نگاه واقع گرایانه و عملیاتی فولاد مبارکه در عرصه نوآوری

عمومی

به گزارش مزایده مناقصه، آیین افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده»، رونمایی از استراتژی و سیاست‌های نوآوری فولاد مبارکه اصفهان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، مسئولان استانی و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در این آیین با بیان اینکه فولاد مبارکه با نگاه واقع‌گرایانه وارد عرصه نوآوری شده و به‌خوبی تشخیص داده که باید در حوزه نوآوری چه اقدامی انجام دهد، گفت: پیش‌ازاین دانشگاهیان برای ارتباط با صنعت مشکل داشتند اما امروز شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین، مؤثرترین و پیشروترین کارخانه فولادسازی کشور با نگاه واقع‌گرایانه به عرصه نوآوری و توسعه صنعتی کشور وارد شده و زمینه توسعه و تحکیم علم و صنعت کشور را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در صنعت کشور گفت: سنگ‌آهن استخراج‌شده با قیمت به‌مراتب پایین‌تر از محصولات نهایی در کارخانه‌هایی نظیر فولاد مبارکه به انواع محصولات فولادی تبدیل و با چند 10 برابر ارزش‌افزوده به بازار عرضه می‌شود. وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم به معنای این است که از این پس مغزها و فناوری و دانش ثروت می‌سازد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: از فولاد مبارکه درخواست می‌کنیم سرمایه‌گذاری‌های خود را در این زمینه افزایش دهد چراکه این سرمایه‌گذاری‌ها باعث افزایش امیدواری در جامعه می‌شود.

وی از اقدامات فولاد مبارکه در عرصه دانش‌بنیان قدردانی کرد و گفت: بدون شک جریانی که فولاد مبارکه به راه می‌اندازد می‌تواند در سطح کشور ادامه یابد، به اعتقاد من بزرگ‌ترین دستاورد فولاد مبارکه ایجاد کردن جریان انگیزه و امید برای کارهای بزرگ آینده کشور است که قطعاً در آینده نزدیک نتیجه این دستاوردها را مشاهده خواهیم کرد.

حامی شرکت‌های فناور هستیم

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان نیز در این همایش گفت: مدیریت در شرکت فولاد مبارکه رویکرد بسیار خوبی در پیش‌گرفته، به عرصه پشتیبانی از حوزه‌های فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان ورود کرده و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زنجیره‌های ارزش پایین‌دست و فاصله گرفتن از تولیدهای سنتی که پیش‌ازاین در استان متداول بوده انجام داده است.

وی گفت:با برپایی این جشنواره و نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات جدید و نوآورانه مورد پشتیبانی و حمایت قرار خواهند گرفت. امیدواریم این حرکت و سایر اقداماتی که دیگر مجموعه‌های استان در بخش‌های دولتی و نیمه‌دولتی شروع کرده‌اند زمینه را برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش صنعت را فراهم کند و درزمینه اقتصاد دانش‌بنیان به‌صورت واقعی و جهشی در استان اصفهان شاهد تغییر باشیم.

مرتضوی تاکید کرد:در اصفهان چاره‌ای جز حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان نداریم. محورهای توسعه استان در2محور اقتصاد گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان تعریف ‌شده بنابراین از هر اقدامی که شرکت‌های فناور جدیدی را متناسب با فضاهای موردنیاز استان همراه کند، با جدیت حمایت خواهیم کرد.

فولاد مبارکه برای تغییری اساسی و نگاه نوآورانه به مقوله نوآوری مصمم است

همچنین محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این همایش گفت: بشر از ابتدای خلقت آرزوهایی نظیر پرواز در آسمان‌، سرعت و درمان بیماری را داشته که با دست‌یابی به فناوری ساخت هواپیما، قطار، اتومبیل و تولید دارو و… توانسته این آرزوها را محقق کند.

وی از دست‌یابی به کیمیاگری به‌عنوان یکی دیگر از آرزوهای بشر نام برد و گفت: در این مسیر دانشمندان بسیار زیادی تلاش کرده‌اند تا به علم و اکسیری دست یابند و بتوانند انواع فلزات کم‌بها را به طلای باارزش تبدیل کنند. امروز شاهد این هستیم که بشر امروزی در بسیاری از این عرصه‌ها ازجمله صنعت فولاد به اکسیر موردنظر دست ‌یافته و به‌جایی رسیده است که سنگ‌آهن را طی فرایندهایی به انواع و اقسام فلزات ارزشمند تبدیل می‌کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه از تولید انواع محصولات فولادی جدید، ازجمله ورق‌های زنگ‌نزن در فولاد مبارکه که در ادامه چرخه تولید به بسیاری از محصولات مورداستفاده در صنایع پزشکی، ساختمانی و لوازم‌خانگی و… تبدیل می‌شوند به‌عنوان مصداق بارز این موفقیت نام برد و گفت: این محصولات که در بازار چندین برابر ورق‌های معمولی ارزش ‌دارند به نظر می‌رسد طی همان فرایند کیمیاگری باارزش‌تر شده‌اند. امروز نوآوری همان علم کیمیا و اکسیر است که چند هزار برابر ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند. مسیری که کیمیاگری طی می‌کند همان نوآوری است. مسیری که بسیاری از انسان‌ها بقای عمر خود را در جریان پیشرفت‌های علم پزشکی و تجهیزات آن مدیونش هستند.

طیب‌نیا گفت: ظرفیت امروز تولید فولاد کشور حدود ۴۵ میلیون تن است که با بهره‌گیری از فقط ۶۵ درصد این میزان ظرفیت، ۳۰ میلیون تن تولید می‌کنیم و رتبه دهم دنیا را در اختیار داریم این در حالی است که این رقم در دنیا با ۷۵ درصد است. علاوه بر این، مجوز بالغ‌بر ۱۰۵ میلیون تن دیگر نیز در کشور صادر شده است. از طرفی در حوزه صادرات نیز مشاهده می‌کنیم که با حضور همسایگان در این بازار، رقابت شدیدتر شده است. از سویی، ذخایر شناسایی‌شده سنگ‌آهن غنی و با خلوص بالا به ‌شدت و با سرعت زیاد در حال اتمام است و این میزان ذخایر برای تولید و ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده به‌هیچ‌عنوان کافی نیست.

وی با تأکید بر اینکه امروز لزوم تغییر نگاه و تغییر رویکردها در فولاد مبارکه  احساس می‌شود، گفت: اگر در ۳۰ سال اول، کمیت تولید را مدنظر داشتیم، امروز باید با تغییر نگاه و رویکردها، ارتقای کیفیت را جایگزین کمیت کنیم. فولاد مبارکه امروز دیگر دغدغه دست‌یابی به ظرفیت ۲۵ میلیون تن را ندارد. امروز فولاد مبارکه با تغییر نگاه و جهش در راستای نوآوری، هدف‌گذاری ۱۵ میلیارد دلار درآمد در افق ۱۴۰۴ را جایگزین اهداف کمی قبل کرده است. درآمدی که در اقتصاد بدون نفت از طریق ۴۰ درصد محصولات باارزش افزوده بالاتر و یا از طریق ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای جدید باید حاصل شود.

نوآوری را فقط در حوزه محصول نبینیم

مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: ما امروز به دنبال نگاه تحولی و تحول در نگاه در مقوله نوآوری هستیم و در این حوزه چهار اتفاق باید مورد توجه باشد، اول این‌که نوآوری در کسب‌وکارها، زنجیره تأمین، خرید، فروش بالادست و پایین‌دست و درنهایت در مدیریت و حکمرانی سازمان نیز انجام شود. دوم اینکه اگر روزی در دفاتر خود می‌نشستیم تا اساتید، دانشجویان و نخبگان به سراغ ما بیایند و مشکلات ما را حل کنند، امروز باید با تغییر نگاه، صاحبان صنایع به سراغ نخبگان و صاحبان دانش بروند و در مراکز علمی و تحقیقاتی حاضر شوند و این یعنی همان تغییر نگاه.

طیب نیا ادامه داد: سوم اینکه اگر روزی شرکت‌های توانمند را به‌لحاظ تجهیزاتی و مالی برای بومی‌سازی و تجهیزات و اجرای پروژه‌های خود انتخاب می‌کردیم که البته با کمک آن‌ها به ۹۰ درصد خودکفایی هم رسیده‌ایم، ازاین‌پس باید نگاه خود را تغییر دهیم و به سراغ شرکت‌هایی برویم که از مراکز علمی و تحقیقاتی، کارکنان و کارشناسان دانش‌بنیان بهره‌مندند. چهارم این‌که اگر تا امروز در مسیر بومی‌سازی و ساخت داخل به دنبال مهندسی معکوس تجهیزات و قطعات بودیم و به دنبال تولید محصولاتی بودیم که پیش از ما در کشورهای توسعه‌یافته به تولید آن دست‌یافته بودند.

اهدای تندیس نوآوری به شرکت‌های برتر دانش‌بنیان

در جشنواره و نمایشگاه ملی “مسیر زآینده” شرکت‌های برتر دانش‌بنیان به شرح ذیل از شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه تندیس نوآوری دریافت کردند:

شرکت مهم صنعت شریف، شرکت دانش بنیان هوشمند چابک سازان، شرکت پارس کوثر مواد، شرکت دانش بنیان هوشیار صنعت اسپادانا، شرکت دانش بنیان برنا نانو آلومینیوم آزموده، شرکت آمایش راه میهن، شرکت آذرخش مغناطیسی نوین سرو، شرکت فرایندپژوهان معدن ایرانیان، شرکت دانش بنیان دیده رایان صنعتی اصفهان، شرکت دانش بنیان محرکه گستر آرشید، شرکت دانش بنیان توسعه فن و کار رایمون، شرکت دانش بنیان هوشمنداول برنای اصفهان، شرکت نام آوران توسعه صنعت پارسیان، شرکت دانش بنیان فناوری پایامواد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010