7 تکنیک برنده شدن در مناقصه

عمومی

مناقصه یک روش اقتصادی به هدف خرید کالا و ارائه خدمات است. هر مناقصه اصول و مقررات ویژه ای دارد که هر یک از شرکت کنندگان در مناقصه ملزم به رعایت آن هستند. یکی از اولین گام ها برای برنده شدن در مناقصه این است که صلاحیت ها و معیارهای لازم جهت شرکت در مناقصه را داشته باشیم. توجه به سابقه، مهارت و تخصص در این مسیر بسیار اهمیت دارد یعنی هر چه شما مناقصاتی  با علایق، تخصص، سابقه و مهارت خود انجام دهید، شانس برنده شدن شما نیز افزایش می‌یابد.‎

رعایت کردن قوانین و قواعد مناقصه مهمترین رکن برای پیروزی در مناقصه است. بنابراین به تمام مدیران توصیه می شود قبل از شرکت در مناقصات، تمام اصول و تکنیک‌های آن را از سایت مزایده و مناقصه مطالعه کنند.

برنده مناقصه کسی است که بهترین کیفیت را با کمترین قیمت پیشنهاد دهد.

تکنیک های برنده شدن در مناقصه

برای پیروزی در مناقصه، لازم است که از تکنیک‌ها و استراتژی‌های مؤثری استفاده کنید. در زیر چند تکنیک کلیدی برای پیروزی در مناقصه آورده شده است.

 

1. تحقیق و آماده‌سازی

بخش تحقیق و آماده سازی یکی از مهمترین ارکان برنده شدن در مناقصه است. این بخش شامل موارد زیر میشود:

جزییات پروژه

قبل از ارائه پیشنهاد، تمامی جزئیات مربوط به پروژه یا کالا را به دقت بررسی کنید. این شامل مطالعه مشخصات فنی، شرایط قرارداد، نیازهای کارفرما و هرگونه الزامات قانونی یا فنی است.

شناخت رقبا

جمع آوری اطلاعات درباره رقبا و پیشنهادات احتمالی آنها شانس شما را به شکل بارونکردنی برای پیروزی در مناقصه افزایش خواهد داد. این اطلاعات می‌تواند شامل سابقه عملکرد، قیمت‌های معمول و نقاط قوت و ضعف آنها باشد.

شناخت کافی از نحوه برگزاری مناقصات

باید بدانید چه پروسه‌ای طی می شود تا پس از دیدن یک آگهی مناقصه و تصمیم به شرکت در آن، به امضای قرارداد با کارفرما برسید. آشنایی با قوانین و اصول مناقصه اطلاعات کافی در خصوص اصطلاحات مناقصه و قواهد آن کمک شایانی به برنده شدن در مناقصه می کند.

 

2. تعیین استراتژی قیمت‌گذاری و نقش آن بر روی برنده شدن در مناقصه

برای تعیین استراتژی قیمت‌گذاری موارد زیر را باید لحاظ کنید:

تحلیل هزینه‌ها

تمامی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با پروژه را محاسبه کنید و اطمینان حاصل کنید که پیشنهاد شما سودآور است. باید هزینه انجام پروژه را برآورد کنیم و با توجه به امکانات و تجهیزات موجود، مبلغ پیشنهادی خود را در قالب جدول های از پیش تعیین شده به کارفرما اعلام کنید. مناسبترین قیمت پیشنهادی باید به اندازه ای باشد که اتمام پروژه با آن هزینه مقدور و انجام پروژه برای شرکت سودده باشد.

هر چه تجربه اجرایی و فنی افراد درگیر در پروژه بیشتر باشد، ایده های بیشتری برای کاهش هزینه ها دارند و بیشتر موارد غیرمترقبه را پیش بینی می کنند و برآوردی که می کنند به رقم انتهایی پروژه نزدیک تر است.

استراتژی رقابتی

تعیین کنید که مزیت رقابتی شما قیمت پایین‌تر است یا ارائه ارزش افزوده بیشتر (مثل خدمات پس از فروش بهتر یا زمان تحویل سریع‌تر).

 

3. تهیه پیشنهاد با کیفیت

پیشنهاد شما باید کیفیت لازم را برای مجاب کردن داشته باشد. برای این منظور رعایت موارد زیر حیاتی است.

مستندات کامل

پیشنهاد خود را به صورت کامل و با تمامی مستندات لازم ارائه دهید. این شامل جزئیات فنی، زمان‌بندی، قیمت‌گذاری و هرگونه گواهی‌نامه یا تأییدیه لازم است.

شخصی‌سازی پیشنهاد

برای برنده شدن در مزایده پیشنهاد خود را متناسب با نیازها و خواسته‌های کارفرما تنظیم کنید و نشان دهید که چگونه پروژه آنها را به بهترین نحو اجرا خواهید کرد.

 

4. نمایش توانمندی‌ها و تجربه

این توانمندی های شماست که می تواند به برنده شدن در مناقصه کمک کند. پس تا جای ممکن باید توانمندی ها و تجاربتان را به نمایش بگذارید.موارد زیر به شما برای برآورده ساختن این موضوع کمک می کند.

رزومه و سابقه

داشتن رزومه و تخصص لازم برای شرکت در مناقصه از موارد کلیدی است که هم طرف مقابل با رزومه شما آشنا می شود هم شما سوابق موفق خود را در پروژه‌های مشابه به‌طور برجسته نشان می دهید و توضیح می دهید که چگونه این تجارب می‌تواند به موفقیت پروژه جدید کمک کند.

تیم متخصص

تیمی متخصص و با تجربه را برای موفقیت در اجرای پروژه در نظر بگیرید.

 

5. مذاکره و ارتباط مؤثر در تمام روابط و قراداد های سود آور

مذاکره درست و به جا حرف اول را در برنده شدن در مناقصه میزند. پس بایستی دقت کنید که در مذاکره با کارفرما این موضوع را به او برسانید که هدف نهایی ارائه کار با کیفیت و تداوم همکاری است. موارد لازم برای این امر شامل موضوعات زیر است:

ارتباط مستمر

با کارفرما در تماس باشید و از هرگونه تغییر یا نیاز جدیدی مطلع شوید.

مذاکره هوشمندانه:

در صورت نیاز به مذاکره، با آماده‌سازی و اطلاعات کامل وارد مذاکره شوید و سعی کنید به توافقی که به نفع هر دو طرف باشد، برسید.

 

6. رعایت نکات حقوقی و قراردادی

تنظیم درست قرارداد و آگاهی از نکات حقوقی را در هر قرارداد از جمله مناقصه باید جدی گرفت. به همین منظور در این مرحله دو پیشنهاد را به شما ارائه می کنیم.

مطالعه دقیق قرارداد

تمامی جزئیات قراردادی را به دقت مطالعه و از درک کامل شرایط و الزامات اطمینان حاصل کنید.

مشاوره حقوقی

در صورت نیاز، از مشاوره حقوقی استفاده کنید تا مطمئن شوید که هیچ نکته‌ای از نظر حقوقی به ضرر شما نخواهد بود.

 

7. انعطاف‌پذیری:

انعطاف پذیری شامل موارد زیر است:

انعطاف‌پذیری در پیشنهاد

آماده باشید تا در صورت نیاز، پیشنهاد خود را با توجه به تغییرات یا نیازهای جدید کارفرما تعدیل کنید.

انعطاف‌پذیری در اجرا

نشان دهید که می‌توانید به‌طور مؤثری به تغییرات و چالش‌های پیش‌بینی نشده در طول اجرای پروژه پاسخ دهید. با بهره‌گیری از این تکنیک‌ها و استراتژی‌ها، می‌توانید شانس خود را برای پیروزی در مناقصه‌ها به‌طور قابل توجهی افزایش دهید.

تیم مزایده مناقصه در این مقاله به تکنیک های برنده شدن در مناقصه پرداخت که مهم ترین آن شناخت کافی از نحوه برگزاری مناقصات است که روزانه در سایت مزایده مناقصه آگهی های منتشر شده با اطلاعات کامل بارگزاری می شود و می توانید قبل از ارائه پیشنهاد، تمامی جزئیات مربوط به پروژه یا کالا را به دقت بررسی کنید.

در مقاله های پیشین نیز اشاره ای به 10 تکنیک برنده شدن در مزایده داشتیم که موارد آن را به دقت توضیح دادیم و قطعا با مطالعه آن کمک شایانی به کسب اطلاعات در پیروزی و موفقیت در مزایده می کند.

2 پاسخ به “7 تکنیک برنده شدن در مناقصه”

  1. داوود گفت:

    بسیار مطالبِ مفید و کاربردی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010