۳۱ ترفند خانه تکانی عید نوروز در کمترین زمان

عمومی, مالی و اقتصادی

دوباره ماه آخر سال و باز هم بحث داغ خانه تکانی آغاز شد. خانه تکانی شب عید نوروز، یکی از کارهایی هست که بر خلاف اسم آن نباید موکول به شب عید شود، زیرا باید از مدت‌ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجام و تمام شده باشد.

به گزارش مزایده مناقصه، اصولا خانه تکانی یکی از رسوم قدیمی برای آماده شدن عید نوروز است و هر چند که آپارتمان‌ها و منازل کوچک و بدون پستو و انباری و زیر زمین امروزی در تمام مدت سال نسبتا تمیز هستند، همچنانکه نظیف‌ترین منازل هم مدتی قبل از نوروز طبق رسوم ما ایرانیان برای اینکه به قول معروف شگون دارد تمام گوشه گوشه های منزل با اسباب و اثاثیه شسته و برق افتاده می‌شود.

اگر چه این روزها به علت مشغله کاری کمتر در منزل هستید و کار نظافت کم کم و به تدریج انجام می‌شود هیچ چیزی بهتر از یک روش خوب و برنامه ریزی شده به کمک ما نمی‌آید. روش و روند داشتن یک خانه تمیز و بدون تشویش و نگرانی طی چندین نکات و مرحله به انجام می‌رسد.

علاوه بر تمیزی منزل و اتاق تکانی در شب عید بهتر است به فکر یکسری کارهای دیگر از جمله: تهیه هدیه، ارسال کارت تبریک، شیرینی پختن و خرید یکسری از خوراکی‌ها و در کل خرید کلی برای شب عید و پذیرایی مهمان باشید.

برای خانه تکانی روش های خاص خودش را بکار ببرید. بهترین روش برنامه ریزی در وقت و زمانی کم است که به نحو احسن انجام شود. سعی کنید یکماه قبل‌تر از عید کار را شروع کنید و همه نظافت و کارهای مهم را به شب قبل سال تحویل موکول نکنید. کار باید با نشاط بدون عجله و فشار انجام شود.

مثلا تغییر دکوراسیون و برق اندازی لوازم فلزی و برقی با دقت و مراقبت انجام شود. سعی کنید لیستی تهیه کنید و قبل از کار به لیست کارها نگاهی بیاندازید. تقریبا روزی یکساعت وقت گذاشتن تا زمان عید کفایت می‌کند و همه کارها انجام می‌شود.

اتاق خواب‌ها، کمدها، لوستر، ملحفه‌ها، پرده، فرش، شستشوی مبل‌ها، کابینت‌ها و قسمت‌های مخفی منزل همه اینها لازم به نظافت هستند و کم کم و به تدریج انجام شود.

آشپزخانه یکی از قسمت های شلوغ خانه ما به حساب می‌آید. بیشتر مواد غذایی و ظرف و ظروف در آن است. بهتر می‌دانیم در این قسمت خانه وقت و زمان بیشتری را اختصاص دهید.

راهنمای گام به گام خانه تکانی سریع و آسان

این راهنمای گام به گام را، بر اساس سال ها تجربه سخت به دست آمده، دنبال کنید تا از زمان خود نهایت استفاده را ببرید و تا سریع تر خانه تکانی کنید:

۱یک برنامه داشته باشید.

کاهش زمان تمیز کردن به نصف با یک برنامه شروع می‌شود؛ یعنی هر بار خانه را به همان ترتیب تمیز کنید: کار کردن در یک اتاق در یک زمان، و شروع و پایان دادن به همان نقطه در یک اتاق به طوری که شما زمان را تلف نکنید.

۲از بالا به پایین، از چپ به راست تمیز کنید.

از بالای اتاق شروع کنید، مانند گردگیری پنکه سقفی، و به سمت پایین بروید تا کارهای اضافی را از بین ببرید. به همین ترتیب، تمیز کردن از چپ به راست تضمین می کند که به جای اینکه از جایی به مکان دیگر حرکت کنید، کل اتاق را کنترل می کنید.

بیشتر مردم چیزی را می‌بینند و آن را تمیز می‌کنند، سپس به بالا نگاه می‌کنند و چیز دیگری را می‌بینند و آن را تمیز می‌کنند، و خاک روی چیزی که شما تازه تمیز کرده‌اید می‌ریزد بنابراین از این کار پرهیز کنید. “اگر از بالا به پایین و از چپ به راست کار می کنید، به جای تمیز کردن مناطقی که تازه تمیز کرده اید، یک بار کار می کنید.”

۳ابزارهای مناسب را آماده نگه دارید.

داشتن تمام ابزار و محصولات تمیز کننده مورد نیاز در دسترس شما به این معنی است که وقت خود را برای راه رفتن به سمت کابینت زیر سینک تلف نخواهید کرد. پاک کننده ها را در بطری های کوچک و قابل استفاده بریزید که حمل آن آسان است. همچنین می توانید لوازم خود را در یک جعبه یا یک سطل قرار دهید تا مرتب بماند و در زمان خود صرفه جویی کنید.

۴فعال باشید.

بهترین راه برای خانه تکانی این است که جلوی برخی مشکلات را قبل از شروع آنها بگیرید.

۵استفاده از لیمو برای خانه تکانی

لکه‌های زنگ در پاسیو، ایوان‌ها، کف گاراژها و راهروها بسیار سخت پاک می شوند، اما برای از بین بردن آنها نیازی به اسید ندارید. در عوض از لیمو استفاده کنید. اسید موجود در آب لیمو زنگ را از بین می برد. لیمو را از وسط نصف کنید، آب آن را روی لکه بگیرید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه خیس بخورد.

برای لکه‌هایی که برای هفته ها، ماه ها یا بیشتر باقی مانده اند، با یک برس موی سفت بشویید. سپس آب لیمو و آب لیمو را با آب تمیز بشویید.

۶کل خانه را تمیز کنید، نه یک اتاق را.

اگر یک کار (غبارگیری، جاروبرقی، تمیز کردن) را انتخاب کنید و به جای تمیز کردن آشپزخانه، حمام و سپس اتاق خواب، همان کار را در هر اتاق در خانه انجام دهید، تمیز کردن بسیار کارآمدتر است. انجام این کار به این شکل جلوگیری می کند از این که احساس کنید در یک چرخه تمیز کردن بی پایان هستید و یک کار را بارها و بارها شروع می کنید.

۷بهم ریختگی را پاک کنید.

قبل از شروع تمیز کردن، اتاق به اتاق بروید و به هم ریختگی ها را جمع آوری کنید. همانطور که هر کالا را برمی دارید – مجلات، جلدهای کاغذی خوانده شده، کفش های کتانی قدیمی- به این فکر کنید که آیا باید آن ها را در جای خود بگذارید یا اهدا کنید.

۸گرد و غبار و جاروبرقی

قبل از شروع گردگیری، مطمئن شوید که پنکه ها خاموش هستند. گرد و غبار ها را روی قسمت های بالای مبلمان و قسمت های زیرین قفسه ها، روی نرده ها، قاب عکس ها، اقلام کوچک و صفحه تلویزیون متمرکز کنید. برای مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است، مانند پرده ها و قفسه های بالایی، یک پارچه میکروفیبر را به انتهای جارو یا جارو ببندید. قبل از جاروبرقی ملحفه های اتاق خواب را عوض کنید.

۹آینه و شیشه را پاک کنید.

برای تمیز کردن تمام آینه ها و سطوح شیشه ای از یک پارچه میکروفیبر مرطوب استفاده کنید و سپس از یک پارچه خشک استفاده کنید.

۱۰میزها و سطوح را ضد عفونی کنید.

از خانه خود عبور کنید و سطوح سخت را پاک کنید – از میز، لوازم خانگی و کابینت گرفته تا دستگیره درها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون و تلفن. شما باید برخی از آن سطوح را ضدعفونی کنید، به خصوص سطوحی که ممکن است میکروب را به انگشتان و صورت افراد منتقل کنند. با مخلوط کردن یک چهارم تا نیم فنجان سرکه سفید یا سیب سفید با یک فنجان آب، یک محلول ضد عفونی غیر سمی درست کنید.

۱۱روی وان، سینک و توالت تمرکز کنید.

روی سینک آشپزخانه و سپس روی سینک حمام، وان و توالت، پاک کننده‌ها را بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند تا پاک کننده زمان داشته باشد کثیفی‌ها و لکه‌ها را از بین ببرد. سپس به آشپزخانه برگردید و شروع به تمیز کردن کنید. فراموش نکنید که داخل مایکروفر را پاک کنید.

۱۲جارو بکشید، سپس پاک کنید.

کف آشپزخانه و حمام را جارو کنید. پاک کردن را از دورترین گوشه اتاق شروع کنید و به سمت عقب به سمت درگاه حرکت کنید.

۱۳شستن مرتب ابزارهای نظافتی خود را فراموش نکنید.

یکی از مواردی که اغلب در تمیز کردن خانه نادیده گرفته می شود، نگهداری از ابزار تمیز کردن است. استفاده از جاروبرقی کثیف یا جاروبرقی با کیسه پر تأثیر بسیار کمتری دارد و در نهایت زمان بیشتری را صرف تمیز کردن خواهید کرد.

۱۴نظافت را به یک فعالیت گروهی تبدیل کنید.

نظافت به صورت تیمی یکی از بهترین راه‌ها برای تمیز کردن سریع خانه است. زمانی را از قبل با خانواده خود برنامه ریزی کنید و برای هر فرد وظایفی را تعیین کنید. کار با هم می تواند سرگرمی را به نظافت اضافه کند و خانه شما در کمترین زمان درخشان شود.

نحوه تمیز کردن وسایل منزل برای خانه تکانی سریع

حالا به شما نحوه تمیز کردن جاهای مختلف خانه و وسایل آن را برای خانه تکانی سریع خواهیم گفت.

۱هود

چربی بیشتر روی هود می نشیند و برای شستن هود احتیاج به آب گرم و مایع ظرفشویی که قدرت پاک کنندگی قوی داشته باشد دارید . قسمت بیرونی و خارجی آن را با دستمالی که مرطوب شده و از پاک کننده چند منظوره استفاده کنید.

قسمت داخلی آن از فیلتر تشکیل شده که به آسانی باز و قابل تمیز کردن است .

۲اجاق گاز

برای نظافت گاز می توانید قسمت پایه های چدنی را بلند کنید و با آب و مایع ظرفشویی بشویید . اگر مشاهده کردید چربی زیادی گرفته ، از گاز پاک کن استفاده کنید . راهکار آن به این صورت است روی قسمت گاز بپاشید و کمی زمان دهید و بعد از ۱۵ دقیقه با دستمال مرطوب پاک و تمیز کنید.

 

داخل فر را هم به همین صورت با آب نیمگرم و مایع ظرفشویی اسکاج بکشید.

۳یخچال

در مرحله اول سیم برق آن را قطع کنید تا خدای نکرده دچار برق گرفتگی نشوید . بعد تمام یخچال را خالی از محتویات آن کنید و چیزهایی را که دور ریختنی است را کنار بگذارید. قفسه و وسایل یخچال را با مایع ظرفشویی بشویید.

قسمت بیرونی آن را هم به همین صورت شسته و با دستمال مرطوب خشک کنید. همه قفسه ها را داخل یخچال قرار دهید و بعد از مدتی که هوا خورد آن را به برق بزنید.

۴تمیز کردن شیشه ها

برای تمیز کردن شیشه ها ابتدا با یک دستمال خشک خاک آن را بگیرید . بعد سرکه سفید و آب و آب لیمو را مخلوط کنید و داخل اسپری بریزید و روی شیشه ها اسپری کنید.

به این صورت می‌توانید شیشه براقی داشته باشید.

۵کابینت‌ها

اگر کابینت شما فلزی است با مایع ظرفشوی اسکاج و کمی جوش شیرین داخل آن تمیز کننده خوبی است. اگر کابینت شما ام دی اف است در ففروشگاها اسپری کابینت چوبی موجود است. راه دیگر پاک کننده چند منظوره را روی دستمال بپاشید و کابینت ها را تمیز کنید.

نکته : از پاک کننده های شیمیایی برای برق انداختن ام دی اف استفاده نکنید. مات و کدر خواهد شد.

داخل کابینت ها تمام ظروف را یکی یکی بشویید و خشک کنید . مواد خشک داخل کابینت را چک کنید اگر تاریخ آن گذشته دور بریزید. زیر کابینتها را با جارو برقی تمیز و دستمال بکشید . اگر چنانچه کف اشپزخانه کثیف است با مایع تمیز کننده کف بشویید.

۶دیوارها

قسمت دیواره های آشپزخانه را اسکاج بکشید. اگر خواستید درز کاشیهای آشپزخانه تمیز و برق بیوفتد می‌توانید از جوش شیرین و آب خمیری درست کنید و روی درزها بزنید بعد ۲۰دقیقه دستمال مرطوب بکشید تا برق بیوفتد.

می‌توانید یک اسپری و تمیز کننده طبیعی بسازید. مایع ظرفشویی را با مقداری سرکه مخلوط کنید. کمی آب به آن اضافه کنید و با دستمال تمیز زمین و کف را بشویید.

اسم خانه تکانی که می آید، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند، تمیز کردن دیوار است که می تواند یکی از سخت ترین بخش های تمیز کردن منزل باشد.

حتما برای شما هم پیش آمده است که برای تمیز کردن خانه تلاش کنید اما در انتها ببینید که نه تنها دیوارهایتان تمیز نشده اند، بلکه به نسبت قبل آلودگی های بیشتری دارند.

می دانید دلیل این امر چیست؟ در واقع دیوارها دارای متریال های گوناگونی هستند که باعث می شود نحوه شستن آنها نیز با یکدیگر تغییر کند. در واقع منظورمان این است که تمیز کردن دیوار رنگ روغن تفاوت بسیاری با تمیز کردن دیوار رنگ پلاستیک دارد.

از همین رو شما برای آن که بتوانید روند تمیز کردن دیوار را به درستی انجام دهید، باید این تفاوت ها را بشناسید و متناسب به آن اقدام به تمیز کردن دیوار کنید.

  • تمیز کردن دیوار رنگ روغن
  • تمیز کردن دیوار گچی
  • تمیز کردن دیوار رنگ پلاستیک
  • تمیز کردن دیوار را از کجا شروع کنیم؟
  • مواد شوینده مناسب برای برای تمیز کردن دیوار

تمیز کردن دیوار رنگ روغن

در اینجا کار برایتان راحت است زیرا مشکلی ندارید از مواد شوینده استفاده کنید و این کار هیچ صدمه ای به دیوار شما وارد نمی کند. در واقع نظافت دیوار رنگ روغن باید با مواد شیمیایی انجام شود زیرا این دیوار درجه سختی بالایی دارد و راحت تر نیز تمیز می شود.

برای تمیز کردن دیوار رنگ روغن بهتر است از سرکه سفید، مایع ظرفشویی، تمیز کننده های چند منظوره، شوینده های مخصوص و… استفاده نمایید.

  • برای استفاده از سرکه سفید می‌توانید به عنوان مثال برای یک دیوار 5 متری، 2.5 لیتر آب ولرم را با 2 لیوان سرکه سفید و دو سوم لیوان مایع ظرفشویی مخلوط کنید و تمیز کردن را به وسیله یک ابر شروع کنید. این کار ممکن است برای برخی افراد خوشایند نباشد. زیرا بوی سرکه برای برخی افراد ناخوشایند است اما راهکاری بسیار خوب برای نظافت دیوار است.
  • دقت داشته باشید که پس از کشیدن ابر بر روی دیوار حتما با دستمال نمدار روی دیوار را بکشید و مجدد با یک دستمال خشک دیوار را تمیز کنید.
  • جهت تمیز کردن دیوار با استفاده از مایع ظرفشویی یا پودر لباسشویی به تنهایی، میتوانید به ازای هر یک لیتر آب گرم یک سوم لیوان پودر یا مایع استفاده کنید. البته بسته به میزان کثیفی دیوارها می‌توانید مقداری بیشتر از مایع یا پودر استفاده کنید.
  • برای استفاده از شوینده‌های مخصوص دیوار که می‌توانید از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید، به راحتی دستور روی محصول را مطالعه کنید و وارد عملیات شوید.

از طرف دیگر حواستان باشد اگر از پارچه یا دستمال های خشن استفاده کنید، ممکن است حین نظافت دیوار رنگ روغن، به آن آسیب زده و سببب شوید خط بیوفتد. از همین رو پیشنهاد می دهیم از اسفنج، ابر یا پارچه نرم استفاده کنید.

چگونه بلکا را تمیز کنیم؟

تمیز کردن دیوار گچی

یکی از مشکلات دیوار گچی آن است که گرد و غبار بسیاری به خود می گیرد و سبب می شود در بسیاری از موارد کدر به نظر برسد.

نکته مهم در خصوص تمیز کردن دیوار گچی که باید مورد توجه قرار بگیرد، آن است که حتما هفته ای یک بار این کار را انجام دهید تا پیش از آن که دوده سبب تیرگی دیوار شود، آن را از دیوار دور کنید که البته پس از اتمام گچکاری این نکته مهم از جانب گچکار به شما گوشزد خواهد شد.

اگر می خواهید بدانید جهت شستن دیوار گچی باید از چه موادی استفاده کنید، باید بگوییم مایع سفید کننده به شما کمک می کند که تمیزی و شفافیت دیوار خود را مانند روز اول به دست آورید و نیازی نباشد زحمت بسیاری برای تمیز کردن دیوار گچی بکشید.

حتما بخوانید: انواع گچبری ساختمان به همراه قیمت و دستمزد بنا ساختمان

برای ساختن محلول تمیز کننده دیوار گچی بهتر از یک پیمانه مایع سفید کننده همچون آب ژاول یا وایتکس را با یک و نیم لیوان آب مخلوط کرده و با کمک یک اسفنج تمیز به دیوار بکشید. توجه داشته باشید در نحوه پاک کردن بلکا از دیوار این کار را انجام ندهید!

توجه داشته باشید بلافاصله پس از این کار با یک دستمال خشک، خیسی دیوار را بگیرید تا لک نشود. نکته مهم دیگر در این شرایط آن است که این مواد به دستان شما آسیب وارد می کند از همین رو بهتر است حتما از دستکش استفاده نمایید.

تمیز کردن دیوار رنگ پلاستیک

شاید بسیار شنیده باشید که در تبلیغات گوناگون مدعی می شوند که رنگ پلاستیک قابل شست و شو است اما باید بگوییم عموما رنگ های پلاستیک غیر قابل شست و شو هستند و اگر آنها را بشویید، ظاهری نامناسب به خود می گیرند و کاملا از ظاهر اولیه خود دور می مانند.

به همین دلیل است که عموما رنگ پلاستیک را برای بخش هایی چون سقف مورد استفاده قرار می دهند زیرا دور از دسترس بوده و کمتر دچار آلودگی های معمول می شود.

یکی از مواردی که در خصوص رنگ پلاستیک باید بدانید این است که رنگ پلاستیک آب را به خود جذب می کند و اگر شما با آب آن را تمیز نمایید، باعث می شوید سریع چروک شود و زیبایی خود را تمام و کمال از دست بدهد.

از همین رو به شما پیشنهاد می کنیم برای آن که دیوار یا سقف رنگ روغن شما کثیف نشود، هر هفته یک بار آن را با دستمال کاملا خشک غبار روبی کنید تا دوده، آلودگی و غبار به خورد آن نرود و پیش از لک شدن از آن دور شود. با این کار هم دیوار رنگ پلاستیک را تمیز کرده اید و هم به آن آسیبی نرسانده اید.

بهترین راهکار برای تمیز کردن دیوار با رنگ پلاستیکی استفاده مجدد از خود رنگ پلاستیک می‌باشد که می‌توانید با یک دست رنگ، البته اگر میزان کثیفی کم است؛ مشکل را برطرف کنید.

تمیز کردن دیوار را از کجا شروع کنیم؟

در قسمت قبل گفتیم باید به مواد استفاده شده بر روی دیوار دقت کنید و در نهایت نحوه شستن دیوار را انتخاب نمایید. اما اکنون می گوییم پیش از تمامی این کارها شما باید یک قدم بسیار مهم بردارید و آن هم گردگیری دیوار است.

می دانید دلیل اهمیت این بخش چیست؟ دلیل آن این است که اگر بدون گردگیری دستمال خیس به دست بگیرید و شروع به تمیز کردن دیوار کنید، تمام غبار، آلودگی ها و دوده هایی که روی دیوار قرار دارند، پخش شده و شما دیواری کثیف مقابل خود مشاهده می کنید.

به همین دلیل می گوییم در زمان نظافت منزل شما پیش از هر کاری باید هر آنچه بر روی دیوار خود نصب کرده اید، برداشته  و گرد و خاک دیوار را به طور دقیق و کامل بگیرید. شما می توانید برای این کار از جارو و طی خشک کمک بگیرید.

سپس از مواد شوینده مناسب با اندازه کافی برای دیوار مورد نظر خود استفاده کنید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مواد شوینده مناسب برای برای تمیز کردن دیوار

  • تمیز کردن دیوار های رنگ پلاستیک: این رنگ به طور 100 درصد قابل شستشو نیست و بیشتر برای سقف ها از آن استفاده می شود.
  • تمیز کردن دیوار رنگ روغن: سرکه سفید، مایع ظرفشویی، جرم گیر، تمیز کننده های چند منظوره، شوینده های مخصوص
  • تمیز کردن دیوار گچی: مایع سفید کننده همچون آب ژاول

۷تمیز کردن ظروف چدنی

یک مقدار پودر جو  داخل ظرف بریزید و کمی آب اضافه کنید بصورت خمیری شکل بدست می آید، دستکش دست کنید و این خمیر مانند را به ظروف بمالید و بعد ابکشی کنید. این کار روغنی که بخورد قابلمه رفته را جدا کرده و تمیز و براق خواهد شد.

برای تمیز کردن گاز استیل و یا چدن هم می توانید از براق کننده فلزات استفاده کنید . برای خرید در تمام فروشگاها موجود است بیشتر در مس فروشیها یافت می‌شود.

ظروف چدنی ابزاری باورنکردنی برای پختن هر چیزی در آشپزخانه هستند. با این حال، آن‌ها نسبت به سایر قابلمه‌ها یا ماهیتابه‌های سرخ کردنی به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند، بنابراین دانستن اینکه چگونه آن‌ها را به‌درستی تمیز کنید، بخش مهمی از نگهداری آن‌ها است. با دانستن چند راه آسان برای پاک کردن مواد غذایی سوخته و همچنین نحوه تمیز کردن ظروف چدنی سوخته می‌توانید به راحتی ظروف چدنی خود را مانند روز اول نو کنید.

تمیز کردن ظروف چدنی سوخته

استفاده از روغن

ابتدا ظرف چدن خود را با روغن پاک کنید تا از شرغذاهایی که کمی به ته ظرف چسبیده‌اند خلاص شوید. اگر غذای خود را درست زمانی که ظرف چدن شما شروع به سوختن می‌کند، از روی شعله بردارید، ممکن است بتوانید آن را با ۱-۲ قاشق غذاخوری (۱۵-۳۰ میلی‌لیتر) روغن تمیز کنید. روغن را در ظرف چدنی که هنوز گرم است بریزید و با دستمال کاغذی سطح آن را پاک کنید. تکه‌های غذایی را که شل می‌شود را از داخل ظرف بردارید و دور بریزید.

این روش فقط برای تمیز کردن ظروف چدنی سوخته‌ای که غذا در آن به تازگی سوزانده شده است، جواب می‌دهد. برای ظرف‌های چدنی که به شدت سوخته‌اند، ممکن است لازم باشد که روش دیگری را امتحان کنید.

تمیز کردن قابلمه چدنی سوخته با نمک

برای تمیز کردن ظروف چدنی سوخته‌ای که سوختگی بیشتری دارند باید از نمک استفاده کنید. غذاهایی که برای مدتی طولانی‌تر در حال سوختن هستند، به ماده‌ای ساینده‌تر از روغن نیاز دارند. مقداری نمک دریایی درشت را کف ظرف چدنی خود بریزید. از یک دستمال کاغذی برای تمیز کردن مواد غذایی چسبیده به ماهیتابه استفاده کنید. ظرف چدن خود را به آرامی بشویید تا باقی مانده از آن پاک شود.

  • می‌توانید تقریباً از هر پودر و ماده دانه درشت و ساینده‌ای برای تمیز کردن ظروف چدن سوخته خود با این روش استفاده کنید. استفاده کردن از آرد ذرت به جای جوش شیرین هم خیلی خوب عمل می‌کند، اما این نکته را به یاد داشته باشید که از شکر برای این کار استفاده نکنید، چون دانه‌های شکر روی سطح ظرف آب می‌شوند.

جوشاندن آب

با جوشاندن مقداری آب در ماهیتابه، متوانید سوختگی‌های شدیدتر را پاک کنید. برای تمیز کردن ظروف چدن سوخته‌ای که غذا برای مدت زمان طولانی در آن سوخته است، آب را در ظرف چدن خود بریزید و اجازه دهید تا برای مدتی بجوشد. ماهیتابه خود را با حدود ۲.۵ سانتی‌متر آب پر کنید و ظرف را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن می‌کند، از یک قاشق یا کفگیر چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید تا غذای سوخته کف ظرف را بتراشید.

  • بعد از جوشیدن آب را خالی کنید و ظرف را به خوبی بشویید و خشک کنید.
  • برای ظرف چدن خود باید از ابزارهای پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید و نه ابزار فلزی. کاردک‌ها و قاشق‌های فلزی سطح ظرف را خراش داده و پوشش روی تابه را از بین می‌برند.

با خیس کردن ظرف در آب، می‌توانید بیشتر سوختگی را از بین ببرید. اگر این کار جواب نداد، در حالی که سعی می‌کنید با قاشق چوبی غذای سوختگی‌ها را از ظرف جدا کنید، اجازه دهید تا آب در ظرف چدنی شما بجوشد. اگر باز هم سوختگی‌ها جدا نشدند، می‌توانید از سیم ظرف‌شویی برای تراشیدن سوختگی‌ها استفاده کنید.

تمیز کردن ظروف چدنی سوخته در فر

ظرف چدنی خود را به مدت ۱ ساعت در فر با دمای حدود ۵۰۰ درجه فارنهایت (۲۶۰ درجه سانتی‌گراد) قرار دهید. فر را روی بالاترین حرارتی که می‌توانید روشن کنید و پایین‌ترین طبقه فر را با فویل بپوشانید. ظرف چدنی خود را به طور وارونه روی بالاترین طبقه فر قرار دهید و اجازه دهید تا یک ساعت در فر بماند.

بعد از یک ساعت فر را خاموش کنید و بگذارید تا ظرف چدنی خنک شود. با این حال، برای بهترین نتیجه، باید ظرف چدنی خود را یک یا دو بار دیگر روغن بزنید و در فر قرار دهید.

  • ظرف چدنی خود را در مکانی تمیز و خشک نگهداری کنید. چدن خیلی زود زنگ می‌زند، بنابراین تا جایی که می‌توانید آن را از رطوبت دور نگه دارید.

بعد از تمیز کردن ظروف چدنی سوخته، یک لایه روغن روی آن بمالید. همیشه باید بعد از هر بار استفاده از ظرف چدنی، یک لایه نازک روغن روی آن بمالید. وقتی چدن هنوز گرم است، ۱-۲ قاشق غذاخوری روغن را در ماهیتابه بریزید و با استفاده از یک دستمال کاغذی آن را در تمام سطح ظرف پخش کنید. ماهیتابه تمیز خود را تا زمانی که نیاز به استفاده بعدی داشته باشید در جای خشک نگهداری کنید.

 

روغن روی سطح گرم ظرف شما با چدن واکنش داده و یک لایه پلیمری تشکیل می‌دهد. این همان چیزی است که ظرف چدن شما را برای مدت طولانی نچسب می‌کند و در شرایط عالی نگه می‌دارد.  اگر قبلاً از روغن برای تمیز کردن ماهیتابه خود استفاده کرده‌اید، می‌توانید از این مرحله صرف نظر کنید.

هنگام استفاده از ظروف چدنی، از یک روغن مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید. روغن نباتی، روغن بذر کتان و روغن دانه انگور همگی انتخاب‌های خوبی هستند.

تمیز کردن ظروف چدنی سوخته با جوش‌شیرین

برای تمیز کردن ظروف چدنی سوخته خود، کف ظرف را با جوش‌شیرین بپوشانید. سپس ۲-۳ قاشق غذاخوری آب به جوش شیرین اضافه کنید تا مرطوب شود اما رقیق نباشد و به شکل خمیری باشد.

ظرف را با یک برس سفت یا پد تمیز کنید. جوش شیرین یک ساینده ملایم است که به از بین بردن سوختگی‌های سرسخت روی ظرف کمک می‌کند و خاصیت قلیایی آن به خنثی کردن بو یا طعم‌هایی که می‌توانند در تابه پخته شوند کمک می‌کند.

سپس ظرف را آبکشی کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا باقیمانده مواد غذایی سوخته پاک شود. هرچه بیشتر اسکراب کنید، سوختگی‌های بیشتری را حذف خواهید کرد، ولی مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید. ظرف چدنی را کاملاً خشک کنید و سپس روغن نباتی را با استفاده از یک دستمال کاغذی روی سطح ظرف چدنی بمالید.

ظرف چدنی را روی شعله اجاق گاز قرار دهید و حدود یک ساعت روی حرارت متوسط رو به پایین قرار دهید یا به همان مدت در فر با دمای ۴۰۰ درجه قرار دهید. ظرف ممکن است در این زمانی که روی حرارت قرار دارد دود کند، بنابراین بهتر است هواکش را روشن کنید. جوش شیرین یک پاک کننده طبیعی همه کاره است که می‌تواند در خانه شما برای تمیز کردن روزمره و تمیز کردن عمیق فصلی استفاده شود.

تمیز کردن پشت قابلمه چدن سوخته

نمکی که برای پخت‌وپز استفاده می‌کنیم می‌تواند برای تمیز کردن پشت قابلمه مفید باشد. مقداری نمک روی ظرف لکه دار بمالید و با اسکرابر(اسکاچ زبر) آن را بشویید. همچنین می‌توانید مقداری لیمو یا محلول آب و صابون به نمک اضافه کنید. این یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن پشت قابلمه است. برای تمیز کردن قابلمه سوخته تفلون نیز می‌توانید ازهمین روش استفاده کنید.

۸تمیز کردن داخل کتری

ابتدا آب را بجوش آورید یک لیوان سرکه داخل آن بریزید و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ؛ تقریبا نیم ساعتی که جوشید آب آن را بریزید و داخل کتری را اسکاج بکشید تا داخل آن از لرد خالی شود دو بار آب کتری را بجوشانید و خالی کنید تا کاملا تمیز و براق شود.

۹تمیز کردن لوسترها و لامپ‌ها

برای این کار یک دستمال نخی و بدون پرز را انتخاب کنید . با کمک یک چهار پایه بالا رفته و با مراقبت، دستمال را به کمی سرکه آغشه کنید و روی لامپها بکشید . دقت کنید قبل از تمیز کردن کنتور برق را خاموش کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

تمیز کردن لوستر برنز

همیشه این نکته را در مورد اینکه لوستر برنزی را چگونه تمیز کنیم به یاد داشته باشید که به دلیل جنس خاص برنز و شرایط خاص آن معمولاً روش تمیز کردن لوستر برنز با سایر لوسترها کاملا متفاوت می‌باشد. دلیل این امر نیز به خاطر سایه روشن روی برنز و لاک بی‌رنگ آن می‌باشد که اگر در حین شستشو از بین برود باعث کدر و مات شدن سطح برنزی آن خواهد شد.

در واقع به دلیل استفاده از روش سیاه قلم در لوسترهای برنزی و به جهت ایجاد ماندگاری بیشتر برای سیاه قلم، لاک بدون رنگ و براقی را بر روی آن می‌زنند که باعث افزایش دوام براقی برنز شود. به‌همین‌دلیل استفاده از مواد شوینده نامناسب باعث از بین رفتن سیاه قلم و لاک براق شده و پس از تمیز کردن لوستر برنز شاهد کدر شدن آن خواهید بود.

برای این که لوستر برنزی را طوری پاک کنیم تا ضمن حفظ براقی و درخشندگی کاملا تمیز شوند؛ باید روش‌های درستی را انجام دهید.

معمولاً استفاده از صابون یک راهکار ساده و آسان برای پاسخ این سوال که لوستر برنزی را چگونه تمیز کنیم می‌باشد.

می‌توانید با کف صابون و دستمال نرم گردوغبار و کثیفی لوستر را برطرف کرده و تمیز کردن آن را تکمیل کنید. همچنین باید علاوه بر احتیاط در زمان تمیز کردن لوستر برنز، به شفافیت و درخشندگی آن نیز توجه داشته باشید.

۱۰شستن پرده‌ها

پرده ها را به خشک شویی محول کنید در غیر این صورت می توانید پرده ها را در آب نیم گرم قرار دهید تا گرد و غبار آن گرفته شود. بلافاصله پرده را بردارید و لگن یا تشت را از آب ولرم پر کنید و کمی نمک داخل آن بریزید این کار غباری که باعث می‌شود پرده کدر شود را زود می‌زداید.

بعد از نیم ساعت مجددا آب را تعویض کنید و کف صابون درست کنید. بهتر است از صابون رنده شده آماده استفاده کنید. بعد پرده را درون آب و صابون چنگ بزنید و بشویید و بعد آبکشی کنید. پرده را داخل آبکش قرار دهید تا آب آن برود. روی رختکن قرار دهید تا در هوای آزاد خشک شود.

۱۱شستشوی مبلمان

گرد و خاک مبل را تمیز کنید :

 

برای شستشوی مبل ابتدا باید به وسیله یک جاروبرقی اشغال و گردوخاک روی مبل را جارو بکشید و کوسن های مبل را بردارید و بتکانید و در جای خود قرار دهید .

برس نرم بکشید:

 

با یک برس نرم به آهستگی قسمت هایی که گردوغبار به سطح مبل چسبیده است را پاک کنید .

پرزگیر استفاده نمایید:

 

همه موهای حیوان خانگی با جاروبرقی جمع نمی شود پس اگر حیوان خانگی دارید با استفاده از یک پرزگیر موهای آن را جمع کنید.

تمیز کردن سطوح غیر پارچه ای

 

یک دستمال نرم و یک محصول تمیزکننده مناسب سطوح غیر پارچه ای مبلمان خود مانند سطوح چوبی و یا فلزی مبلمانتان را به ارامی تمیز کنید و مراقب باشید که مواد شوینده روی پارچه ی مبلمانتان نریزد.

برچسب های روی مبل را بخوانید

 

روی تمامی مبل ها برچسبی وجود دارد که دستور العمل مراقبت و شستشوی مبل با شوینده های مجاز و نحوه ی شستشوروی آن نوشته شده است . به دقت آن را مطالعه کرده و طبق آن عمل کنید. این دستورالعمل ها به صورت حروف اختصاری نوشته شده ، تعدادی از این علایم را بررسی می کنیم تا هنگام شستشو و نظافت دچار خطا نشوید :

W  : حرف اختصاری آب به زبان انگلیسی است که معنی آن استفاده از آب خالی یا بخار آب برای نظافت می باشد.

WS  : نشان دهنده این است که نظافت مبل باید با محلول پایه آب و مواد شیمیایی انجام گیرد.

S  : وجود این علامت به معنی تمیز کردن مبل به صورت خشک کردن باید صورت بگیرد.

O  : یعنی مواد به کار رفته در محصول از مواد ارگانیک تشکیل شده و فقط با آب سرد باید شستشو شود.

X  : این حرف نشان می دهد مبل باید با برس یا جارو برقی نظافت شود و بعد از آن با شامپوی مخصوص تمیز گردد.

لکه گیری کنید

 

قبل از شستشوی مبلتان باید لکه های روی مبل را تمیز کنید . پاک کردن هر لکه روش خود را دارد اما شما به طور کلی می توانید محلول آب و سرکه رقیق شده را روی لکه ها اسپری کنید و با دستمال خیلی ملایم پاک کنید .

تهیه محلول پایه آب برای شستشوی مبل

 

درون یک ظرف نسبتا بزرگ 3 لیتر آب و 3 پیمانه از شامپوی غیر شیمیایی یا پایه آب را ریخته و حل کنید. سپس این محلول را به پارچه ای آغشته نموده و برای تست به گوشه ای از مبل بکشید و اجازه دهید ده دقیقه باقی بماند.

حالا حوله کاغذی را برداشته و در محل مورد نظر قرار دهید. اگر حوله رنگ پارچه را به خودش جذب نکرد محلول آماده شده مناسب بوده اما در غیر این صورت باید محلول را رقیق تر کرده و دوباره امتحان کنید.

استفاده از بخارشو بهترین روش شستشوی مبل

 

استفاده از بخارشو بهترین روش تمیزکردن مبل در منزل است.بخارشو کردن مبل کثیفی ها و آلاینده های روغنی را از بین می برد . یک محلول پاک کننده برپایه آب بسازید. مخزن دستگاه بخار شو را با این محلول پر کنید.

سپس با بخار شو به آرامی تمامی شوینده را روی سطح مبل پخش کنید. سپس مکنده بخار شو را روشن کرده و تمامی کف های اضافی را از روی مبل تمیز کنید. با دستگاه به آرامی از بالا به پایین قسمت های پارچه ای را تمیز کنید تا به بخش های پایینی برسید.برای آسیب نرسیدن به پارچه ، دستگاه بخارشو را در حالت ضعیف قرار دهید.

اگر دستگاه بخارشو ندارید:

 

شما می توانید مبل را با حوله لطیفی به همراه آب ولرم تمیز کنید. هنگام نظافت به حوله فشار وارد نکنیدزیرا ممکن است باعث از بین رفتن رنگ پارچه شود.

شامپو بزنید :

 

پس از بخار شو کردن ، اسفنج را خیس کرده و روی آن شامپو بریزید. سپس چند بار بفشارید تا اسفنج خوب کف کند؛ حالا با اسفنج مبل را نظافت کنید. برای پاک کردن کف ها از روی مبل ، اگر بخار شو مکنده آن را فعال کرده و کف ها را جمع کنید اما اگر بخارشو ندارید خیلی سریع کف ها را از روی سطح مبل با حوله ای نمناک پاک کنید.

اگر هنوز لکه هایی بر روی قسمتی از پارچه ی مبلمانتان باقی مانده می توانید همان قسمت ها را شستشو دهید. ولی اینکار را روی همه ی سطح مبل انجام ندهید زیرا باعث تغییر رنگ پارچه می شود.

از تثبیت کننده رنگ و جنس پارچه استفاده کنید:

 

پس از شامپو زدن و شستشوی مبل از تثبیت کننده رنگ و جنس پارچه استفاده کنید. این کار باعث حفظ رنگ و دوام پارچه مبلمان می شود. تثبیت کننده را می توانید از داروخانه ها ، فروشگاه های معتبر و یا فروشگاه های اینترنتی تهیه کنید.

بگذارید مبلتان خشک شود :

پس از پایان مراحل شستشوی مبل ، آن را در قسمتی که هوا تبادل ندارد قرار دهید تا خشک شود اما مبلتان را در فضای آزاد قرار ندهید زیرا گرد و غبار را خیلی سریع به خود جذب می کند و هم باعث ایجاد لک روی مبل می شود.

روش های تمیز کردن لکه های مختلف مبل

در احترام به درخواست برخی از شما کاربران از بخش نکات خانه داری نمناک در ادامه به روش های پاک کردن انواع لکه ها از مبل پرداخته ایم.

لکه بری از مبلمان پارچه ای

برای از بین بردن لکه های ایجاد شده روی مبل پارچه ای، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با سرکه سفید، جوش شیرین و آب گرم ترکیب کنید. پارچه ای مرطوب را به این محلول آغشته کرده و روی لکه بکشید اما برای اینکه بافت و رنگ پارچه آسیب نببیند ، دستتان را فشار ندهید. سپس با پارچه ای خشک، رطوبت آن را بگیرید تا به مرور خشک شود.ترکیب جوش شیرین و سرکه سخت ترین لکه ها را از بین می برد.

لکه بری مبلمان چرمی:

در صورت وجود لکه روی مبل چرم آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید. اگر لکه سختی روی چرم مبل ریخته باشد، آن را به آرامی با صابون بشویید اما آب زیادی به کار نبرید.

تمیز کردن لکه نوشابه :

اگر نوشابه روی مبل ریخت روی لک مقداری نمک بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثری از لکه بر جا نماند.

تمیزکردن اثر زردی سیگار :

برای از بین بردن اثر سوختگی یا زردی سیگار می توانید برای این کار از یک حبه قند استفاده کنید. بدین طریق که قند را روی لکه بمالید و این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.

اگر مبل شما از پارچه کرکدارتشکیل شده ، لکه را با کمی شیر خیس کرده و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید سپس لکه شیر رابا آب و صابون از بین ببرید.

تمیز کردن لکه جوهر روی مبل :

برای از بین بردن لکه جوهر روی مبل ابتدا آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. روی لکه محلول گلیسیرین و آمونیاک بمالید و سپس رویه مبل را با کمی شامپو بشویید.

تمیز کردن لکه چربی روی مبل :

برای پاک کردن لکه چربی روی مبل ، کمی محلول نمک و الکل روی مبل بمالید.اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، روی قسمت لکه شده را با یک برگه کاغذ خشک کن بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

پاک کردن لکه روی مبل با لکه برهای شیمیایی:

در فروشگاه ها لکه برهای شیمیایی و آماده مصرف وجود دارد . با این لکه برها می توانید اغلب لکه ها را پاک کنید.برای استفاده از این لکه برها روش مصرف روی آن را مطالعه کنید . این کار را با دستکش انجام دهید .

لکه خون بر روی مبل :

برای از بین بردن لکه خون مقداری نشاسته را در آب مخلوط کنید و به هم بزنید تا خمیر نسبتاًغلیظی بدست آید . آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بگذارید تا خشک شود . سپس نشاسته خشک را بتراشید و با برس محل لکه را پاک کنید.

۱۲شستن سرویس بهداشتی و حمام

شستشوی شیرآلات

اکثر مواقع در هنگام نظافت سرویس بهداشتی توجه کمتری به شستن شیرآلات می شود. این بخش از سرویس علاوه بر اینکه باید میکروب زدایی شوند باید کاملا تمیز و براق شود. برای این کار می بایست از مواد شوینده مناسب و یا از پاک کننده های مخصوص شیرآلات استفاده کرد.

توجه داشته باشید که مواد مصرفی برعکس عمل نکند و خود باعث زنگ زدن شیرآلات نشوند. همچنین شما می توانید از مواد خانگی مانند سرکه سفید و یک اسکاچ نرم جهت تمیز کردن شیرآلات سرویس بهداشتی استفاده کنید.

پس از پایان شستشو با یک دستمال نرم لکه های آب باقی مانده بر روی شیرآلات را خشک کنید.

شستن روشویی

روشویی یکی دیگر از قسمت های سرویس بهداشتی می باشد که از لحاظ ضد عفونی بودن بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از سرکه سفید و یا مواد سفید کننده شیمیایی مرغوب می توان این کار را انجام داد.

ابتدا سطح روشویی را مرطوب می کنیم و سپس تمیزکننده ی مخصوص را روی روشویی می ریزیم. پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با استفاده از یک اسکاچ نرم لکه ها را پاک میکنیم و با در نهایت روشویی را با آب می شوییم.

نظافت توالت فرنگی و ایرانی

یکی از متداول ترین سوالات در نظافت سرویس بهداشتی این است که چه شیوه ای برای تمیز کردن توالت فرنگی مناسب تر است؟

برای انجام این کار می بایست مواد شوینده یا تمیز کننده را داخل مخزن ریخته و پس از چند دقیقه با استفاده از یک برس مخصوص شروع به از بین بردن لکه ها کنید.

استفاده از جوش شیرین، سرکه سفید و همچنین نوشابه می تواند جایگزین پاک کننده های شیمیایی شود. نوشابه به علت داشتن اسید کربنیک و حباب های گازدار یک لکه بر قوی به شمار می آید. برای پی بردن به تاثیر فوق العاده نوشابه می توانید آن را در توالت فرنگی ریخته و پس از ۱۲ ساعت شاهد از بین رفتن کثیفی و لکه ها شوید.

برای تمیز کردن کاسه توالت ایرانی نیز می توان به همین روش ها عمل کرد.

کف و دیوار سرویس بهداشتی

برای تمیز کردن سرامیک سرویس بهداشتی می توان از شوینده های مناسب و مخصوص کاشی استفاده کرد. در صورتی که قصد دارید بدون استفاده از پاک کننده های شیمیایی به نظافت سرویس بهداشتی بپردازید، می توانید از جوش شیرین و آب استفاده کنید.

ابتدا گرد و غبار روی کاشی ها را بگیرید و سپس سرامیک را مرطوب کنید و مطابق روش گفته شده در پشت محصول شوینده عمل کنید. بهتر است این مواد به مدت ۳۰ دقیقه بر روی سطح کاشی بماند تا همه میکروب ها و لکه ها کاملا از بین بروند، سپس با استفاده از یک برس نرم یا مسواک درز کاشی ها را تمیز کنید و در نهایت با آب دیوار و کف را آب بکشید.

برای از بین بردن جرم سنگ و کابینت از مخلوط نوشابه و الکل به نسبت مساوی استفاده کنید.

برای از بین بوی بد توالت و حمام میتوانید از نوشابه سیاه استفاده کنید . مقداری از نوشابه را داخل توالت بریزید این کار بوی بد را می زداید . به علت اسیدی بودن لکه بر خوبی است.

ترفندهای مهم:

  • برای از بین بردن لک مداد رنگی روی دیوارها ، می توانید کمی خمیر دندان روی آن بزنید و با مسواک کشیدن لک را بزدایید.
  • اگر دیوار و سرامیک لک دارد و به هیچ عنوان از بین نمیرود می توانید کمی سرکه به آن بزنید؛ با این کار از بین خواهد رفت.
  • دیواری که دارای کاغذ دیواری هست می توانید به کمک آب و پودر لباسشویی تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن استیل های آشپزخانه از سرکه استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن گاز استیل می‌توانید از جوش شیرین و آب داغ استفاده کنید گاز را بسیار براق خواهد کر . برای از بین بردن جرم گاز سرکه را اسپری کنید ؛ بعد با پودر ماشین و اسکاج بشویید و در آخر دستمال نمناک بزنید . برای خشک کردن بهتر است برای اینکه لک نیندازد از پارچه کتان استفاده کنید.

۱۳نحوه تمیز کردن فرش بدون شست و شو

اگر فرش شما رنگ روشن است و دچار لک شده بهترین کار این است؛ ابتدا کل فرش را جارو برقی بکشید. بعد قسمتی را که لک شده مقداری مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کنید و روی لک اسپری کنید.

بعد جوش شیرین و نمک دریا را روی قسمت لک شده قرار دهید تا کاملا آن را بپوشاند . بعد از ۲۰ دقیقه با یک برس روی آن بکشید و با پارچه نمدار خشک کنید. با این کار لک از بین رفته و اثری از لک نخواهد ماند.

۱۴روش شستشوی گل‌های مصنوعی

گلهای مصنوعی تجمع گرد و خاک است و از لحاظ ظاهر خیلی کدر و بد شده . حالا می خواهیم آن را تمیزو براق کنیم.

ابتدا با یک پارچه نمدار گرد و خاک را ببه آرامی از روی آن پاک کنید. بعد با شیشه پاک کن اسپری روی گل ها پاشیده شود و با سشوار خشک کنید. می‌توانید یک آب تاید درست کنید و گلها را به آرامی نیم ساعت در آن قرار دهید و بعد از آن آبکشی کنید و در معرض هوا درون آبکش قرار دهید تا آب آن کشیده شود و درون گلدان بگذارید .

۱۵تمیز کردن لوازم برقی

برای تمیز کردن تلویزیون؛ می‌توانید زمانی که تلویزیون خاموش است از الکل با دستمال بدون پرز تمام سطوح آن را پاک کنید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان تلویزیون روشن را دستمال خیس و نم دار نزنید زیرا باعث از بین رفت نور دستگاه خواهد شد.

برای تمیز کردن سطح اتو؛ از سرکه سفید استفاده کنید. داخل محفظه را مقداری سرکه سفید بریزید بعد خالی کنید این کار باعث می شود جرم داخل آن رفع شود.

یک دوم سفید کننده و یک چهارم جوش شیرین و یک چهارم از آب ولرم مخلوط؛ به قسمت بیرونی لوازم اسپری کنید و در آخر با دستمال تمیز نمدار روی آن بکشید و اجازه دهید خشک و براق شود .

۱۶برای شستشوی مایکروفر

می‌توانید از دستمالی که آغشته به آب لیمو ترش هست استفاده و براق و تمیز کنید.

۱۷تمیز کردن شوفاژها

ابتدا روی سطح شوفاژ ها را با سشوار یا دستمال خشک تمیز کنید تا گردو غبار از آن زدوده شود. البته حتما باید شوفاژ ها خاموش و خنک باشد بعد با پودر ماشین و دستمال به آرامی دودها را پاک کنید. زیادی از حد وسواس بخرج ندهید ، ممکن است به رادیاتورها آسیب برسد.

مهمترین چیزی که در دنیا وجود دارد سلامتی تک تک شما عزیزان است . شما چه زود و چه دیر و چه با عجله اتاق تکانی کنید بالاخره عید فرا خواهد رسید و این روها می‌گذرد.

بهتر است فشار به خود نیاورید و به آهستگی کارهای روزمره را انجام دهید و به هیچ عنوان حرص و جوش و اضطرای نداشته باشید. کم کم در طی این روزها، کارها را تقسیم بندی کنید. و کارها را با کمک خانواده انجام دهید. همه کارها و نظافت و خرید را به روزهای آخر موکول نکنید و بسلامتی خود اهمیت بدهید.

امیدوارم این مقاله توجه شما عزیزان را جلب کرده باشد . نکات مهم و کاربردی را بکار ببرید و استفاده کنید.

 ترفندهای ساده کردن خانه تکانی عید و تمیز کردن وسایل

به طور میانگین همه ما زمان زیادی را صرف تمیز کردن خانه می کنیم و البته این زمان به چندین عامل بستگی دارد. از جمله: سن، موقعیت اجتماعی، نوع ساختمان، تعداد اتاق ها و روش هایی که برای نظافت به کار می برید. اما ترفندهایی برای تمیز کردن وسایل آشپزخانه و لکه گیری وجود دارد که خانه تکانی عید را ساده تر می کند. با ما همراه باشید تا شما را با برخی از این نرفندها آشنا کنیم.

جوراب برای تمیز کردن پرده های کرکره ای

یکی از کارهای سخت خانه تکانی عید ، تمیز کردن پرده های کرکره ای است. اما با دست کردن جوراب خیلی راحت می توانید به پرده ها برق بیندازید.

تمیز کردن پرده کرکره ای با دست کردن جوراب

فویل آلومینیومی برای تمیز کردن ظروف آشپزی

برای تمیز کردن ظروف آشپزی فقط کافی است با فویل آلومینیومی و کمی مایع شوینده این کار را انجام دهید.

تمیز کردن ظروف آشپزی با فویل آلومینیومی و کمی مایع شوینده

کچاپ برای تمیز کردن ظروف برنجی

برای برق انداختن به ظروف برنجی مقداری کچاپ روی سطح بمالید. سپس با دستمال پاک کنید و بشوئید. در مواردی که تمیز کردنشان سخت تر است کمی هم نمک اضافه کنید.

برق انداختن ظروف برنجی با مالیدن مقداری کچاپ

خمیر ریش تراشی برای تمیز کردن استیل

سطوح استیل به راحتی با خمیر ریش تراشی تمیز می شوند. این وسیله برای تمیز کردن فرش هم کاربرد دارد.

سطوح استیل به راحتی با خمیر ریش تراشی تمیز می شوند

گردو برای ترمیم خراشیدگی مبلمان

برای ترمیم خراشیدگی های روی مبل روی آن ها گردو بمالید چون روغن طبیعی دارند. سپس روی آن دستمال خشک بمالید. با این روش خراشیدگی ها کم رنگ تر می شوند.

ترمیم خراشیدگی های روی مبل با مالیدن گردو روی آنها

چیدن لباس ها به صورت عمودی

چه در خانه تکانی عید و چه در نظافت هفنگی، لباس ها را به صورت عمودی و منظم داخل قفسه ها بچینید تا راحت تر بتوانید آن ها را پیدا کنید.

لباس ها را به صورت عمودی و منظم داخل قفسه ها بچینید.

شستن مخلوط کن

ترفند تمیر کردن مخلوط کن با مایع شستشو و آب گرم

بهترین راه برای شستن مخلوط کن اینه که بعد از استفاده داخل اون رو پر از آب گرم کنید و چند قطره مایع شستشو اضافه کنید.

مخلوط کن رو روشن کنید و ۲۰ ثانیه نگه دارید. دوباره آب رو بیرون بریزید و با آب تمیز کنید.

تمیز کردن قهوه جوش

ازبین بردن لکه قهوه جوش با یخ ، ابلیمو و نمک

قهوه جوش رو به خاطر کثیف بودنش دور نندازید. شستشوی اون ها خیلی راحته. فقط باید داخلش رو با یخ پر کنید و آب یک عدد لیمو را داخلش بریزید.

۲ قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و ۲ دقیقه هم بزنید. به همین راحتی می تونید از لکه های داخل قهوه جوش راحت بشید.

تمیز کردن رنده پنیری

برای تمیز کردن رنده پنیری از قلموی رنگ استفاده کنید. موهای زبر قلمو پنیر و هر غذای چسبنده دیگه رو از روی رنده پاک میکنه.

شستن سطل زباله

سطل زباله ای که مدت هاست استفاده می کنید همیشه بخصوص در خانه تکانی عید نیاز به کمی توجه داره.

برای تمیز کردن و از بین بردن بوی بد سطل اون را با یخ هایی که نصف آب و نصف سرکه هستن پر کنید.

بعد از این که یخ ها آب شدن سطل رو تمیز بشورید.

از بین بردن لکه های روی ظروف چینی

برای تمیز کردن و از بین بردن لکه های روی ظروف چینی محلولی که نصف سرکه و نصف نمک هست رو داخلش بریزید و بمالید.

آهسته می‌آید. درست مثل نسیم هایش که آرام آرام تن خشک درخت ها را نوازش می کنند تا دوباره زنده شوند. بهار آهسته می‌آید، درست مثل غنچه هایی که با ناز، چشم باز می کنند تا به زندگی لبخند بزنند و بهار آهسته می آید…. به خانه ما. برای آمدنش باید مهیا شویم.

شیطنت های خانه تکانی که نمی دانید!

با سشوار لکه بری کنید

چرا تعجب کردید؟ بله! این یکی از راهکارهای خوب و سالم از بین بردن لکه‌های آب یا روغن باقی‌مانده روی سطوح چوبی است. برای این کار، سشوار را روی حرارت داغ تنظیم کنید. با فاصله مناسب آن راروی وسیله مورد نظر قرار دهید. حرارت بدهید تا لکه از بین برود. این کار برای تمیز کردن اثر چربی روی چوب‌های گران قیمت بسیار مناسب است. اگر احساس کردید کاملا لکه از بین نرفت، کمی جوش شیرین را روی پنبه ای که کمی خیس کرده‌اید، بریزید و روی لکه بکشید و بعد حرارت بدهید.

تی‌ سر پلاستیکی برای موبری

شاید وقتی به فرش یا موکت نگاه کنید، اثری از مو نبینید، اما مگر می‌شود مو روی فرش و موکت نباشد؟ با استفاده از تی‌ سر پلاستیکی با سر متحرک، می‌توانید موها را جمع کنید. سر تی را خیس کنید و آن را روی فرش و موکت بکشید.

جوش شیرین برای لکه بری

نصف قاشق جوش شیرین را در یک لیتر آب حل کنید. آن را داخل اسپری بریزید. روی لکه‌ چربی، روغن و هر لکه‌ای که پاک کردن آن سخت است، این محلول را اسپری کنید. 10 دقیقه بعد، لکه را با دستمال نمدار یا اگر روی زمین است، با تی، پاک کنید.

جوش شیرین و آب را حل کنید و روی لکه ها اسپری کنید

با یخ بشویید

گاهی حواس‌تان نیست؛ گاهی هم شیطنت بچه‌هاست که چسب، آدامس یا مواد چسبناکی از این دست به مبل، صندلی، میز، فرش و… می‌چسبد. بهترین راهکار برای پاک کردن این مواد، استفاده از یخ است. یک تکه یخ را روی مکان موردنظر بگذارید. 5 دقیقه بعد، خواهید دید به تدریج آلودگی، جمع شده و قابل کنده شدن است. حتی اگر قرار است مبل و فرش‌ها را برای نوروز بشویید، پیش از آن، این تمیز‌کاری را حتما انجام دهید.

لکه بری با سرکه

لکه پرده، رومبلی، لباس و… را می‌توانید با محلول سرکه و اتو تمیز کنید. به چه شکل؟ یک قاشق سرکه بدون بو را در یک لیتر آب بریزید. آن را خوب هم بزنید. سپس داخل اسپری بریزید. کمی از محلول را روی لکه، اسپری کنید. سپس بدون این‌که اتو را روی محل مورد نظر بگذارید، بخار اتو را به مدت 30 ثانیه روی ناحیه مورد نظر بگیرید. لکه از بین می‌رود.

موکت و کاشی را چگونه براق نگه داریم؟

در زمان خانه‌تکانی نوروز یا هر زمان دیگری از شوینده‌های قوی برای شست‌وشوی فرش و موکت استفاده نکنید. به این دلیل که این مواد اغلب داخل پرز فرش یا موکت باقی مانده و باعث پوسیده شدن آن می‌شوند. به ویژه اگر بعد از استفاده از این محلول ها، فرش یا موکت را جارو برقی بکشید.

جارو کردن منظم ، درست و مناسب تا 80درصد آلودگی‌های فرش و موکت را از بین می‌برد. بنابراین یکی از بهترین راهکارها، استفاده از جارو برقی برای تمیز کردن فرش، موکت و حتی کاشی است. در خانه تکانی عید نیز بعد از هر بار تمیز کردن بخشی از خانه، حتما جارو کنید تا فرش و موکت خاک نگیرند.

به پادری اهمیت بدهید و حتما در نقاطی مانند ورودی خانه، ورودی سرویس بهداشتی و حمام از بیرون، ورودی اتاق‌ خواب از این تکه‌های فرش استفاده کنید. بخش مهمی از آلودگی‌ها در همین پادری مانده و وارد فضای بزرگ‌تر نمی‌شوند. درخانه تکانی عید، اگر پادری فرسوده شده، آن را بیرون بیندازید. درغیر این صورت آن را خوب شسته و مقابل آفتاب پهن کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010