آسان به تمامی آگهی های مزایده مناقصه و استعلام بها به سایت http://www.mozayedemonaghese.com  مراجعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010