نحوه استفاده از توکن و گواهی امضای الکترونیکی در سامانه ستادایران

ستاد ایران

توکن در واقع یک قطعه سخت افزاری است که حاوی نرم افزار اختصاصی نگهداری امضای دیجیتال می باشد  امضای دیجیتال یک سری اطلاعات رمز شده از مالک امضا می باشد که مالک با آن می تواند احراز هویت انجام داده و یا قراردادی را امضا کند.

برای استفاده از بسیاری از خدمات دولتی  داشتن توکن امضاء دیجیتال و الزامی است پس  برای شروع قبل از انجام فرآیندها بهتر است نسبت به دریافت توکن اقدام نمایید بارگذاری توکن در هر سامانه متناسب با الزامات آن سامانه متفاوت است.

از آنجایی که  مشکلاتی در سامانه ستاد وجود دارد که ممکن است بارگذاری توکن را در سامانه سخت و طاقت فرسا نماید لذا داشتن اطلاعات فنی و کامپیوتری در حد نسبتاً بالایی مورد نیاز است .

 هر چند که  فضای ایجاد شده برای عموم ساخته شده است اما به دلیل پیچیدگی های ذاتی مسائل رمزگذاری و امنیتی لازم است بارگذاری توکن در سامانه ستاد را به یک شخص مطلع و مسلط به مفاهیم کامپیوتری واگذار نمایید.

نحوه استفاده از توکن و گواهی امضای الکترونیکی در سامانه ستادایران

این راهنما جهت کاربران سامانه ستاد ایران تهیه شده است تا مناقصه گران، مزایده گران و تامین کنندگان محترم هنگام دریافت گواهی و توکن خود برای استفاده از گواهی امضای دیجتیال دچار مشکل نشوند.

مراحل را به صورت زیر انجام دهید.

1- در سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام ثبت نام کنید. ثبت نام باید به نام کسی باشد که گواهی به نام وی صادر می شود. برای مهر سازمانی میتوانید با نام مدیر عامل یا نماینده شرکت ثبت نام کنید.

2-بعد از ثبت نام از سمت راست همان سامانه بخش ورود متقاضیان گواهی الکترونیکی با کد ملی و رمز عبوری که هنگام ثبت نام انتخاب کرده اید وارد صفحه کاربری خود شود.

3-بعد از ورود به سامانه از منوی سمت راست سامانه مرکز صدور گواهی میانی عام «ثبت درخواست گواهی الکترونیکی» را انتخاب کنید و نوع گواهی را مطابق توضیحات بالا انتخاب کنید. 

4-بعد از انجام مراحل ثبت نام پرداخت انجام دهید و کد رهگیری بگیرید.

5-توکن را خریداری نمایید.

6-با مدارکی که آپلود کرده اید و توکن به نزدیک ترین دفتر ثبت نام به آدرس لیست دفاتر ثبت نام در سایت GICA.IR مراجعه نمایید

7-گواهی انتخاب شده در مرحله ثبت نام را بر روی توکن خود دریافت نمایید.

8-توکن را به سیستم خود متصل نمایید و از نصب آن مطمئن شوید. علامت توکن باید کنار ساعت سیستم نمایش داده شود در غیر این صورت از درایور توکن در Mycomputer نسخه نصبی توکن را نصب نمایید.

9- پیش نیاز های سیستمی «سامانه ستاد ایران» را بشرح ذیل نصب نمایید.

10-گواهی خود را در صفحه کاربری سامانه ستاد بارگزاری نمایید.

پیش نیازهای سیستمی جهت استفاده از وب:

  • صفحه اي که قصد مشاهده آنرا داريد از طريق پروتکل لايه امن بارگذاري مي گردد. بدليل عدم درج گواهي SSL صادر شده توسط مرکز صدور گواهي الکترونيکي مياني عام در مرورگرهايي مانند Google Chrome و Mozilla Firefox در هنگام بارگذاري اين صفحات با پيغام خطاي مربوط به گواهي SSL مواجه مي شويد.جهت رفع دايمي مشکل فوق ، زنجيره گواهي الکترونيکي را از اینجا با فشردن کليد start نصب نماييد.
  • استفاده از امکانات سامانه تدارکات الکترونیکی دولت تنها با مرورگرهای Mozilla Firefox و Google Chrome امکانپذیر می باشد.
  • بهترین وضوح تصویر برای مشاهده وب سایت، 768×1024 می باشد.
  • سایر نرم افزارها:

  برنامه جاوا (JRE7 و JRE8): نسخه جاوا را متناسب با نسخه مرورگر خود انتخاب کنید. در صورتیکه نسخه Firefox، پایین تر از 47 می باشد، از JRE7 و در غیر اینصورت از JRE8 استفاده نمایید.  در صورت به کارگیری جاوا7، حتماً از جاوا و فایرفاکس 32 بیتی استفاده گردد. در صورتی که قصد ارسال تیکت از طریق سامانه را دارید، فقط نسخه JRE8 را نصب کنید.  Adobe Acrobat Reader: برای مشاهده برخی از اسناد و گزارشات سامانه که فرمت pdf دارند.

فیلم راهنمای تنظیم و نصب پیش نیازهای توکن و استفاده از گواهی امضای الکترونیکی:

8 پاسخ به “نحوه استفاده از توکن و گواهی امضای الکترونیکی در سامانه ستادایران”

  1. احمد گفت:

    خیلی مفید بود…ممنون

  2. رسول صارمی گفت:

    آموزش بسیار کامل و عالی است..👍

  3. حامدی گفت:

    مطلب خوبی بود

  4. فاطمه گفت:

    چقدر کامل توضیح دادید،بسیار عالی

  5. هادی گفت:

    سلام
    مطلب مفید بود فقط یک سوال اینکه بعد از بارگزاری وقتی کنترل صحت عملکرد رو میزنم تایید نمیکنه دلیلش چیه ؟
    و اینکه گواهی امضاء در هر قسمت که نیاز بشه خودکار بالا میاد؟

    • عاطفه دهقانی گفت:

      سلام و وقت بخیر….در صورت داشتن هر سوالی با 1456 تماس حاصل فرمایید .. بله در خصوص گواهی امضا هر زمانی نیاز به تایید گواهی امضا باشد سیستم به شما اعلام و از شما تایید گواهی امضا را می گیرد. موفق باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010