قوانین شرکت در مزایدات دولتی

 


سازمان‌های دولتی نیز مانند ارگان‌ها و اشخاص حقوقی دیگر برای انجام معاملات خود می‌توانند اقدام به برگزاری مزایده نمایند و در این مزایدات کالاها و خدمات مد نظر خود را خریداری کرده و یا به فروش برسانند. در واقع، مزایده‌های دولتی یکی از روش‌های رایج برای خرید کالا و خدمات توسط دولت و سازمان‌های دولتی محسوب می‌شود که شرکت در آن‌ها فرصتی مناسب برای کسب قراردادهای بزرگ و همکاری با بخش‌های دولتی است.

 

مزایدات دولتی

تمایز مزایدات دولتی با سایر مزایدات

موضوعی که مزایده‌های دولتی را با سایر مزایده‌ها متمایز می‌سازد، قوانین حاکم بر مزایدات دولتی است. زیرا این نوع از مزایدات دارای اصول و قوانین خاصی هستند که توسط دولت تعیین می‌شود و افرادی که می‌خواهند در این مزایدات شرکت کنند، باید با تمامی قوانین آن، آشنایی کامل داشته باشند.

قوانین مزایدات دولتی

جالب است بدانید قوانین شرکت در مزایده‌های دولتی ممکن است در هر کشور با دیگری متفاوت باشد، اما در کل، برخی از این قوانین در همه جای دنیا یکسان است که در ذیل به آن‌ها پرداخته شده است:

آگهی مزایده

اولین قدم برای شرکت در مزایده دولتی، مطالعه دقیق آگهی آن است که در آن اطلاعات کامل و جامعی شامل: موضوع مزایده، شرایط شرکت، مهلت ثبت نام، مدارک مورد نیاز و سایر جزئیات مربوطه ارائه می‌گردد.

شرایط عمومی و خصوصی مزایده

هر مزایده علاوه بر آگهی، دارای شرایط عمومی و خصوصی منحصر به فردی می باشد. منظور از شرایط عمومی، قوانین کلی شرکت در مزایده دولتی و شرایط خصوصی، مشخصات و ویژگی‌های خاص آن مزایده است.

مدارک مورد نیاز برای شرکت در مزایده دولتی

برای شرکت در مزایده‌های دولتی ابتدا باید به سایت مزایدات دولتی مورد نظر مانند سایت تدارکات الکترونیکی یا سامانه مزایدات دولتی وارد شده یا در آن ثبت نام کنید و سپس مدارک مورد نیاز آن مزایده را به سازمان برگزارکننده ارائه نمایید. این مدارک عبارتند از: گواهی ثبت شرکت، مدارک شناسایی، صلاحیت فنی و مالی و سرانجام سایر مدارک مرتبط با موضوع مزایده

سپرده شرکت در مزایده

همانطور که از نام آن پیداست، برای شرکت در مزایده دولت باید سپرده‌ای به عنوان تضمین برای اجرای تعهدات پرداخت کرد که مبلغ آن در آگهی مزایده مشخص می‌گردد.

ارائه پیشنهاد

پیشنهاداتی که از سمت شرکت‌کنندگان به سازمان مورد نظر ارائه می‌شود، شامل: قیمت پیشنهادی، شرایط پرداخت، زمان تحویل کالا یا خدمات است. همچنین لازم به ذکر است که این پیشنهادات باید مطابق با فرمت مشخص شده توسط سازمان باشد و تا پیش از موعد مقرر به سازمان برگزارکننده، ارائه شود.

گشایش پیشنهادها

پیشنهادهای ارائه‌شده از سمت متقاضیان شرکت در مزایده در جلسه گشایش پیشنهادها باز شده و براساس معیارهای مشخص‌شده، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

برنده شدن در مزایده

اگر مطالب بالا را با دقت مطالعه کرده باشید متوجه این نکته شده‌اید که برای برنده شدن در مزایده باید شخص یا سازمانی باشید که پیشنهادات مطابق با قوانین و شرایط مزایده دولتی ارائه نموده و بالاترین امتیاز را کسب کرده باشد.

انعقاد قرارداد

پس از اعلام برنده توسط سازمان برگزارکننده مزایده، قرارداد مزایده میان سازمان و شرکت‌کننده، انعقاد می‌گردد.

نکات مهم شرکت در مزایده دولتی

قوانین مزایدات دولتی

اکنون که با قوانین و شرایط کلی شرکت در مزایده‌های دولتی آشنا شدید، بهتر است که با نکات مهمی که می‌تواند منجر به موفقیت شما گردد نیز، آشنایی کامل داشته باشید که در ذیل به چند مورد اشاره شده است. موارد زیر مهمترین نکات در یک مزایده دولتی است:

مطالعه دقیق آگهی و اسناد مزایده

پیش از اینکه برای شرکت در مزایده اقدام کنید، آگهی مزایده و تمامی اسناد مرتبط با آن را مطالعه نمایید تا به تمامی شرایط، واقف باشید.

آماده‌سازی مدارک مورد نیاز شرکت در مزایده

تمامی مدارک و اسناد مورد نیاز را آماده نموده تا در موعد مقرر، به سازمان برگزارکننده مزایده تحویل نمایید.

عدم سوء پیشینه

شرکت‌ها و ارگان‌هایی که در مزایده شرکت می‌کنند، باید از نظر مالی و قانونی بدون مشکل بوده و سوء پیشینه نداشته باشند.

ارائه پیشنهادات رقابتی

سعی کنید تا جای ممکن پیشنهادی ارائه دهید که هم به لحاظ فنی و هم از نقطه نظر قیمتی، رقابتی باشد تا امتیاز مناسبی را کسب کنید. ضمنا این نکته را در نظر داشته باشید که نباید با قیمت غیرواقعی و با هدف حذف رقبا، قیمتی پیشنهاد دهید بلکه باید این قیمت، معقول و به واقعیت نزدیک باشد.

رعایت قوانین و مقررات

از پیش از برگزاری و تا پایان مزایده، تمامی قوانین و مقررات را به خوبی رعایت نمایید.

مشاوره با متخصصان

در صورت نیاز، از کمک مشاوران متخصص در حیطه مزایده‌های دولتی، بهره جویید.

نظارت و بازرسی

نهادهای دولتی این حق را دارند که بر روند اجرای قرارداد نظارت داشته و در صورت تخلف، اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

پیگیری نتایج

پس از پایان برگزاری مزایده، پیگیر نتایج آن باشید و در صورتی که برنده شدید سایر مراحل قانونی را پشت سر بگذارید.

حق اعتراض

شرکت‌کنندگان مزایدات دولتی، در صورت عدم رضایت از نتایج حق دارند اعتراض خود را به نهادهای مربوطه اطلاع داده و مراحل قانونی را طی نمایند.
تا اینجای این مقاله با تمامی نکات و روش‌های موفقیت در مزایده‌های دولتی آشنا شدید ولی آگاه باشید که این گونه از مزایده‌ها به دلیل شرایط و اهمیتی که دارند، با چالش‌های خاصی نیز همراه هستند که لازم است علاوه بر رعایت نکات، خود را برای مواجهه با چالش‌ها نیز آماده نمایید تا بتوانید بر رقبا غلبه کنید.

چالش‌های شرکت در مزایده‌های دولتی

با وجود همه این موارد برگزاری مزایدات دولتی با چالش هایی نیز همراه است:

زمان محدود

معمولا زمان برای آماده‌سازی پیشنهاد، بسیار محدود است.

قوانین پیچیده

قوانین و مقررات مزایده‌ها به خصوص مزایدات دولتی، ممکن است بسیار پیچیده و تغییرپذیر باشند.

رقابت شدید

چون مزایده‌های دولتی نسبت به مزایده‌های دیگر سازمان‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند، رقابت شدیدی در آن‌ها حاکم است.

حال که کمابیش با چالش‌های شرکت در مزایده‌های دولتی آشنا شدید، با رعایت نکاتی مثل: مطالعه دقیق قوانین و مقررات، برنامه‌ریزی دقیق برای ارائه پیشنهاد در مزایده و نیز تشکیل تیم قوی و متخصص، به خوبی می‌توانید بر چالش‌ها فائق آمده و بهترین امتیاز را کسب کنید.

 

نویسنده: محمدلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010