پیمانکاران در چه شرایطی وارد لیست سیاه مزایده و مناقصه می شوند؟

مناقصه, مزایده

به گزارش مزایده مناقصه ؛ مسئولیت پذیری و عمل به تعهدات در قراردادهای پیمانکاری که بر اثر مناقصه منعقد می‌شوند بسیار بالا و حساس است؛ در صورت اشتباه محاسباتی پیمانکاران نسبت به توانمندی‌های فنی، مالی و اجرایی خود ممکن است تا جایی درگیر مشکلات شوند که آنها را در لیست سیاه نیز قرار داده و ممنوع المعامله شوند.

ممنوع المعامله شدن و قرار گرفتن در لیست سیاه زمانی اتفاق می‌افتد که پیمانکار سوابق خوبی در کارنامه خود ثبت نکرده باشد. در صورت بدعهدی پیمانکار طی تعهدات کاری‌اش در پروژه‌ها ممکن است دستگاه‌های دولتی با ارائه مستندات کافی به محاکم قضائی، شرکت متخلف را در لیست سیاه قرار دهند.

قرار گرفتن در این لیست به این معنی است که از حضور شخص یا اشخاص در فرآیند مناقصه یا مزایده جلوگیری می‌شود.

علاوه بر بدعهدی، تخلف در اجرای پیمان و ناتوانی در انجام وظایف نیز باعث می شود کارفرما نسبت به ممنوع المعامله کردن پیمانکار اقدام کند.

قرار گرفتن در این لیست برای پیمانکار عواقب زیادی دارد و ممکن است به طور دائم از معاملات محروم شود.

اما چه مواردی منجر به قرار گرفتن پیمانکار در لیست سیاه می شود؟

  • خروج افراد امتیاز آور: اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و پرسنل جز اشخاص امتیاز آور هر شرکت هستند. در صورت خروج هر یک از این افراد امتیاز شرکت پائین آمده و پیمانکار موظف است ظرف سه ماه نسبت به جایگزین اقدام کند. در صورت عدم جایگزینی فرد مناسب، گواهی‌نامه پیمانکاری تعلیق می‌شود و شرکت در لیست سیاه قرار می‌گیرد.

ممکن است بعضی شرکت‌ها برای حل این مشکل از اعضای امتیازآور شرکت‌های دیگر در مجموعه خود استفاده کنند. این کار تخلف است و در صورت آشکار شدن آن نه تنها تعلیق که ورود مجموعه متخلف به لیست سیاه نیز حتمی است.

  • مداخاله کارکنان دولت: در صورت چنین تخلفی پیمانکار به دو سال محرومیت محکوم می‌شود.
  • چند شغله بودن: عدم رعایت قانون چند شغله بودن نیز دو سال محرومیت را برای شرکت متخلف در پی خواهد داشت.
  • ارئه مدارک جعلی: در صورت ارائه مدارک جعلی یا غیر واقعی از جمله مدارک ثبتی، صورت جلسه سهامداران، سوابق کاری و بیمه ، بیمه کارگاهی قراردادها، سوابق تحصیلی ،1 سال محرومیت در نظر گرفته می‌شود.
  • ارائه قرارداد جعلی: چنانچه مدارک مفاصا حساب بیمه، تائیدیه کارکرد و متن قرار داد جعلی باشند برای هر قرارداد 18 ماه محرومیت در نظر گرفته می‌شود.
  • فسخ قرار داد: دو سال محرومیت برای هر نوع تخلف مالی و فنی که منجر به فسخ قرار داد شود.
  • تبانی، تهدید و رشوه: ارجاع به محاکم قضایی و 2 سال محرومیت در صورت تبانی، تهدید، پرداخت رشوه، تطمیع و موارد مشابه در زمان انتخاب پیمانکار و در فرایند تشخیص صلاحیت
  • خسارت جبران نشده به پروژه: عدم جبران خسارت‌های وارد شده به پروژه توسط پیمانکار 1 تا 3 محرومیت دارد.
  • برون سپاری پروژه بدون رضایت کارفرما: واگذاری بیش از 95 درصد عملیات به دیگر پیمانکاران بدون توافق با کارفرما 2 سال محرومیت در پی خواهد داشت.
  • نقص گواهی نامه: محرومیت از گواهینامه های مورد نیاز جهت انعقاد قرارداد (2 سال محرومیت)
    11- نقص ارائه ضمانتنامه: عدم ارائه ضمانتنامه در زمان انتخاب پیمانکار نیز ممکن است شرکت را به لیست سیاه معاملات اضافه کند.

قرار گرفتن شرکت ها در لیست سیاه چه عواقبی دارد؟

عواقب تخلف در قراردادهای پیمانکاری عبارتند از:
• محرومیت موقت یا دائمی پیمانکار از شرکت در هرگونه معامله
• ممنوعیت عضویت در هیات مدیره، مدیریت و بازرسی شرکتها (2 الی 5 سال)
• ممنوعیت پیمانکار متخلف از تاسیس شرکت تجاری و غیرتجاری
• محرومیت از دریافت تسهیلات مالی و اعتباری
• کاهش 5 الی 20 درصدی ضریب ارزشیابی در دوره چهار ساله

کلام آخر

در صورتی که پیمانکاران در محاسبه ظرفیت و توان مالی و اجرایی خود دقیق عمل کنند و نسبت به تعهدات خود برخورد مسئولانه داشته باشد از هرگونه اختلاف و اتلاف انرژی و وقت جلوگیری شده و پروژه به خوبی به سرانجام خواهد رسید. بدیهی است از مناقصه گذار هم توقع می رود طبق قرارداد مناقصه درخواست‌ها و امتیازات خود را پیگیری کند و در حین اجرای پروژه نهایت همراهی را با پیمانکار داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010