عجیب ترین سازه های معماری دنیا

عمومی

به گزارش مزایده مناقصه، چه تعداد از عجیب ترین سازه های معماری دنیا را می‌شناسید؟ مثلا ساختمان‌هایی که شبیه به اشیای خاصی طراحی شده‌اند یا شکل خاص و متفاوتی دارند. در ادامه، فهرستی از چند نمونه از این سازه‌های معماری را می‌بینید.

سازه‌های معماری یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری در سراسر دنیا هستند؛ به‌خصوص اگر ویژگی خاصی داشته باشند که آنها را از سایر بناهای اطرافشان متمایز کند، مثلا برجی بزرگ به‌شکل قوری، خانه رقصان یا حتی معبدی به‌شکل گل نیلوفر! اگر از علاقه‌مندان به معماری‌های عجیب و متفاوت هستید، شاید نام این بناها را شنیده باشید. در ادامه، چند مورد از عجیب ترین سازه های معماری دنیا را می‌بینید که در شهرهای مختلف دنیا با اهداف متفاوتی ساخته شده‌اند.

1- ساختمان تولد زرافه، پاریس:

طراحی این بنا را شرکت معماری اوندلات لاپورت (Hondelatte Laporte Architectes) انجام داده و ساختش در سال ۲۰۱۲ تمام شده است. این ساختمان مرکز نگهداری از کودکان است. برای طراحیِ ویژه این ساختمان از مجسمه‌های حیوانات استفاده شده است. بارزترین آنها زرافه بزرگی است که در حال عبور از میان ساختمان به نظر می‌رسد. آن‌گونه که طراح این بنا گفته، ایده استفاده از مجسمه‌ها با الهام از خلاقیت و تخیل کودکانی که به این مرکز می‌آیند شکل گرفته است.

2- قاب دبی، امارات:

قاب دبی با ابعاد ۱۵۰ در ۱۰۵ متر بزرگ‌ترین قاب‌عکس جهان است. طراحی این بنای نمادین را فرناندو دونیس انجام داد. او معتقد بود قراردادن بناهای تاریخی موجود درون قابی مناسب بهتر از ساخت بنای جدید است و ایده‌اش را به‌عنوان طرحی برای شاخص‌کردن گذشته، حال و آیندۀ شهر مطرح کرد.

البته هنوز درمورد ساخت این بنا بین معمار و دولت دبی اختلافاتی وجود دارد. دولت دبی او را برنده مسابقه طراحی می‌داند (که خود دولت برگزارش کرد)، ولی معمار مدعی است باید با او به‌عنوان طراح، قراردادی منعقد می‌شده و به‌تبع آن مبالغی را دریافت می‌کرده است.

3- ساختمان اتمیوم، بروکسل بلژیک:

بنای اتمیوم (Atomium) با الهام از ساختار فیزیکی اتم بر اساس طرحی از مهندس آندره واترکین و با معماری آندره پولاک و ژان پولاک ساخته شده است. اتمیوم یکی از طرح‌هایی بود که برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بروکسل در سال ۱۹۵۸ ساخته شد. این سازه انتخاب شده بود تا اشتیاق جامعه بشری به تحولات عصر اتم را نشان دهد؛ سازه‌ای با ۹ گوی به‌هم‌متصل که روکش فولادی ضدزنگ دارند و ۶ عدد از آنها در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد.

این اثر برجستۀ مهندسی ویژگی‌های متمایزی دارد؛ مثلا سریع‌ترین آسانسور با سرعت ۵ متر در ثانیه در این ساختمان قرار دارد. همین ویژگی‌ها باعث شده تا بر خلاف برنامه‌ریزی اولیه، این بنا هنوز به‌عنوان موزه به کار خود ادامه دهد (در ابتدا قرار بود تا پایان نمایشگاه و فقط ۶ ماه دایر باشد).

4- بنای تاریخی ایلیندن، کروشفو جمهوری مقدونیه:

بنای ایلیندن بنایی تاریخی است که دو هنرمند با نام‌های جردن گرابولوسکی و ایسکرا گرابولوسکا آن را طراحی کردند و در سال ۱۹۷۴ ساخته شده است. این بنای تاریخی در واقع یادبودی برای مبارزان و انقلابیونی است که در قیام ۱۹۰۳ ایلیندن شرکت داشته‌اند و همچنین برای چریک‌های میهن‌پرستی که بین سال‌های ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۳ برای استقلال ملی مقدونیه قیام کردند. به‌علاوه اینکه نیکولا کارف، رئیس‌جمهوری خودمختار کروشفو، داخل این ساختمان دفن شده است. همچنین سردیسی از Toše Proeski، خواننده مشهور این سرزمین، در این ساختمان قرار دارد.

5- مرکز بین‌المللی توسعه شیلات، حیدرآباد هند:

این ساختمان که به‌شکل یک ماهی غول‌پیکر و کاملا متناسب با کاربری‌اش طراحی شده، در واقع شعبه‌ای از سازمان بین‌المللی توسعه شیلات است. این ساختمان اداری در نزدیکی شهر حیدرآباد هند قرار دارد و در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. در طراحی این ساختمان از سازه «ماهی طلایی» بارسلون، که فرانک گری طراحش است، الهام گرفته‌اند.

6- نمایشگاه ووشی واندا، مرکز فرهنگی و گردشگری شهر ووشی چین:

این ساختمان که به‌شکل یک قوری چرخان غول‌پیکر طراحی شده، در واقع نمایشگاهی چینی است که به‌منظور آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با آداب‌ورسوم محلی ساخته شده است. سازه چرخان این بنا امکانات ویژه‌ای را در خود جای داده است: ترن هوایی کوچک، چرخ‌فلک و پارک آبی. لذت‌بردن از این امکانات، در کنار بازدید از نمایشگاه، انگیزه خوبی برای رفتن به این مجموعه است.

7- خانه‌های مکعبی، روتردام هلند: 

مهندس معماری به‌نام Piet Blom طراحی این خانه‌ها را انجام داده است. خانه‌های مکعبی در واقع مجموعه‌ای از خانه‌هایی با طراحی مورب‌اند که ایده طراحی آنها بر اساس ایده بهینه‌سازی فضای داخلی و کاهش سطح خارجی بنا شکل گرفته است. بر خلاف خانه‌های متداول، این خانه‌ها با زوایایی ۴۵ درجه طراحی شده‌اند و روی ستون‌هایی شش‌ضلعی قرار گرفته‌اند.

8- خانه رقصان پراگ، جمهوری چک: 

طراحی خانه رقصان در سال ۱۹۹۲ شروع شد. این طراحی چهار سال طول کشید و در سال ۱۹۹۶ به نتیجه نهایی رسید. این ساختمان در واقع یکی از دفاتر شرکتی بین‌المللی و هلندی به‌نام Nationale-Nederlanden است که در زمینه بیمه فعالیت می‌کند. ساخت این بنا با این طراحی ساختارشکنانه، که بر اساس سبک «باروک نوین» انجام شده بود، مخالفان زیادی داشت. علت مخالفت‌ها این بود که این بنا نظم معماری پراگ را بر هم می‌زند. سبک‌های رایج در معماری شهر پراگ معماری مذهبی گوتیک، معماری کلاسیک باروک و معماری کاربردی آرت‌نوو بود.

9- ساختمان سلفریجز، بیرمنگام انگلستان:

شرکت معماری فیوچر سیستمز طراحی این ساختمان را انجام داده است. ساختمان سلفریجز یک بنای نمادین در بیرمنگام است. این ساختمان سازه‌ای فلزی است که روکش بتنی دارد و صفحاتی از جنس آلومینیم نمای بیرونی آن را پوشانده‌اند. پروژه ساخت این مجموعه در سال ۲۰۰۳ به اتمام رسید. این ساختمان علاوه بر اینکه نقش ویژه‌ای در نوسازی بیرمنگام ایفا کرد، به یک نماد معماری تبدیل شده است.

10- خانه هاندرتواسر، وین اتریش: 

خانه هاندرتواسر (Hundertwasserhaus) در شهر وین اتریش، با دیوارهای رنگارنگ و خطوط نامنظم و آبشاری از گل و گیاه، در دهه ۱۹۸۰ طراحی شده است. طراحی آن بر عهده فریدنریخ هاندرتواسر، هنرمند اتریشی بوده است. این خانه شامل ۵۳ واحد آپارتمان، ۴ دفتر، ۱۶ تراس خصوصی و ۳ تراس عمومی است. در مجموع ۲۵۰ درخت و فضای سبز هم دارد. این خانه یکی از پربازدیدترین ساختمان‌های وین و جزو میراث فرهنگی اتریش است.

 11- معبد وات سامفران، تایلند:

این معبد بودایی در ۴۰کیلومتری غرب بانکوک قرار دارد. آن را به‌خاطر ساختمان استوانه‌ای و صورتی‌رنگش که شامل ۱۷ طبقه است و نیز وجود یک تندیس بزرگ اژدها به‌رنگ قرمز و سبز که دور این استوانه حلقه زده است می‌شناسند. داخل این اژدها پلکانی رو به بام معبد قرار گرفته است. به‌غیر از این اژدها، در این مجموعه یک تندیس بزرگ بودا و چندین تندیس مذهبی دیگر نیز نگهداری می‌شوند. معبد وات سامفران (Wat Samphran) با وجود اینکه ظاهری عجیب و متفاوت دارد، جاذبه چندان مشهوری نیست. به همین دلیل، محیطی آرام و معنوی دارد.

12- معبد نیلوفر آبی، دهلی هند:

معبد نیلوفر آبی یکی از هشت معبد (مشرق الاذکار) بهایی در سراسر دنیاست که ساخت آن در سال ۱۹۸۶ به پایان رسید. این سازه یکی از زیباترین و عجیب ترین سازه های معماری دنیا است که معماری ایرانی به‌نام فریبرز صهبا آن را طراحی کرده است. گل نیلوفر آبی در هندوستان نمادی از عبادت و دیانت است. معماریِ خلاقانه این معبد جوایز متعددی دریافت کرده است. ساختمان معبد شامل ۲۸ گلبرگ است که با بتن سفید ساخته شده و روکشی از جنس مرمر دارد.

13- مهمان‌خانه هانگ نگا، دا لات در ویتنام:

مهمان‌خانه هانگ نگا (Hang Nga) را با نام «خانه دیوانه» می‌شناسند؛ بنایی که با الهام از سازه‌های طبیعی ساخته شده و با آثار هنرمندانی چون سالوادور دالی و آنتونی گائودی مقایسه می‌شود. طراحی کلی این خانه شبیه به درختی بزرگ است و بخش‌هایی از ساختمان، که به‌شکل عناصر طبیعی مثل قارچ و تارعنکبوت و حتی حیوانات طراحی شده‌اند، بخش‌های مختلف آن را تشکیل می‌دهند. این مهمان‌خانه در ابتدا به‌عنوان پروژه‌ای شخصی ساخته شد، اما در سال ۱۹۹۰ درهای آن به‌روی عموم مردم گشوده شد.

14- خانه کج‌ومعوج، سوپوت در لهستان:

خانه کج‌ومعوج (Krzywy Domek)، برعکس اسم غیرمعمولش، مرکز خرید است. بخشی از آن شامل دفاتر اداری است و در یکی از خیابان‌های اصلی شهر قرار دارد. این خانه در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است و وسعت آن حدود ۴ هزار متر مربع است. برای طراحی این خانه از نقاشی‌های یک تصویرگر لهستانی الهام گرفته‌اند. تعدادی از مهم‌ترین شرکت‌های بین‌المللی لهستان در این مجموعه دفتر دارند.

15- خانه‌سنگی، فافه در پرتغال: 

خانه‌سنگی (Casa do Penedo) بین دو تخته‌سنگ بزرگ در نواحی غیرشهری پرتغال قرار دارد. قبلا درمورد تصاویر آن جنجال‌های زیادی وجود داشت و مردم گمان می‌کردند حقه‌ای فتوشاپی است! این خانه با الهام از انیمیشن سریالی فلینتستن‌ها ساخته شده است. این خانه از چهار تخته‌سنگ بزرگ ساخته شده که فونداسیون، دیوارها و سقف خانه را تشکیل می‌دهند. ساخت آن در سال ۱۹۷۲ شروع شد و دو سال طول کشید. در ابتدا به‌عنوان خانه‌ای ییلاقی استفاده می‌شد، ولی حالا به موزه‌ای کوچک از عکس‌ها و یادگاری‌هایی از تاریخچه آن تبدیل شده است.

16- برج ستون فقرات پیچنده، مالمو سوئد:

این برج بلندترین ساختمان مسکونی در سوئد است و از پایین تا بالا ۹۰ درجه کامل چرخش دارد. این برج بلندترین ساختمان در اسکاندیناوی است و به‌عنوان اولین برج پیچندۀ جهان شناخته می‌شود. این برج که در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد ۱۹۰ متر ارتفاع دارد و شامل ۵۴ طبقه و ۱۴۷ واحد آپارتمان است. در طبقه ۴۹ این برج، یک سکوی بازدید قرار دارد. از سال ۲۰۰۹ امکان بازدید عمومی از بعضی از طبقه‌های این برج (طبق برنامه زمانی خاص) فراهم شده است.

17- دفتر مرکزی لانگابرگر، اوهایو آمریکا:

دفتر مرکزی لانگابرگر (Longaberger Headquarters) در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. چون دفتر مرکزی شرکت لانگابرگر یک شرکت سبدسازی بود، بنای آن طوری طراحی شده که نمایانگر مهم‌ترین محصول شرکت یعنی سبد باشد. این ساختمان شامل ۷ طبقه است و تقریبا ۱۷ هزار متر مربع وسعت دارد. البته اینجا دیگر دفتر مرکزی شرکت نیست. در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفته شد که این بنا به هتلی لوکس تبدیل شود.

18-خانه سفالین، در کلمبیا: 

خانه سفالین (Casa Terracota) با دست و با سفالِ پخته در آفتاب ساخته شده است و به‌عنوان بزرگ‌ترین قطعه سفالی دنیا شناخته می‌شود. این خانه در روستایی به‌نام Villa de Leyva قرار دارد. خانه سفالیِ ۵۰۰مترمربعی به‌کل با سفال ساخته شده و با تابش آفتاب پخته و مستحکم شده است. این خانه دوطبقه است و بیشترِ وسایل آن (تخت، میز، صندلی و حتی ظروف) از سفالِ تهیه‌شده از همان منطقه ساخته شده است؛ سایر وسایل آن را با مواد بازیافتی ساخته‌اند.

19- خزانه جهانی بذر، سوالبارد نروژ: 

خزانه جهانی بذر سوالبارد، که برای روز مبادا طراحی شده، به درهای ضدانفجار، قفل هوا و حسگرهای حرکتی مجهز شده است تا حافظ میلیون‌ها نوع بذر مختلفی باشد که در زمان فجایع جهانی ممکن است روزی به کارمان بیایند. این خزانه در سال ۲۰۰۸ به‌طور رسمی افتتاح شد. آن را با نام خزانه بذر روز قیامت هم می‌شناسند؛ خزانه و انباری که در جزیره‌ای دورافتاده در ۱۰۰کیلومتری از قطب شمال قرار گرفته است.

20- دایره گوانگجو، چین: 

این ساختمان در ساحل رودخانه مروارید (Pearl River) قرار دارد و با الهام از نوعی سکه باستانی چینی طراحی شده است. دایره گوانگجو در واقع دفتر مرکزی یک شرکت تجاری چینی است که در زمینه مبادلات بین‌المللی مواد خام پلاستیکی فعالیت می‌کند. طراحی آن بر عهده معماری ایتالیایی به‌نام ژوزف پاسکال بوده است. ارتفاع کلی آن ۱۳۸ متر و شامل ۳۳ طبقه است. در سال ۲۰۱۴، سی. ان. ان این بنا را در فهرست ده ساختمان جذاب دنیا قرار داد.

این یک سازه ی بزرگ ۵۴ متری است که در دریا چه ای بنا شده است این سازه با کمک کفکش هایی در عمق ۱۳ متری آب اب را به بالا می کشد!! جنسش از آلمینیوم می باشد و حدود ۷۰۰ هزار دلار خرج برداشت

21- خانه ناتیلوس(Nautius house)_مکزیکوسیتی , مکزیک: 

خانه ناتیلوس یک خانه منحصر به فرد می باشد که به شکل صدف حلزون ناتیلوس می باشد و اسم خود را از این حیوان آبزی زیبا گرفته است. این خانه توسط معمار مکزیکی  Javier Senosiain  طراحی شده است. این معمار می گوید هدفش از ساخت این سازه این می باشد که ارتباطی میان حیات آبی و معماری ایجاد نماید. هم اکنون یک خانواده که دارای دو بچه جوان هستند در این خانه زندگی می کنند. تمام عناصر داخلی خانه با دقت انتخاب شده اند به گونه ای که با روح سازه هماهنگی داشته باشند.

 

22- کلیسای چوبی برگاند-نروژ: 

این کلیسا در سال ۱۱۸۰ میلادی ساخته شده است و به  Apostle Andrew  اختصاص داده شده است. این کلیسا جزء معدود کلیساهای چوبی می باشد که بسیار خوب مانده است و در نروژ بسیار شناخته شده است. این سازه یکی از مهمترین شاهکارهای معماری چوبی می باشد که از قرون وسطا تا امروز باقی مانده است.

23- کتابخانه ملی-مینسک,بلاروس: 

این کتابخانه دارای ۲۳ طبقه میباشد. این ساختمان به شکل الماس ساخته شده است که بیانگر اهمیت علم می باشد. در حقیقت این ساختمان نمایانگر این مسئله است که علم و دانش گوهری گران بها می باشد. سطح این ساختمان با شیشه پوشیده که باعث می شود در طول روز مثل الماس واقعی بدرخشد.

معماران این ساختمان Michael Vinogradov و Victor Kramarenko   هستند. لازم به ذکر است این ساختمان حتی در شب نیز می درخشد.

24 تئاتر ملی-پکن,چین:

این ساختمان یک سازه منحنی شکل می باشد که تمامی سطح آن ۱۴۹۵۰۰  متر مربع می باشد. این ساختمان مانند یک جزیره در وسط دریاچه قرار گرفته است.

قسمتی از پوشش این ساختمان از تیتانیوم و قسمتی دیگر از شیشه می باشد. در شب شما می توانید نمای داخلی ساختمان را مشاهده کنید.

25- قصر حباب ها-کن,فرانسه:

این مجموعه از خانه ها با شمایل حباب توسط معمار معروف Antti Lovag  طراحی شده است. نام این مجموعه شگفت انگیز قصر حباب ها است که قبلا در سایتمان به صورت کامل قصر حباب ها را بررسی کردیم. شهرت این مجموعه به دلیل فستیوال ها و جشن های بزرگی می باشد که هر ساله در آن برگزار می شود.

نمای ازداخل خانه های این مجموعه.

26- ساگرادا فامیلیا-بارسلون,اسپانیا:

آنتونیو گائودی معمار این کلیسا می باشد. ساخت این کلیسا در سال ۱۸۸۲ میلادی آغاز و برآورد میشود تا سال ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت. گائودی در حین ساخت کلیسا بسیاری از طرح های خود را تغییر داد و در طول جنگ داخلی ۱۹۳۶ بسیاری از این طرح ها نابود شد. اما امروزه معماران درک درستی از ایده های گائودی دارند.

لازم به ذکر است این کلیسا جزء مناطق پربازدید شهر بارسلون می باشد.

27- Waldspiraleدارمشتات,آلمان: 

ترجمه اسم این ساختمان می شود ((جنگل مارپیچ)).این ساختمان اولین ساختمان در آلمان می باشد که با بتن بازیافتی ساخته شده است.

بر روی سقف این ساختمان درختان افرا ، راش و لیمو وجود دارد. می توان بر روی این ساختمان همزمان ۶ مهمانی خصوصی جداگانه برگزار نمود.

28- کتابخانه عمومی شهر کانزاس-کانزاس,ایالات متحده آمریکا:

یکی از ویژگی های بی نظیر این کتابخانه نمای گاراژ و پارکینگ آن می باشد. نمای این ساختمان به صورت یک ردیف کتاب قرار گرفته در تاقچه می باشد. ارتفاع دیوار ۲۵ فوت و  هر کتاب به عرض ۹ فوت می باشد.بر روی این دیوار شاهکارهایی مانند ارباب حلقه ها،فارنهایت ۴۵۱ و رومئو و ژولیت نمایش داده شده است.این ساختمان در سال ۲۰۰۶ برای پاسخگوی به کمبود پارکینگ در مرکز شهر ساخته شد.

29-کلیسای آکادمی نیروی هوای -کلرادو,ایالات متحده آمریکا:

ساخت این کلیسا در سال ۱۹۶۲ به پایان رسید.این کلیسا در نزدیکی چشمه های کلرادو واقع شده است.این ساختمان توسط  Walter Netsch of Skidmore, Owings and Merrill of chicago  طراحی شده است.یکی از شاخصه های این ساختمان ۱۷ تاج مخروطی موجود در این کلیسا می باشد.ساخت این پوسته و محوطه پیرامونی ۳٫۵ میلیون دلار هزینه به همراه داشت.این ساختمان در حدود ۴۶ متر ارتفاع داشته و پایین طبقه محل عبادت یهودیان،طبقه میانی محل عبادت کاتولیک ها و آخرین طبقه مخصوص پروتستان ها می باشد.

30- kunsthaus Grazگراتس , وین:

این ساختمان شمایلی کاملاً فضایی دارد و در واقع به عنوان موزه هنرهای فوق مدرن استفاده می شود.طراحان این سازه عجیب و غریب  Sir Peter Cook و  Colin Fournier می باشند.این سازه در مرکز شهر به عنوان پلی میان قسمت تاریخی و قدیمی شهر با قسمت مدرن شهر می باشد. همچنین این سازه کمترین ضرر را بر محیط زیست اطراف خود دارد و بخشی از انرژی این سازه توسط صفحات خورشیدی تامین می شود.

31- خانه صدفی- ایسلا موجرس , مکزیک: 

این خانه در جزیره کوچک ایسلا موجرس واقع شده است.تمامی قسمت های این  ساختمان  از مصالح بازیافتی مانند بتن و یا مواد طبیعی ساخته شده است.در این خانه شما می توانید از مناظر دریای کارایپ لذت ببرید.

32- خانه سنگی- گویمارائس , پرتغال: 

این خانه بین دو سنگ عظیم قرار دارد که توسط بتن به یک دیگر متصل شده اند.شایعه هایی می باشد که این خانه از کارتون معروف امریکایی Flintstones   الهام گرفته شده است.درون خانه به شما احساس دوران پیش از تاریخ را می دهد و طراحی خانه هزاران توریست را به منطقه هدایت می کند.

33- کلیسای هالگریم-ریکیاویک,ایسلند: 

این کلیسا ۷۴٫۵ متر ارتفاع دارد و جزء شش سازه بزرگ کشور ایسلند می باشد. طراح این ساختمان Guðjón Samúelsson  در سال ۱۹۳۷ انتخاب گردید. ساخت این کلیسا حدود ۴۱ سال زمان برد. معماری این ساختمان به گونه ای است که مناظر طبیعی کشور ایسلند را در ذهن شما تداعی می کند.

34 سالن کنسرت والت دیزنی-لس آنجلس,آمریکا:

این ساختمان به سبک پست مدرن ساخته شده است و بدنه آن توسط فولاد ضد زنگ پوشانده شده است.این ساختمان را عموماً به  نام سالن دیزنی نیز می شناسند و  چهارمین سالن موسیقی شهر لس آنجلس می باشد.معمار این سازه فرانگ گهری می باشد.این ساختمان هر ساله توریستان زیادی را از سرتاسر جهان جذب می نماید.

35- low impact woodland house  ولز , انگلستان: 

این خانه بیشتر شبیه خانه هابیت ها در داستان ها می ماند و هنگام ورود به آن شما احساس عجیبی را تجربه خواهید نمود. Simon Dale  به همراه ناپدریش این خانه را ساختند و ۴ ماه پس از آغاز کار در آن ساکن شدند. با زندگی در این خانه شما می توانید تجربه زندگی در طبیعت و بدون تکنولوژی را بدست آورید

36- کتابخانه مرکزی سیاتل-سیاتل,آمریکا: 

این ساختمان دارای شمایل عجیب و غریبی می باشد و از نظر شکل با ساختمان های اطراف همخوانی ندارد که همین موضوع آن را جالب و زیبا می کند.

37- پروژه ادن -انگلستان: 

این سازه های گمبدی شکل در واقع گلخانه می باشند که گیاهان از زیست بوم های گوناگون از سرتاسر دنیا در آن نگهداری می شوند.این گمبدها پلاستیکی هستند اما توسط قاب های فولادی ساپورت می شوند.درون این گلخانه ها شما می توانید زیست بوم های مناطق استوای ،مدیترانه ای و… را مشاهده نمایید.

38- ساختمان تبر سنت ماری ۳۰ -لندن , انگلستان: 

این ساختمان جزء چندین ساختمان مدرن می باشد که در قسمت تاریخی شهر ساخته شده است.به دلیل شکل نامتعارف این ساختمان به آن خیار ترشی(Gherkin)نیز گفته می شود.خطوط مورب و مارپیچی که در نمای ساختمان دیده می شود سیستمی می باشد که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شده .این سیستم به جریانات هوایی اجازه داده تا در کانال های مارپیچ حرکت کنند.این ساختمان به دلیل ویژگی های منحصر به فردش در زمینه محیط زیست جوایز زیادی دریافت نموده است.

39- زیست کره مونترال- مونترال , کانادا: 

این ساختمان فولادی دارای قطر ۷۵ متر ی و ارتفاع ۶۲ متری می باشد و در واقع موزه محیط زیست می باشد. معمار این ساختمان Buckminster Fuller  می‌باشد.

40- پروژه تجربه موسیقی – سیاتل , ایالات متحده آمریکا: 

این ساختمان توسط Paul Allen,همبنیانگزار میکروسافت,تاسیس شده و واقع موزه موسیقی می باشد بخصوص موسیقی راک و همچنین موزه آثار علمی تخیلی و سالن مشاهیر نیز می باشد.

این ساختمان توسط   Frank Gehry طراحی شده است.

مجله  Forbes این ساختمان را جز ۱۰ ساختمان زشت جهان معرفی نموده است.

41- استادیوم ملی – پکن , چین: 

این استادیوم بزرگترین سازه فولادی جهان است.

این سازه دارای شمایل خانه پرندگان است. همچنین این استادیوم میزبان بازی های المپیک تابستانی سال ۲۰۰۸ نیز بود که مراسم افتتاحیه و اختتامیه در  آن بر گذار شد

42- اردک بزرگ در لانگ آیلند، نیویورک: 

مارتین مور، یک کشاورز محلی اردک، در ابتدا در سال 1931 ساختمانی به شکل اردک را برای فروش تخم مرغ سفارش داد. چیزی که او متوجه نشد این بود که فروشگاه او به زودی الهام بخش یک رشته کاملاً جدید در معماری خواهد بود. این ساختمان 10 تنی توجه دو معمار رابرت ونتوری و دنیس اسکات براون را به خود جلب کرد که اصطلاح “معماری اردک” را ابداع کردند که برای توصیف ساختمان هایی استفاده می شد که نشان دهنده اقلام یا فعالیت هایی است که در آنها اتفاق می افتد. اردک بزرگ نه تنها این افتخار را دارد، بلکه در آرشیو ملی مکان‌های تاریخی نیز فهرست شده است.

43- موزه ملی فرش آذربایجان در باکو، آذربایجان:

اگر از روی تصویر حدس زدید که چیزی مربوط به فرش در داخل این ساختمان باکو اتفاق می افتد، حق با شماست. خانه موزه ملی فرش آذربایجان، این موسسه بزرگ‌ترین مجموعه فرش‌های آذربایجان را به نمایش می‌گذارد که تکنیک‌های بافت تاریخی و مدرن را به نمایش می‌گذارد. این ساختمان توسط معمار اتریشی فرانتس یانز طراحی شد و ساخت آن شش سال به طول انجامید.

44- آشیانه Quetzalcóatl در مکزیکو سیتی، مکزیک: 

این بنا به شکل مار رنگین کمانی که توسط معمار خاویر سنوسیاین طراحی شده است از خدای مار آزتک ،Quetzalcóatl  الهام گرفته شده است. از جمله سر و دم، بیشتر اتاق ها در شکم جانور هستند که از طریق راهروهای تونلی قابل دسترسی هستند. این ملک نه تنها در شگفت‌انگیزترین اجاره‌های تعطیلات جهان نتفلیکس به نمایش درآمد، بلکه خواننده دوآلیپا در این ملک اقامت کرده است.

45- دفتر مرکزی CSAV در والپارایسو، شیلی: 

دفتر مرکزی CSAV، یک شرکت کشتیرانی شیلی، از یک تکنیک معماری جالب به نام نماسازی استفاده می‌کند، جایی که یک ساختمان جدید در پشت یا اطراف یک نمای حفظ‌شده ساخته می‌شود. در این مورد، به نظر می رسد که یک سازه مدرن از داخل ساختمان قدیمی بیرون می آید و یک زیبایی چشمگیر از قدیمی به جدید ایجاد می کند.

46 -Seminole Hard Rock Hotel & Casino Hollywood در هالیوود، فلوریدا: 

با کمال تعجب، این ساختمان گیتار شکل در نشویل یا آستین نیست، بلکه در هالیوود، فلوریدا است که در سال 2019 افتتاح شد، 36 طبقه ارتفاع دارد و 638 اتاق و سوئیت را در بر می گیرد، و یک مکان تفریحی با گنجایش 7000 اتاق است.

47- نیم خانه در تورنتو کانادا:

برخلاف بسیاری از ساختمان‌های این مقاله، این خانه شهری ویکتوریایی در تورنتو قرار نبود به این شکل باشد. در ابتدا بخشی از ردیفی از خانه‌های مشابه بود، توسعه‌دهندگان در نهایت دست به کار شدند و همه خانواده‌ها در خیابان فروختند، به جز خانواده‌ای که مالک این ملک، Valkos بود. توسعه‌دهندگان که مصمم بودند با برنامه‌های خود به جلو بروند، همه خانه‌های دیگر را خراب کردند و خانه‌ای را که به نظر می‌رسید درست در وسط تکه تکه شده بودند، رها کردند.

 

48- WonderWorks در اورلاندو، فلوریدا:

شعار شرکت  WonderWorks، یک شرکت سرگرمی آموزشی، «اجازه دهید تخیل شما فعال شود»، دقیقاً همان کاری است که معماران آنها هنگام ایجاد این ساختمان در اورلاندو، فلوریدا انجام دادند. با این حال، طراحی عجیب ساختمان بخش بزرگی از فرهنگ این مرکز است. داستان از این قرار است که یک گردباد در داخل آزمایشگاه پروفسور واندر منتشر شد که آن را از یک جزیره دورافتاده در مثلث برمودا تا جایی که در نهایت به این شکل ژولیده فرود آمد، حمل کرد. این شرکت دارای مکان های دیگری در سراسر کشور است که آنها نیز وارونه هستند.

49- ساختمان Niimi در توکیو، ژاپن:

پارک های تفریحی تنها مکانی نیستند که می توانید به فنجان های چای به اندازه انسان قدم بگذارید. Niimi، یک عمده فروش ژاپنی لوازم آشپزخانه، در ساختمان خود در توکیو از فنجان های بزرگ چای به عنوان بالکن استفاده می کند. این سازه در آساکوسا است که اتفاقا معبد معروف بودایی Sensō-ji نیز در آن قرار دارد.

50- ساختمان سبد لانگبرگر در نیوآرک، اوهایو:

یک نمونه کلاسیک از «معماری اردک»، این ساختمان که گاهی به آن سبد بزرگ نیز می‌گویند، قبلاً مقر شرکت Longaberger، سازنده و توزیع‌کننده سبد بوده است. این شرکت در سال 2016 نقل مکان کرد و ساختمان به استیو کون، یک توسعه دهنده در ایالت فروخته شد، که قصد داشت آن را به یک هتل مجلل تبدیل کند، اگرچه اکنون با قیمت 6.5 میلیون دلار به بازار بازگشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010