10 دانشگاه برتر جهان

عمومی

 به گزارش مزایده مناقصه هرساله رتبه ها و رنکینگ های جدیدی از دانشگاه های سراسر جهان توسط QS بر اساس معیارهایی نظیر برخورد مدیران، جمعیت دانشگاه و سطح تحصیلی بدست می آید، در این مقاله مزایده مناقصه قصد دارد تا شما را با بهترین دانشگاه های جهان بیشتر آشنا کند.

1.دانشگاه هاروارد (Harvard University) : یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی و یکی از اعضای هشتگانه لیگ آیوی است که در کمبریج، ماساچوست واقع شده‌است. این دانشگاه در سال ۱۶۳۸ تأسیس و جهت بزرگداشت اولین خیّر آن، روحانی جان هاروارد، هاروارد نامیده شد. هاروارد قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در ایالات متحده و از معتبرترین موسسات در جهان است.

کالج هاروارد در سال‌های اولیه، بیشتر روحانیون اجتماع‌گرا و توحیدگرا را تربیت کرد، اگرچه هرگز به‌طور رسمی به هیچ فرقه‌ای وابسته نبوده‌است. برنامه درسی و مجموعه دانشجویی آن در طول قرن هجدهم به تدریج سکولار گشته و در قرن نوزدهم، هاروارد به عنوان مرکز فرهنگی اصلی در میان نخبگان بوستون ظاهر شد. پس از جنگ داخلی آمریکا، دوره طولانی ریاست جمهوری چارلز ویلیام الیوت ( ۱۸۶۹–۱۹۰۹) دانشکده و مدارس حرفه‌ای وابسته را به یک دانشگاه تحقیقاتی مدرن تبدیل کرد. هاروارد در سال ۱۹۰۰ عضو مؤسس انجمن دانشگاه‌های آمریکایی گردید.

این دانشگاه از ده دانشکده دانشگاهی به اضافه مؤسسه مطالعات پیشرفته ردکلیف تشکیل شده‌است. دانشکده‌های علوم و هنر دانشگاه هاروارد برای دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی طیف گسترده‌ای از رشته‌های دانشگاهی را ارائه می‌دهد، در حالی که سایر دانشکده‌ها فقط مدارک تحصیلات تکمیلی، عمدتاً درجات تخصصی را ارائه می‌دهند. کتابخانه هاروارد بزرگترین سیستم کتابخانه دانشگاهی جهان است که شامل ۷۹ کتابخانه منفرد بوده و حدود ۲۰٫۴ میلیون عنوان را در خود جای داده‌است.

 

دانشگاه هاروارد

 

دانشگاه هاروارد در بین تمام دانشگاه‌های جهان شامل بیشترین تعداد دانش آموختگانی است که برنده جایزه نوبل ۱۶۱ نفر، و مدال فیلدز  ۱۸ نفر شده‌اند. همچنین در بین دانشگاه‌های آمریکا شامل بیشترین دانش آموختگانی است که عضو کنگره ایالات متحده آمریکا، عضو همکاران مک‌آرتور، محققان رودز ۳۷۵ نفر، و محققان مارشال ۲۵۵ نفر بوده‌اند.

لیگ آیوی از دو بخش تشکیل میشود :

 Ivy league: شامل معروف ترین دانشگاه های خصوصی کشور آمریکا (در قسمت شمال شرقی آمریکا)

  • دانشگاه براون
  • دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه کرنل
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه پرینستون
  • دانشگاه ییل
  • کالج دارتموث

Public ivies در سال 1985 متشکل از 8 دانشگاه دولتی در ایالات متحده بود اما امروزه این تعداد از 30 دانشگاه نیزعبور کرده است.

  • دانشگاه ویرجینیا
  • دانشگاه یو سی برکلی
  • دانشگاه تگزاس در آستین
  • دانشگاه فلوریدا
  • دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل
  • دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین
  • دانشگاه مریلند در کالج پارک
  • دانشگاه مینه‌سوتا
  • دانشگاه واشنگتن
  • دانشگاه ویسکانسین
  • دانشگاه جورجیا تک
  • دانشگاه میشیگان

 

2. مؤسسه فناوری ماساچوست به انگلیسی(Massachusetts Institute of Technology)

مشهور به اِم‌آی‌تی، یک دانشگاه خصوصی واقع در کمبریج، ماساچوست است.

این مؤسسه دارای یک پردیس شهری است که بیش از ۱٫۶ کیلومتر در امتداد رودخانه چارلز امتداد دارد. این مؤسسه همچنین دارای مجموعه‌های مهمی خارج از دانشگاه است از جمله: آزمایشگاه لینکلن ام‌آی‌تی، مرکز بیتس، رصدخانه هی استاک و همچنین آزمایشگاه‌های وابسته مانند موسسات Broad و Whitehead. دانشگاه MIT در سال ۱۸۶۱ در پاسخ به صنعتی شدن روزافزون ایالات متحده تأسیس شد و مدل دانشگاه پلی تکنیک اروپایی را پذیرفت و بر آموزش آزمایشگاهی در علوم کاربردی و مهندسی تأکید کرد. از آن زمان نقشی اساسی در توسعه بسیاری از جنبه‌های علوم مدرن، مهندسی، ریاضیات و فناوری داشته‌است و در جهان با نوآوری و قدرت علمی بالا شهرت دارد.

پیش از اکتبر ۲۰۲۰، ۹۷ برنده جایزه نوبل، ۲۶ برنده جایزه تورینگ و ۸ مدال آور فیلدز به عنوان دانش آموختگان، اعضای هیئت علمی یا محقق به MIT وابسته اند. علاوه بر این، ۵۸ نفر از دریافت کنندگان مدال ملی علوم، ۲۹ نفر از دریافت کنندگان مدال ملی فناوری و نوآوری، ۵۰ نفر از همکاران مک آرتور، ۸۰ نفر از محققان مارشال، ۳ نفر از محققان میچل، ۴۱ نفر از فضانوردان و ۱۶ نفر از دانشمندان ارشد نیروی هوایی ایالات متحده به MIT وابسته بوده‌اند. این دانشگاه همچنین از فرهنگ کارآفرینی قوی برخوردار است و فارغ التحصیلان دانشگاه MIT بسیاری از شرکت‌های برجسته را تأسیس کرده‌اند.

MIT یکی از اعضای انجمن دانشگاه‌های آمریکا (AAU) است.

دانشکده های این دانشگاه عبارتند از:

دانشکده علوم

دانشکده فنی مهندسی

دانشکده طراحی و معماری

دانشکده مدیریت

دانشکده علوم انسانی،هنر و علوم اجتماعی

این دانشگاه دانشکده پزشکی و حقوق نداررد.اما یک کالج به نام شاخه علوم و فنون بهداشتی هاروارد-ام‌آی‌تی است.

 

ماساچوست

 

3. دانشگاه استنفورد  به انگلیسی  🙁 Stanford University) یکی از معتبرترین و برترین دانشگاه جهان بر اساس آمار موسسه‌های  QS و TIMES در ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و دومین دانشگاه برتر جهان در ۲۰۲۱ است که در استنفورد، در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در مجاورت دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. شکل‌گیری دره سیلیکون به عنوان قلب تپنده فناوری و نوآوری در جهان با حضور دانشگاه استنفورد در این منطقه رخنمود می‌کند.

دانشگاه استنفورد همچنین با ضریب پذیرش ۴٪ (۲۰۲۰)، به عنوان رقابتی‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود. در واقع ورود به استنفورد از هر دانشگاهی در جهان سخت‌تر است. رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب به دانشگاه هاروارد و مؤسسه فناوری ماساچوست اختصاص دارند.

فارغ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد شمار بسیاری از ابرشرکت‌های بسیار موفق بین‌المللی از جمله گوگل، یاهو، هیولت پاکارد، سیلیکون گرافیکس، سان مایکروسیستمز، لینکدین، اسنپ چت، اینستاگرام، نایکی، الکترونیک آرتز، سیسکو و… را تأسیس کرده‌اند. به طوریکه گردش مالی شرکت‌هایی که توسط فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تأسیس شده‌اند سالانه بالغ بر ۲٫۷ تریلیون دلار، معادل دهمین اقتصاد قدرتمند جهان است. هشتاد و چهار برنده جایزه نوبل و هشت برندهٔ مدال فیلدز از جمله دانشجویان، استادان یا کارکنان دانشگاه استنفورد بوده‌اند.

مدیریت این دانشگاه بزرگ را از سال ۲۰۱۶ مارک تسیر-لاوین‏ ریاست پیشین دانشگاه راکفلر در نیویورک، عصب‌پژوه و عضو هیئت‌مدیره چندین شرکت بزرگ در عرصه‌های فناوری است.

نظرات جالب افراد مشهور در مورد استنفورد بر اساس سایت Niche:

استیون هاوکینگ: «استنفورد به‌طور قطع دانشگاهی منحصر به فرد در آمریکا و جهان است.»

جاستین ترودو: “استنفورد سال‌ها است که هاروارد و آکسفورد را پشت سر گذاشته و این مسئله عجیبی نیست!

از برجسته‌ترین چهره‌های ایرانی تحصیل‌کرده در این دانشگاه می‌توان حمید مقدم، سیمین دانشور، علی حاجی‌میری، امید کردستانی، وارتان گریگوریان، و محمدرضا عارف را نام برد.

بهرام بیضایی از سال ۱۳۸۹ استاد مدعو این دانشگاه است. مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی‌تبار برنده جایزه فیلدز، از استادان این دانشگاه بود. عباس میلانی مدیر برنامه مطالعات ایرانی این دانشگاه و استاد فراخوانده دانشکده علوم سیاسی آنجاست.

4. دانشگاه کالیفرنیا، بِرْکْلی مشهور به دانشگاه بِرْکْلی به انگلیسی: (University of California, Berkeley)  یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی در شهر برکلی در نظام دانشگاه‌های کالیفرنیا است. برکلی در سال ۱۸۶۸ پس از ادغام دو دانشگاه قدیمی تأسیس شده‌است.

 

استنفورد

 

برکلی از اعضای انجمن دانشگاه‌های آمریکایی است و در طی سال‌ها هزینه‌هایی به فعالیت‌های پژوهشی و عملی مختلف اختصاص داده‌است. بر اساس رتبه‌بندی یو اس نیوز در سال ۲۰۲۰ این دانشگاه دومین دانشگاه برتر دولتی و بیست و دومین دانشگاه برتر آمریکا می‌باشد.اکنون دانشجویان برکلی اکثراً لیبرال اند و محافظه‌کاران در اقلیت می‌باشند.

در سال ۱۸۶۶، دانشگاه خصوصی کالیفرنیا زمینی که اکنون محوطهٔ دانشگاه برکلی است را خریداری کرد. به خاطر نبود منبع مالی کافی، دانشگاهی دیگر که در زمینهٔ کشاورزی، معدن و هنر مکانیکی فعال بود به دانشگاه خصوصی کالیفرنیا پیوست و اولین دانشگاه دولتی ایالت کالیفرنیا، دانشگاه کالیفرنیا برکلی، به وجود آمد. ۱۰ استاد و ۴۰ دانشجو اعضای این دانشگاه در اولین روز بازگشایی آن در سال ۱۸۶۹ بودند.[۱۰] هنری دورنت، مدیر سابق دانشگاه خصوصی کالیفرنیا، به عنوان اولین مدیر دانشگاه برکلی مدیریت را در دست گرفت.

در سال ۱۸۹۱ فیبی هیرست اعطای بسیاری به برکلی کرد. ایجاد برنامه‌های جدید، ساختن ساختمان‌های جدید و اسپانسری از جمله کارهای فیبی هیرست برای برکلی بود. علاوه بر آن، فیبی هیرست اولین زن عضو شورای دانشگاه بود، که از سال ۱۸۹۷ تا لحظه مرگش به خدمت پرداخت. در سال ۱۹۰۵ زمینی جدید نزدیک شهر ساکرامنتو خریداری شد و نهایتاً دانشگاه دیویس به وجود آمد. در دهه ۱۹۲۰ تعداد ساختمان‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. از میان آن بناها، جان گولن هوارد، معمار نامدار آمریکایی، دوازده بنا مرتبط با دانشگاه را معماری کرد. رابرت گوردون مدیریت دانشگاه را از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۸ در دست گرفت. برکلی که قبل از آن نامش در میان دانشگاه‌های دیگر آمریکا به چشم نمی‌آمد در دهه ۱۹۶۰ شهرت پیدا کرد. علت اصلی این شهرت راهپیمایی برای آزادی بیان در سال ۱۹۶۴ و مخالفت با جنگ در ویتنام از جمله امرهایی بود که برکلی را به شهرت رساند. در سال ۱۹۶۹، طی تظاهرات بر زد جنگ ویتنام، پلیس ملی آمریکا با عده‌ای از دانشجویان در گیر شد. پس از این تظاهرات رونالد ریگان، فرماندار وقت کالیفرنیا (که چند سال بعد نیز رئیس‌جمهور شد) واکنش بسیار تندی به تظاهرات دانشجویان نشان داد و برکلی را محلی برای «کمونیست دوستان، آشوب گران، و منحرفان» خطاب کرد. در حال حاضر دانشجویان برکلی کمتر سیاسی هستند و اعضای محافظه کار بیشتری را، نسبت به قبل، در خود جای می‌دهد. با این حال، در حال حاضر تعداد دانشجویان دموکرات لیبرال ۹ برابر دانشجویان حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا محافظه کار است.

با این که برکلی دانشگاهی دولتی است، منابع مالی آن اکثراً خصوصی است. قسمتی از منابع مالی آن از دولت تأمین می‌شود. از منابع مالی خصوصی برکلی می‌توان به بی‌پی، شرکت نفت و گاز بریتانیایی، اشاره کرد. بی‌پی مبلغ مشخصی را برای بهبود و توسعه زیست‌سوخت به برکلی اهدا کرده بود. شرکت هیولت و شرکت داو کمیکال نیز مقداری هزینه در مورد تحقیق پیرامون پایایی به برکلی اهدا کرده بودند.

برکلی بیشتر دارای رشته‌های مختلفی در مقطع لیسانس بوده و در مقطع دکترا کمی محدودتر است برنامه دانشگاه به صورت نیم سال تحصیلی به انگلیسی semester تعریف شده‌است. در مجموع برکلی دارای صد و شش رشته در مقطع لیسانس، هشتاد و هشت رشته در مقطع فوق لیسانس و نود و هفت رشته در مقطع دکترا است.در سال تحصیلی ۱۴–۲۰۱۳ دانشگاه ۷۵۶۵ لیسانسه و ۹۳۰ مدرک دکترا صادر کرد. مهم‌ترین دانشکده‌های دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده شیمی
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده طراحی محیط زیست
  • دانشکده منابع طبیعی
  • دانشکده روزنامه‌نگاری
  • دانشکده بازرگانی
  • دانشکده سیست عمومی
  • دانشکده اطلاعات
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده بهداشت
  • دانشکده زیست
  • دانشکده رفاه اجتماعی

قابل ذکر است که برکلی منحصراً دارای دانشکده پزشکی نیست ولی همراه با دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، به صورت مشترک، برنامه‌ای پزشکی را، نزدیک محل خود دانشگاه برکلی، اداره می‌کند.

 5. دانشگاه آکسفورد به انگلیسی: ( University of Oxford) که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان جهان هم به‌شمار می‌رود. با این که تاریخ دقیق تأسیس این دانشگاه هنوز معلوم نیست اما قدیمی‌ترین اسناد باقی‌مانده از گذشته‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۰۹۶ فرایند آموزش در آکسفورد جریان داشته‌است. که به همین دلیل، آکسفورد قدیمی‌ترین دانشگاه در منطقه انگلیسی زبان و دومین دانشگاه قدیمی در جهان (بعد از دانشگاه بولونیا( شناخته شده‌است.

رشد آکسفورد زمانی شروع شد که هنری دوم تحصیل دانشجویان انگلیسی را در دانشگاه پاریس ممنوع کرد. هم چنین پس از اختلافی که بین دانشجویان و مسئولین آکسفورد که در سال ۱۲۰۹ پدیدار شد، عده‌ای از کادر آکادمیک این دانشگاه به شهر کمبریج رفته و دانشگاهی را که امروزه به نام دانشگاه کمبریج تأسیس کردند میشناسیم.

دانشگاه آکسفورد از مؤسسات و دانشکده‌ها و دپارتمان‌های مختلفی تشکیل شده‌است. هم‌چنین به‌خاطر اشتراک قدمت و شهرت، این دانشگاه و دانشگاه کمبریج، این دو را آکسبریج می‌نامند.

 

دانشگاه

 

6. دانشگاه کلمبیا به انگلیسی: ( Columbia University) از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان است.

براساس آخرین رتبه‌بندی مؤسسه US News، این دانشگاه در حال حاضر پس از دانشگاه پرینستون و هاروارد، سومین دانشگاه برتر آمریکا می‌باشد. آخرین رتبه‌بندی شانگهای (۲۰۲۰) نیز این دانشگاه را بالاتر از دانشگاه آکسفورد، در رتبه هفتم جهان قرار داده‌است. این دانشگاه در بخش منهتن در نیویورک سیتی واقع شده‌است.

این دانشگاه عضو آیوی لیگ است و در مرکز شهر نیویورک واقع است.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دانشگاه کلمبیا بالاترین تعداد برنده جایزه نوبل برای استادان یا فارغ التحصیلان آن بوده که در این زمینه گوی سبقت را از سایر دانشگاه‌های سراسر دنیا ربوده‌است.

جایزه پولیتزر که معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود، هر ساله با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران و نیز نویسندگان، شاعران و موسیقی‌دانان برجسته داده می‌شود.

دانشنامه ایرانیکا در این دانشگاه منتشر می‌شود.

کتابخانه این دانشگاه بیش از نه میلیون کتاب دارد. یکی از نکات این کتابخانه بخش Avery Architectural and Fine Arts Library است که چهارصد هزار کتاب دارد و در آمریکا بزرگترین منبع در این عرصه به حساب می‌آید.

رتبه این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان همواره در میان ۱۰ دانشگاه برتر قرار دارد و در بین دانشگاه‌های ایالات متحده در جایگاه سوم قرار گرفته‌است. دانشگاه کلمبیا ۲۹ تیم ورزشی نیز دارد.

 

دانشگاه

دانشکده ها : این دانشگاه از دانشکده‌های زیر تشکیل شده‌است

  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده معماری و نقشه‌کشی
  • دانشکده هنر
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی هنر و علوم
  • کالج Barnard
  • دانشکده ارشد هنر و کسب و کار
  • دانشکده مدیریت
  • کالج پزشکان و جراحان
  • دانشکده مهندسی و علوم کاربردی
  • دانشکده مطالعات عمومی
  • دانشکده امور بین‌الملل
  • دانشکده خبرنگاری
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده مطالعات حرفه ای
  • دانشکده سلامت عمومی
  • دانشکده مددکاری و مشاغل اجتماعی
  • دانشکده تربیت معلم
  • دانشکده علوم بهداشت

7. دانشگاه واشنگتن به انگلیسی( University of Washington) یکی از دانشگاه‌های دولتی ایالات متحده آمریکا بوده و واقع در دانشگاه ایالت واشنگتن می‌باشد. دانشگاه که یک مؤسسه آموزشی عمومی و تحقیقاتی محسوب می‌شود در سال ۱۸۶۱ در «سیاتل» واشنگتن تأسیس گردید، و به عنوان دانشگاهی بزرگ در شمال غربی آمریکا به شمار می‌آید. دانشگاه بجز «سیاتل» که به عنوان مرکز دانشگاه شناخته می‌شود در شهرهای «تاکوما» و «بوتهل» نیز شعبه دارد.

دانشگاه واشنگتن دارای رشته‌های متنوعی است. طبق رتبه‌بندی U.S. News، دانشکده کامپیوتر و بیوپزشکی این دانشگاه در میان پنجاه دانشگاه برتر آمریکا می‌باشد .

در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان QS در سال ۲۰۲۰ دانشگاه واشنگتن در رده ۶۸ دنیا و بیست و سوم آمریکا قرار گرفته‌است. همچنین در رتبه‌بندی مؤسسه تایمز در سال ۲۰۲۰ این دانشگاه رتبه ۲۶ را در بین دانشگاه‌های جهان از آن خود کرده‌ است.

  • کالج علوم و هنر
  • کالج مهندسی
  • کالج آموزش و تحصیلات
  • دانشکده اقیانوس‌شناسی
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده مطالعات بین‌المللی
  • دانشکده سیاست و حکومت
  • کالج محیط‌ زیست
  • دانشکده بهداشت عمومی
  • دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر
  • دانشکده آبزیان و علوم شیلات
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده علوم اجتماعی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده علوم اطلاعات
  • دانشکده مدیریت

دانشگاه

 

8. دانشگاه کمبریج به انگلیسی: (University of Cambridge) در شهر کمبریج بریتانیا در کناره رودخانه کَم، واقع شده‌است. این دانشگاه در سال ۱۲۰۹ تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در منطقه انگلیسی زبان و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به‌شمار می‌آید. از آن جا که دانشگاه آکسفورد نیز قدمتی قدیمی دارد، از این رو به این دو دانشگاه، «دانشگاه‌های باستان» می‌گویند و نام آن‌ها را آکسبریج نهاده‌اند.

این دانشگاه در بسیاری از رشته‌ها بهترین دانشگاه جهان است و در همه رشته‌ها همواره از بهترین‌های دنیا محسوب می‌شود و دانشجویان این دانشگاه از بهترین دانشجویان و گزینشی‌ترین آنان در جهان هستند. طبق مقاله ای در سایت US News هیچ دانشگاهی مانند این دانشگاه در تغییر جهان نقش نداشته‌است. طبق رتبه‌بندی شانگهای دانشگاه کمبریج در رتبه سوم دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

دانشکده ها :کمبریج دانشگاهی ائتلافی است، به این مفهوم که متشکل از دانشکده‌هایی خودمختار و مستقل است که هریک دارایی و درآمد مخصوص به خود را دارند. بیشتر این دانشکده‌ها دانشجویان و استادان را از سطوح و درجات مختلف گرد هم آورده و در هر یک از هیات‌های علمی می‌توان اساتیدی را از دانشکده‌ها مختلف یافت.

وظیفه هیات‌های علمی هماهنگی کلاس‌های درسی، برگزاری سمینارها، انجام تحقیقات و تعیین سرفصل درس‌ها است و عملکرد این هیات زیر نظر یک هیات عمومی قرار دارد.این مجموعه‌ها در کناریکدیگر دانشگاه کمبریج را به‌وجود می‌آورند که ریاست کلی آن به عهده مدیر کل دانشگاه یا صدراعظم دانشگاه است.

 

دانشگاه

کمبریج دارای۳۱ دانشکده است که سه دانشکده موری ادواردز، نیونهام و لوسی کاوندیش ویژه زنان است. دانشکده داروین تنها مرکزی است که از ابتدا دانشجویان مرد و زن را همزمان ثبت نام می‌کرد. همه رشته‌ها در همه دانشکده‌های کمبریج وجود ندارند اما بیشتر آنها تلاش دارند تا طیفی تقریبا کامل از رشته‌های تحصیلی را ارائه دهند.

تمام دانشجویان عضوی یکی از این دانشکده‌ها هستند.

کمبریج ۳۱ دانشکده دارد که از این میان، ۳ دانشکده فقط مخصوص خانم‌ها و باقی دانشکده‌ها مختلط است. البته پیش‌تر و در سال‌های دور همه دانشکده‌ها فقط برای مردها بودند.

هزینه‌های دانشکده‌ها نیز برای دانشجویان (اقامت و تغذیه) بستگی به دانشکده دارد و با هم فرق دارند.

تحصیلات خانم‌ها

در ابتدا تنها مردان حق تحصیل در کمبریج را داشتند اما در سال ۱۸۶۹ اولین دانشکده زنان با نام گیرتن تأسیس شد و پس از آن دانشکده نیونهام در سال ۱۸۷۲، دانشکده هاگز هال در سال ۱۸۸۵؛‌ نیوهال در سال ۱۹۵۴ و دانشکده لوسی کاوندیش در سال ۱۹۶۵ ویژه زنان تاسیس شدند. تلاش برای تبدیل کردن زنان به اعضای دائمی کمبریج تا سال ۱۹۴۸ موفقیت آمیز نبود.

از سال ۱۹۲۱ به دانشجویان زن مدرک دیپلم اعطا شد و از آنجایی که دانشجویان زن برای تحصیل در دوره لیسانس پذیرفته نمی‌شدند، سهمی از مدیریت امور دانشکده‌ها نداشتند، زیرا در کمبریج هر دانشکده مستقل بوده و از دارایی و درآمد مخصوص به‌خود برخوردار است. از سال۱۹۷۲ تا ۱۹۸۸ دانشکده‌های مردانه کمبریج پذیرش دانشجویان زن را آغاز کردند و در سال ۱۹۷۹ اولین دانشکده زنان کمبریج نیز آغاز به پذیرش دانشجویان مرد کرد. اما کمبریج همچنان تنها دانشگاهی در بریتانیا است که در آن دانشکده‌هایی وجود دارند که تحصیل مردان در آنها ممنوع است.

اولین دانشکده خانم‌ها با نام کالج گیرتن، توسط امیلی دیویس در سال ۱۸۶۹ تأسیس شد؛ بعد از آن و در سال ۱۸۷۲ دانشکده نون‌هام تشکیل شد. کالج‌های دیگری نیز برای خانم‌ها در سال‌های ۱۸۸۵، ۱۹۵۴ و ۱۹۶۵ تشکیل یافت. اولین امتحانی که از دانشجویان خانم گرفته شد در سال ۱۸۸۲ بود ولی تا سال ۱۹۴۸ خانم‌ها به عنوان عضو کامل دانشگاه محسوب نمی‌شدند .

9. مؤسسه فناوری کالیفرنیا به انگلیسی: ( California Institute of Technology ) مشهور به CalTech، دانشگاهی است خصوصی، تحقیقاتی و معتبر که در پاسادنا در ایالت کالیفرنیا قرار دارد.

این دانشگاه در سال ۱۸۹۱ تأسیس شد. این مؤسسه ۲٬۱۰۰ دانشجو دارد که از این تعداد ۹۰۰ نفر در مقطع کارشناسی در حال تحصیل هستند. آزمایشگاه پیشرانه جت که متعلق به ناسا می‌باشد تحت اداره این دانشگاه می‌باشد. Caltech همچنین فرصت‌های عالی برای مطالعه و اجرای موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی ارائه می‌دهد؛ کلیه فعالیت‌هایی که در تحقق مأموریت Caltech برای نقش در تحقق مأموریت مؤسسه «آموزش دانشجویان برجسته برای تبدیل شدن به اعضای خلاق جامعه» نقش اساسی دارند.

کریستف کخ، ریچارد فاینمن، استیون ولفرم، کیپ ثورن، و رابرت میلیکان عضو هیئت علمی این دانشگاه، و کمال‌الدین جناب، مرتضی قریب و نادر انقطاع از دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.

در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان QS در سال ۲۰۲۰ این دانشگاه در رتبه پنجم دانشگاه‌های جهان و چهارم آمریکا قرار گرفته‌است. همچنین براساس رتبه‌بندی مؤسسه تایمز در سال ۲۰۲۰ این دانشگاه در رده دوم دانشگاه‌های دنیا قرار دارد.

 

دانشگاه

10. دانشگاه جانز هاپکینز به انگلیسی: ( Johns Hopkins University) قدیمی‌ترین و یکی از معتبرترین دانشگاههایتحقیقاتی ایالات متحده آمریکا است که در شهر بالتیمور در ایالت مریلند قرار دارد.

این دانشگاه در ۲۲ ژانویه ۱۸۷۶ شروع به فعالیت کرد و به نام تأمین‌کننده مالی آن، جانز هاپکینز نامیده شد. کمک هفت میلیون دلاری جانز هاپکینز به این دانشگاه، که بیش از نیمی از آن خرج ساخت بیمارستان دانشگاه جانز هاپکینز شد، بزرگترین کمک نوع‌دوستانه تاریخ آمریکا تا آن زمان بود. جانز هاپکینز همواره از زمان تأسیس خود یکی از معتبرترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی جهان محسوب شده و از گزینشی‌ترین دانشگاه‌های آمریکا به‌شمار می‌آید. از این رو، تنها در صد کمی از افراد می توانند در این دانشگاه قبول شوند

این دانشگاه الگوی مدیریتی خود را از دانشگاه‌های برجسته آلمانی آن زمان که پژوهش-بنیاد (و نه آموزش-بنیاد) بودند برگرفت و از این رو نخستین دانشگاه پژوهشی آمریکا لقب گرفت. هم اینک نیز پس از گذشت سال‌ها همچنان با جذب بودجه پژوهشی سالانه بیش از دو میلیارد دلار از نهادهای دولتی همچنان صدرنشین پژوهش در میان دانشگاه‌های آمریکا است . برای بیش از سی و پنج سال پی‌درپی بنیاد ملی علوم آمریکا این دانشگاه را در رتبه نخست سرمایه‌گذاری و هزینه مالی در رشته‌های علمی، پزشکی، و مهندسی در میان تمامی دانشگاه‌های آمریکا به‌شمار آورده‌است. از زمان تأسیس این دانشگاه در سال ۱۸۷۶، سی و شش برنده جایزه نوبل به این دانشگاه وابسته بودند که نخستین آن‌ها وودرو ویلسون، رئیس‌جمهور آمریکا، بود که در رشتۀ تاریخ و علوم سیاسی از این دانشگاه دکترا گرفت.

در سال ۲۰۱۹ این دانشگاه رتبه ۵ دانشگاه‌های جهان را که از سوی SCImago Institutions Rankings منتشر شد بدست آورد. در رتبه‌بندی دانشکده‌های پزشکی، رتبه دوم U.S. News & World Report را بین تمام دانشکده‌های پزشکی کشور بدست آورد. این دانشگاه رتبه ۱۰ کشور را بر اساس رتبه‌بندی U.S. News & World Report کسب کرده‌است. همچنین مؤسسه QS، دانشگاه جانز هاپکینز را در رده ۲۴دنیا و دوازدهم آمریکا، و مؤسسه تایمز نیز این دانشگاه را در رده ۱۲دانشگاه‌های دنیا در سال ۲۰۲۰ قرار داده‌اند. طبق آخرین رتبه‌بندی مؤسسه معتبر U.S. News & World Report در سال ۲۰۲۰، دانشکده پزشکی جانز هاپکینز در رتبهٔ دوم دانشگاه‌های پزشکی و پس از مدرسه پزشکی هاروارد در ایالات متحده بوده‌است. طبق رتبه بندی College Magazine این دانشگاه همچنین دارای رتبه اول در دوره ‍لیسانس علوم پزشکی یا همان چهار سال اول علوم پزشکی pre_health یا  pre_medدر ایالات متحده آمریکا است.

دانشکده پزشکی :بخشی از شهرت جهانی این دانشگاه به دانشسرای پزشکی و بیمارستان وابسته به آن بازمی‌گردد. تا کنون هجده تن از استادان، پژوهشگران، و دانش آموختگان دانشسرای پزشکی، جایزه نوبل در پزشکی یا فیزیولوژی گرفته‌اند و بیمارستان جانز هاپکینز نیز برای چند ده سال پیاپی به عنوان یکی از سه بیمارستان برتر این کشور برگزیده شده‌است. طبق آخرین رتبه‌بندی مؤسسه معتبر U.S. News & World Report در سال ۲۰۲۰، دانشکده پزشکی جانز هاپکینز در رتبه دوم دانشگاه‌های پزشکی و پس از مدرسه پزشکی هاروارد در ایالات متحده بوده‌است.

 

دانشگاه

دانشکده سلامت عمومی بلومبرگ: این دانشکده از سال ۱۹۹۴ تا کنون رتبه‌ی اول سلامت عمومی در رتبه‌بندی یواس نیوز اند ورلد ریپورت را در اختیار دارد.

  • دانشکده عالی مطالعات بین‌المللی
  • دانشکده علوم و هنر کریگر
  • دانشکده علوم تربیتی
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده بازرگانی کری
  • دانشکده مهندسی وایتینگ

دانشکده مهندسی زیست پزشکی

دانشکده مهندسی زیست پزشکی در سال ۱۹۶۲ و دوره دکترای آن در سال ۱۹۶۴ در پردیس دانشسرای پزشکی این دانشگاه پایه‌گذاری شد و در طی سال‌ها به پردیس اصلی دانشگاه نیز گسترش یافت. این دانشکده تنها دانشکده مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه‌های آمریکاست که بخش عمده آن در دانشسرای پزشکی واقع شده‌است. همین امر، باعث برقراری همکاری استواری بین مهندسان، پزشکان، جراحان، مغزشناسان، زیست شناسان و … این دانشگاه شده‌است. یکی از دستاوردهای این همکاری این است که این دانشکده از سال ۱۹۸۳ (سال آغاز رتبه‌بندی دانشکده‌های آمریکا توسط رسانه “اخبار آمریکا و گزارش‌های جهان”) تاکنون به‌طور پیاپی رتبه نخست را میان دانشکده‌های مهندسی زیست پزشکی این کشور از آن خود کرده‌است.

 

سایت مزایده مناقصه برای تمامی دانشجویان سراسر دنیا و دانشجویان ملت عزیز ایران که با فکرهای خلاق، اندیشه های نو در صدد سرافرازی ایران تلاش می کنند، آرزوی سربلندی و موفقیت روز افزون دارد .

یک پاسخ به “10 دانشگاه برتر جهان”

  1. shokri گفت:

    دیدن این دانشگاه ها آدمو مشتاق میکنه برای درس خوندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010