مالیات املاک و مستغلات صنعتی، تجاری

عمومی

مالیات املاک و مستغلات از جمله موضوعات داغ امروز هستند که باتوجه‌به تغییر قوانین و اضافه‌شدن چند مالیات جدید می‌بایست در باره آنها اطلاع داشته باشید.

با وجود تغییر قوانین مالیاتی کشور، بحث مالیات و انواع آن بسیار داغ است. مالیات بر اجاره، مالیات ساخت‌وساز، مالیات املاک صنعتی یا مالیات بر مستغلات خالی از جمله مواردی هستند که هر شخص می‌بایست از قوانین آنها پیروی کند. حال سؤال اینجاست که مالیات املاک و مستغلات چند نمونه هستند و قوانین مربوط به آن چیست؟  اگر شما نیز به دنبال پاسخ به این پرسش هستید با ما همراه شوید.

مالیات املاک مسکونی و تجاری

یک ملک باتوجه‌به شرایط خود می‌تواند یک تا چند مالیات داشته باشد. از مهم‌ترین آن می‌توان به مالیات بر اجاره اشاره کرد. درصورتی‌که صاحب ملک بخواهد ملک خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهد و از این راه درآمد داشته باشد، به بخشی از این درآمد باتوجه‌به میزان آن مالیات تعلق می‌گیرد. برای  محاسبه مالیات بر اجاره می‌بایست اجاره‌بهای سالیانه مدنظر قرار گرفته شود، حال به 75 درصد این مبلغ مالیات تعلق می‌گیرد که باتوجه‌به قوانین سال و درصد مشخص شده مبلغ مالیات متفاوت خواهد بود.

یکی دیگر از مالیات‌های مهم ملک مالیات ساخت‌وساز است. بر اساس قانون هرگونه مسکن و واحد مسکونی شامل 15 تا 25 درصد مالیات از محل سود سازنده خواهد شد. البته ماده و تبصره‌های بسیاری در این قانون نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده نمایید.

مالیات املاک تجاری

بر اساس قانون هر واحد تجاری که در آن فعالیت انجام شده باشد مشمول پرداخت مالیات اجاره املاک صنعتی خواهد شد. قوانین مالیاتی اجاره واحد صنعتی نیز همانند مسکونی است و مالیات به 75 درصد مبلغ اجاره سالیانه تعلق خواهد گرفت. البته نوع تجاری و اداری یا مسکونی بودن ملک نیز بر میزان مالیات و درصدهای آن تأثیرگذار است. اگر شما نیز ملکی را اجاره داده‌اید می‌بایست اطلاعات کامل را در سامانه Amlak.mrud.ir ثبت کنید. عدم ثبت شما باعث به‌وجودآمدن جریمه مالیاتی خواهد شد که در مواردی تا 18 برابر هزینه اجاره سالانه خواهد بود.

مالیات رهن و اجاره املاک تجاری نیز یکی از مواردی است که می‌بایست به آن توجه کنید. طبق قانون اجاره دادن مغازه و ملک تجاری جزو درآمدهای موجر محسوب می‌شود و به آن مالیات تعلق می‌گیرد. باتوجه‌به شرایط ملک و نوع ملک می‌توان از 15 تا 25 درصد، ¾ کل مبلغ اجاره سالیانه مالیات اخذ شود. کسر 25 درصد آن نیز صرفاً برای افراد حقیقی است و برای اشخاص حقوقی مالیات بر روی کل مبلغ اجاره دریافت می‌شود.

مالیات املاک صنعتی

خرید، فروش و نقل‌وانتقال املاک خصوصاً املاک صنعتی نیز مشمول مالیات خواهند شد. باتوجه‌به پارامترهایی همچون جدول منطقه‌ای، سن بنا، مساحت زمین، نوع اسکلت، تأسیسات و بسیاری از موارد دیگر میزان مالیات فروش املاک صنعتی نیز متفاوت خواهد بود. بر اساس قوانین مالیات نقل‌وانتقال ملک برابر با 2 درصد از متوسط قیمت روز منطقه مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. این قانون نیز دارای تبصره و موارد بسیاری است که می‌بایست قبل از پرداخت به آنها توجه کنید.

مالیات مسکن

مالیات فروش و نقل‌وانتقال ملک

مالیات نقل‌وانتقال نیز از مواردی است که در زمان خریدوفروش ملک می‌بایست موردتوجه قرار گیرد. به‌طورکلی یک ملک دارای چهار نوع مالیات می‌باشد. مالیات نقل‌وانتقال، مالیات انتقال حق واگذاری، مالیات‌بردرآمد ساخت‌وساز و البته مالیات‌بردرآمد رضایت مالک یا حق مالکانه. در زمان نقل‌وانتقال ملک مالیات برابر با 5 درصد ارزش معامله می‌بایست پرداخت شود. برای مثال حق مالیات معامله یک ملک 4 میلیاردی 200 میلیون تومان خواهد بود.

مالیات بر مستغلات خالی

مالیات بر مستغلات خالی  نیز یکی از مالیات‌های جدید است که از سال 1400 دولت نسبت به دریافت آن اقدام می‌کند. بنا بر قوانین این مالیات از خانه‌های خالی در شهرهای بیش از 100 هزار نفر که بیش از 12 مال خالی از سکنه باشند مالیات تعلق خواهد گرفت. در سال اول مالیات به ارزش دوبرابر اجاره هر ماه‌گرفته خواهد شد که در سال‌های بعد در صورت ادامه شرایط قبل 50 درصد افزایش خواهد داشت.

2 پاسخ به “مالیات املاک و مستغلات صنعتی، تجاری”

  1. شاهین گفت:

    مطلب خیلی خوبی بود.خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010