مزایا و معایب ثبت شرکت که حتما باید بدانید

در دنیای امروز بسیاری از سرمایه داران ترجیح می دهند برای ارتقا و پیشرفت کسب و کار خود، اقدام به تاسیس شرکت کنند. تاسیس شرکت و طی نکردن روند قانونی ثبت آن، می تواند شرکت را با ضمانت اجراهایی از جمله جریمه نقدی یا حتی انحلال مواجه کند.

اما سوالی که در این باره پیش می آید این است که ثبت شرکت چه مزایا، معایب و خطراتی دارد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن ارائه توضیح مختصری راجع به دلایل عمده ثبت شرکت، به بررسی مزایا، معایب و خطرات ثبت شرکت در ایران بپردازیم. پس چنانچه تصمیم دارید برای تاسیس شرکت اقدام کنید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مزایا و معایب ثبت شرکت که حتما باید بدانید

 

هدف از ثبت شرکت چیست؟

اما چرا باید پس از تشکیل شرکت، آن را به ثبت برسانیم؟ دلیل عمده ثبت شرکت را می توان امکان نظارت دولت بر آن دانست. همانطور که میدانید شرکت ها در نظام اقتصادی یک کشور از جایگاه ارزشمندی برخوردارند. به همین دلیل نظارت نداشتن بر آنها، می تواند آسیب های اقتصادی جبران ناپذیری از جمله پولشویی یا دیگر مفاسد اقتصادی را در پی داشته باشد. از سوی دیگر ثبت شرکت باعث ایجاد شخصیت حقوقی و قانونی شدن فعالیت های آن می شود. از دیگر دلایل ثبت شرکت می توان به مزایای مختلف آن اشاره کرد که در ادامه مورد اشاره قرار می گیرند.

مزایای ثبت شرکت: قسمت اول

از مهمترین مزایای ثبت شرکت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از اختلافات احتمالی: یکی از مهم ترین مدارکی که باید برای ثبت شرکت تنظیم و ارائه شود، اساسنامه است. کلیه اطلاعات ضروری شرکت از جمله مقدار سرمایه، میزان سهام هر یک از شرکا، نوع شرکت و… در اساسنامه درج می شود. چنانچه اختلافی بین شرکا یا اشخاص ثالث (مثلا مشتریان) پیرامون این موارد پیش بیاید، برای رفع آن می توان به اساسنامه رجوع کرد.
  • گسترش محدوده فعالیت های شرکت: تاسیس و ثبت شرکت امکان شرکت کردن در مزایدات، مناقصات، حراج ها و انعقاد معاملات پر سود تری را فراهم می کند.
  • افزایش اعتبار: ثبت شرکت باعث ایجاد یک شخصیت حقوقی معتبر می شود. فعالیت های مختلف شرکت در عرصه های گوناگون، جلب اعتماد و توجه مردم و در نهایت افزایش تعداد مشتریان را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر پس از اینکه یک شرکت به ثبت برسد، کلیه اطلاعات اساسی مرتبط با آن از جمله نام، آدرس، موضوع فعالیت و… منتشر می شود. این مسئله در نهایت باعث جلب اعتماد بیشتر مشتریان می شود.
  • ورود به تجارت خارجی: به ثبت رساندن شرکت، امکان دریافت کارت بازرگانی و در نتیجه فعالیت در حوزه تجارت خارجی (واردات و صادرات) را برای شرکت و نمایندگان قانونی آن فراهم می کند.

مزایای ثبت شرکت: قسمت دوم

  • دریافت تسهیلات: شرکت هایی که روند ثبت قانونی آنها طی شده باشد، می توانند از تسهیلات بانکی و کمک های دولتی برای گسترش فعالیت های خود استفاده کنند.
  • گسترش دامنه فعالیت های تجاری: گسترش دامنه فعالیت های بازرگانی از جمله اخذ یا اعطای نمایندگی داخلی یا خارجی، از دیگر مزایای ثبت شرکت به شمار می رود.
  • از آنجا که برای ثبت شرکت به حداقل 2 یا سه شریک نیاز است، امکان بهره مندی از عقل و خرد جمعی برای پیشبرد بهتر اهداف و برنامه های شرکت وجود خواهد داشت. چون هر یک از اعضای شرکت از تجربیات و مهارت های خاصی برخوردار است که در مجموع می توانند به پیشرفت شرکت کمک کنند.
  • تقسیم سود و ضرر: تمامی سود، ضرر، فعالیت ها و مسئولیت های شرکت بین اعضا تقسیم می شود. در نتیجه نیازی به سرمایه گذاری کلان نیست و هر کس می تواند تنها در حد توانایی مالی خود در شرکت سرمایه گذاری کند. از سوی دیگر چنانچه شرکت دچار ضرر شود، هر یک از شرکا تنها به نسبت سهام خود در این ضرر شریک خواهد بود.
  • رزومه و سابقه فعالیت: از آنجا که تاریخ شروع فعالیت های شرکت در اساسنامه درج می شود، با پیشرفت این شخصیت حقوقی رزومه و سابقه فعالیت آن هم ارتقا پیدا می کند.

مزایا و معایب ثبت شرکت که حتما باید بدانید

معایب ثبت شرکت

با اینکه ثبت شرکت مزایای زیادی دارد، بهتر است به معایب آن هم اشاره کنیم:

  • پلمپ دفاتر مالیاتی: کلیه اطلاعات مالی شرکت اعم از درآمدها، بدهی ها، هزینه ها، اصطکاک و… باید در دفاتر مالیاتی ثبت و همراه با اظهارنامه مالیاتی به صورت سالانه به اداره امور مالیات ارسال شود.
  • حقوق کارکنان: کلیه شرکت های ثبت شده موظف به پرداخت حق بیمه و حقوق کامل اداره کار به کارکنان خود هستند.
  • یکی از مهم ترین الزاماتی که قانونگذار برای شرکت ها تعیین کرده، انتخاب اقامتگاه است که هزینه خرید یا اجاره ملک را به مخارج شرکت اضافه می کند. البته امکان استفاده از آدرس منزل در سه ماه ابتدایی تاسیس شرکت وجود دارد. اما پس از اینکه پرونده مالیاتی تشکیل و کد اقتصادی دریافت شد، باید سند مالکیت یا اجاره نامه یک ملک تجاری ارائه شود.
  • حداقل سرمایه لازم برای تشکیل هر یک از شرکت های تجاری در قانون تجارت مشخص شده که امکان ثبت شرکت با سرمایه کمتر از آن وجود ندارد. البته اغلب شرکت ها با سرمایه ای محدود قابل ثبت هستند.
  • کلیه شرکت ها باید در موعد مشخص شده توسط قانونگذار، برای پرداخت مالیات خود اقدام کنند.

مزایا و معایب ثبت شرکت که حتما باید بدانید

ثبت شرکت کاج

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان به بررسی مزایا و معایب ثبت شرکت های تجاری بپردازیم. با توجه به تمامی موارد ذکر شده در این مقاله، می توان گفت مزایای ثبت شرکت از معایب آن بسیار بیشتر است. پس چنانچه تمایل دارید فعالیت های تجاری خود را گسترش داده و از این طریق سود بیشتری به دست آورید، توصیه ما به شما این است که حتما برای ثبت شرکت اقدام کنید.

به دلیل تخصصی، پیچیده و زمان بر بودن روند به ثبت رساندن یک شرکت، بهتر است برای این کار از موسسات فعال در این حوزه کمک بگیرید. موسسه ثبت کاج به عنوان یکی از معتبرترین و با سابقه ترین موسسات در حوزه ثبت شرکت، ثبت برند و…، همواره آماده پاسخگویی به شما عزیزان است. کافی است با شماره تماس های درج شده در سایت ثبت کاج تماس بگیرید تا کارشناسان ما به طور کامل شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010