همه چیز درباره میزبان جام جهانی 2022

عمومی

به گزارش مزایده مناقصه، قطر (Qatar) کشوری در منطقه خاورمیانه است که در حاشیه خلیج فارس و جنوب ایران واقع شده است. قطر در قسمت شرق عربستان قرار دارد و تنها مرز خاکی آن هم با همین کشور است. این کشور همچنین با بحرین، امارات و ایران مرز آبی دارد.

مجله فوربز (Forbes) کشور قطر را ثروتمندترین کشور دنیا از نظر سرانه درآمد ناخالص ملی (GNI Per Capita) انتخاب کرده است. در سال‌های اخیر هم این کشور تغییر و تحولاتی در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی داشته است.

قطر صاحب یکی از قدرتمند ترین هواپیمایی های جهان است.شرکت هواپیمایی قطر ایرویز به بیش از 140 مقصد مختلف در سراسر دنیا پرواز دارد . تعداد کارکنان شرکت هواپیمایی قطر در سال 2013 بیش از 30.000 نفر اعلام شد و قطر یک اقتصاد کاملا وابسته به گاز دارد. بیشتر افرادی که در قطر هستند شیخ نشین و هر یک برای خود ذخایر نفتی دارند. همچنین بیشتر افراد در این کشور دچار اضافه وزن هستند طوری که جز 20 کشور چاق در جهان محسوب می شوند.

دوحه ابتدا یک روستا بر پایه ماهیگیری و صید مروارید بود. دوحه در دهه ۱۸۲۰ به عنوان شاخه‌ای از البدع  تأسیس شد. دوحه در سال ۱۹۷۱، زمانی که قطر استقلال خود را از انگلیس به سرانجام رساند، به عنوان پایتخت این کشور اعلام شد. از جمله آثار تاریخی و کهن شهر دوحه می‌توان به منطقه تاریخی الجساسیه، شهر تاریخی الزباره، الوکرا، قلعه الوجبا و روستای تاریخی کتارا اشاره کرد.

دوحه پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور قطراست، این شهر در سواحل خلیج فارس قرار دارد. جمعیت آن بر طبق سرشماری سال ۲۰۱۸ میلادی ۲٬۳۸۲٬۰۰۰ نفر بوده‌است. در حال حاضر دوحه به عنوان پایتخت تجاری قطر و یکی از مراکز مالی در خاورمیانه است که توسط شبکه جهانی سازی و تحقیقات شهرهای جهانی در سطح بتا در نظر و قرار گرفته شده‌است. دوحه تا به امروز میزبان کنفرانس‌های متعدد بین‌المللی از جمله میزبان کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس، چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم و نشست سازمان تجارت جهانی بوده‌است. دوحه دارای شهر آموزش، شهر ورزشی و مراکز متعدد فرهنگی است.

 

 

آب و هوای قطر

آب و هوای قطر آب و هوایی بیابانی است. در این کشور زمستان ، هوایی خنک دار د. در زمستان در اثر توده هوایی سودانی باران ‌های سیل آسایی در این کشور میبارد که خسارت به بار می ‌آورد ، ولی تابستان هوایی شرجی و گرم دارد. کشور قطر شب ها بیشتر از روزها جذاب است به طوری که مردم این کشور در ساعات پایانی شب به تفریح می پردازند.

زبان قطر

اولین ساکنان مشهور این سرزمین و نسل‌های قدیمی مردم کنونی قطر را اعراب تشکیل می‌دهند. قطر برای قرن‌ها تحت سیطره خلفای عباسی و سپس امپراطوری عثمانی قرار داشت تا اینکه بعد از جنگ جهانی اول و پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی، حکومت ترک‌ها در این سرزمین نیز پایان یافت. زبان و خط رسمی مردم قطر عربی است و زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم در مدارس این کشور تدریس می‌شود. زبان فارسی هم تا حد قابل توجهی در جامعه قطر حضور دارد.

فرهنگ مردم قطر

جمعیت این کشور نزديك به دو ميليون نفر با میانگین سنی ۳۲ سال است. قطر به علت مهاجر پذیری دارای فرهنگ واحدی نیست. حضور شمار بسیاری از اتباع کشورهای مختلف، این کشور را به صورت ترکیبی از فرهنگهای مختلف در آورده است. ۴۰ درصد از جمعیت آن را عرب، ۱۸ درصد را هندی، ۱۸ درصد را پاکستانی و ۱۰ درصد را ایرانی تشکیل می‌دهند. کمتر از یک‌سوم جمعیت قطر را قطری‌های اصیل تشکیل می‌دهند

دین رسمی آن اسلام و 77/5 درصد از مردم این کشور مسلمان هستند. واحد پول آن ریال مي باشد .با این حال به دلیل اکثریت مسلمان جمعیت این کشور، آداب و رسوم جامعه با مقداری تفاوت، شبیه یکدیگر بوده و از این جهت جامعه مذهبی و سنتی قطر بر بقیه آداب و رسوم موجود در این کشور غلبه دارد.فرهنگ بومی قطر طی دهه های اخیر متأثر از فرهنگ های ایرانی ، هندی، پاکستانی، فیلیپینی و فرهنگ غربی بوده است.

به دلیل همسایگی قطر با ایران طبیعت انسانی و اجتماعی قطر تا حدودی شبیه فرهنگ اجتماعی مردم جنوب ایران است. قطر دارای یک جامعه آرام با روابط عاطفی خوب و مناسب می باشد. مهمترین معضل فرهنگی و اجتماعی که تقریباً در سالهای اخیر در قطر پیدا شده مربوط به استخدام خدمه هاي خارجی و سپردن فرزندان خردسال به دایه های فیلیپینی، هندی و بنگلادشی است. بخشی مهمی از مراسم‌ سنتی رایج میان مردم قطر مربوط به ماه رمضان است. آن‌ها با برگزاری جشن‌های مختلفی به استقبال این ماه می‌روند. از جمله رسم‌هایی که پیش از ماه رمضان در قطر اتفاق می‌افتد، برگزاری دورهمی‌هایی برای مردان و زنان مسلمان بعد از نماز عشا است که در آن با شیرینی، چای و قهوه عربی از هم پذیرایی می‌کنند.

جشن قرنقعوه

جشن «قرنقعوه» که در جنوب ایران با نام «گرگیعان» شناخته می‌شود، مراسمی است که در میانه ماه رمضان برای کودکان برگزار می‌شود. در این سنت قدیمی کودکان با کاسه و ظرف‌های مسی کوچک در شب پانزدهم رمضان به کوچه‌ها و محله‌ها می‌آیند و با خواندن شعرهای ویژه این ماه، از اهالی محل و همسایه‌ها شیرینی یا هدیه‌هایی کوچک دریافت می‌کنند.

مراسم شلیک توپ

یکی دیگر از مراسم‌ سنتی کشور قطر در ماه رمضان، نزدیک به افطار رخ می‌دهد؛ آن‌ها در هنگام غروب با شلیک توپ همه را از زمان افطار با خبر می‌کنند. با وجود اینکه امروزه از طریق رسانه‌ها می‌توان به‌صورت دقیق از زمان افطار مطلع شد، این رسم همچنان برقرار است. این موضوع برای گردشگرانی که در این زمان از سال به قطر سفر می‌کنند، بسیار جذابیت دارد.

جشن النفله

یکی از مهم‌ترین جشن‌های مردم قطر دو هفته پیش از آغاز ماه رمضان برگزار می‌شود. در این جشن که به «النفله» شهرت دارد، همه خانواده دور هم جمع می‌شوند و هرکسی غذایی را آماده می‌کند. سپس غذاها را میان همسایه‌ها و افراد نیازمند تقسیم می‌کنند. مردم قطر باور دارند با این کار به استقبال ماه رمضان می‌روند و برای بخشش و نیکی بیشتر به دیگران آماده می‌شوند. تمام کودکان و نوجوانان قطر موظف هستند در این جشن شرکت کنند.

سحرخوانی

یکی دیگر از سنت‌های قدیمی زیبای رایج میان مسلمانان قطر، سحرخوانی است. سحرخوان‌ها یک ساعت پیش از اذان با نواختن دف یا طبل و خواندن آوازهایی مخصوص ماه رمضان در کوچه و خیابان‌ها، مردم را برای سحر بیدار می‌کنند.

ملچا

جشن ملچا (Melcha) زمانی برگزار می‌شود که داماد از مردان بزرگ خانواده همچون پدر، برادر یا عمو می‌خواهد تا دست عروس را در دست او بگذارند. این مراسم به‌طور معمول بعد از مراسم عقد و قبل از برگزاری جشن عروسی برگزار می‌شود. میزبان، خانواده عروس هستند و فقط دوستان و نزدیکان زوج به این مهمانی دعوت می‌شوند. ممکن است در این جشن هدایایی را که از سمت داماد به عروس داده شده نیز به دیگران نشان دهند.

مجلس

“مجلس” در زبان عربی به‌معنای «محل نشستن» است. در فرهنگ قطر، این مکان محل تجمع رسمی یا غیررسمی است که در آن مردم دور هم جمع می‌شوند تا در مورد مسائل محلی بحث کنند، مناسبت‌ها را جشن بگیرند یا صرفا با یکدیگر معاشرت کنند.

به‌طور معمول، در ورودی خانه‌ها فضا یا اتاقی با ورودی جداگانه وجود دارد که از آن با نام مجلس یاد می‌کنند. این فضا در اکثر خانه‌ها در قطر وجود دارد. در مناسبت‌های خاص، چادرهایی در نزدیکی خانه برپا می‌شود تا میزبان افراد بیشتری باشند. در این مراسم‌ معمولا کوچک‌ترین عضو خانواده به نشانه احترام با قهوه عربی از مهمانان پذیرایی می‌کند.

لباس و پوشش مردم قطر

انتظار از زنان و مردان قطری این است که از لباس‌های پوشیده استفاده کنند، اما نوع پوشش اساساً توسط آداب و رسوم اجتماعی هدایت می‌شود و در مقایسه با سایر کشورهای منطقه آزادتر است. زنان قطری معمولاً لباس‌های سنتی می‌پوشند که شامل روپوش‌های بلند سیاه رنگ و پوشش سر و صورت به نام پوشیه می‌شود. با این حال، لباس سنتی تر زنان سنی مذهب، پوشش کامل سیاه به نام عبایه است که همراه با روسری سیاه که به شیله معروف است پوشیده می‌شود.

اعتقاد بر این است که زنان قطری در طول قرن نوزدهم میلادی به خاطر مهاجرت گسترده به استفاده از ماسک صورت روی آوردند، از آنجا که راه عملی دیگری برای پنهان کردن چهره خود از خارجی‌ها نداشتند، مانند زنان ایرانی شروع به استفاده از ماسک صورت کردند.

شرایط حضور در جام جهانی 2022

جام جهانی قطر  بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال است که از 21 نوامبر تا 18 دسامبر 2022 (30 آبان تا 27 آذر 1401) در قطر برگزار خواهد شد. این روزها دغدغه اصلی هواداران فوتبال  این است که آیا برای دیدن بازی ها می توانند به کشور قطر سفر کنند یا نه ؟ اگر علاقه مند هستید درباره رفتن به جام جهانی قطر بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنم این مطلب را تا انتها بخوانید . جام جهانی که یک تورنمنت جهانی می باشد با کاپ قهرمانی خود انگیزه رقابت و شرکت در کشورهای مختلف را ایجاد می کند. این اولین جام جهانی است که کشور  عرب زبان آن را میزبانی می کند.

 

مراحل آماده سازی مدارک 72 ساعت قبل از ورود به قطر

انجام تست pcr

دریافت نتیجه منفی تست pcr

بارگزاری کارت واکسن و جزئیات آن در سایت EHTERAZ

دریافت دستور العمل ثبت نام ،برای ورود و تایید از دولت قطر از طریق ایمیل

همراه داشتن کپی از تاییدیه،نتیجه تست پی سی آر و گواهی واکسن

دانلود اپلیکیشن EHTERAZ

آماده شدن برای سفر به قطر

انجام مراحل و تاییدیه برای دریافت ویزا در فرودگاه

دریافت ویزای فرودگاهی و شناسه آن بر روی پاسپورت

فعال کردن اپلیکیشن بر روی موبایل خود با استفاده از شناسه ویزا

 

هواپیمایی قطر

 

یکی از بهترین راه‌ها جهت سفر به این شهر، خرید بلیط هواپیما است. دوحه یک فرودگاه بین‌المللی به نام حمد دارد که یکی از طولانی‌ترین باندهای پروازی جهان را به خود اختصاص داده است.

در این فرودگاه تمامی امکانات رفاهی برای گردشگران فراهم شده است .

کشور قطر چند فرودگاه دارد؟

گرچه ۵ فرودگاه مختلف در کشور قطر احداث گردیده است، مسئولیت حمل‌ونقل مسافران به مقاصد داخلی و خارجی بر عهده فرودگاه اصلی این کشور، یعنی فرودگاه بین‌المللی حمد است. پیش از آنکه فرودگاه بین‌المللی حمد در سال ۲۰۱۴ احداث گردد، تمامی پروازهای داخلی و خارجی قطر در فرودگاه بین‌المللی دوحه صورت می‌گرفت، اما پس از احداث فرودگاه حمد، این فرودگاه ۶۰ ساله به‌نوعی بازنشسته شد و مسئولیت میزبانی از پروازهای قطر را به فرودگاه حمد که در فاصله ۵ کیلومتری آن واقع شده است، واگذار کرد. فرودگاه بین‌المللی دوحه اکنون در اختیار نیروی مسلح هوایی قطر قرار دارد و به سکوی پرواز جت‌های شخصی و بالگردهای نظامی و تجاری اختصاص یافته است. از دیگر فرودگاه‌های کشور قطر می‌توان به فرودگاه الخور اشاره کرد؛ این فرودگاه که در بخش جنوبی شهر دیدنی الخور قرار گرفته، به پروازهایی با هدف هوانوردی عمومی (پروازهای تجاری برای کسب درآمد) اختصاص یافته است. دو فرودگاه دیگری نیز با نام‌های پایگاه هوایی تمیم و پایگاه هوایی العدید در قطر قرار گرفته‌اند که کاربردی نظامی داشته و در اختیار نیروی هوایی سنتکام و قطر قرار دارند .

تاریخچه فرودگاه حمد قطر

همانطور که پیش‌تر گفته شد، فرودگاه حمد در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده است. پیش از تاسیس این فرودگاه تمامی پروازهای قطر ایرلاین در فرودگاه بین‌المللی انجام می‌شد. پس از تاسیس این فرودگاه تمامی پروازهای قطر ایرویز به این فرودگاه منتقل شدند. با افزایش تعداد گردشگران و پیشرفت صنعت توریست، دوحه به یک فرودگاه بزرگ بین‌المللی نیاز پیدا کرد. ایده ساخت این فرودگاه در سال ۲۰۰۳ شکل گرفت و پس از این تصمیم قرار بود این فرودگاه در سال ۲۰۰۹ افتتاح شود. برخی از مشکلات مالی که در سر راه این فرودگاه قرار گرفت، ساخت آن را متوقف کرد به همین دلیل این فرودگاه نهایت در ۳۰ آوریل ۲۰۱۴ بازگشایی شد.

این فرودگاه زیربنایی به مساحت ۲۲۰۰ هکتار دارد و به میزان ۵ کیلومتر از فرودگاه بین‌المللی دوحه فاصله دارد. این مسافر می‌تواند در سال ۵۰ میلیون مسافر را جابه‌جا و به خوبی مدیریت کند. در سال ۲۰۱۵ این فرودگاه توسعه یافت و بخشی مجزا جهت چک-این در فرودگاه حمد دوحه ساخته شد.

اطلاعات فرودگاه :

این مرکز در فضای داخلی و خارجی ترمینال واقع شده است و در تمامی بخش‌ها و طبقات فرودگاه می‌توانید به این مرکز مراجعه کنید تا راهنمایی شوید

آثار هنری :

اگر زودتر از زمانی که برروی بلیط هواپیما نوشته شده است، در این فرودگاه حاضر شدید، می‌توانید از سرگرمی‌های هنری موجود در فرودگاه لذت ببرید. این موزه هنری در ترمینال فرودگاه واقع شده است و آثار داخلی و بین‌المللی در آن وجود دارد.
 رستوران:

در این فرودگاه رستوران و کافه وجود دارد که می‌توانید برای صرف نهار، شام و میان وعده به آن مراجعه کنید. کیفیت این رستوران‌ها و کافه‌ها خوب است اما قیمت آن‌ها ممکن است کمی بالا باشد.
 مراکز خرید:

در این فرودگاه فروشگاه‌هایی بدون مالیات یا دیوتی فری وجود دارد. این فروشگاه‌ها به فروش کتاب، لباس، سوغاتی، صنایع دستی، خوراکی، جواهرآلات و دیگر موارد می‌پردازند.

زمین بازی کودکان:

پنج زمین بازی مخصوص کودکان در این فرودگاه وجود دارد که می‌توانید با کودکان خود در آن وقت زیادی سپری کنید. در این بخش‌ها اینترنت، وسایل بازی، سرسره‌های جالب و دیگر موارد وجود دارد.
از دیگر امکانات این فرودگاه می‌توان به اتاق مادر و کودک، دفتر خدمات درمانی، داروخانه، سالن بدنسازی، سالن استراحت، نمازخانه، سرویس بهداشتی، دوش و حمام، خدمات اسپا و ماساژ و دیگر موارد اشاره کرد.
فرودگاه بین‌المللی حمد از پایانه بسیار بزرگی تشکیل شده است که به چندین سالن اصلی متصل گشته است. این پایانه امکانات رفاهی مختلفی نظیر دستگاه‌ خودپرداز، رستوران‌هایی بسیار باکیفیت با منوهایی مملو از غذاهای محلی و بین‌المللی، اماکن تجاری و مراکز خریدی ممتاز و معاف از مالیات، نمازخانه، اتاق مادر و کودک و سرویس بهداشتی و محوطه استعمال دخانیات را در فضای دل‌نشین خود جای داده است. در خارج از ترمینال، امکانات بی‌شمار دیگری نظیر سالن برگزاری اجلاس و ملاقات، محوطه بازی کودکان، کلینیک پزشکی، نمایشگاه آثار هنری، مرکز سلامت، پارکینگی برای پارک موقت و امکاناتی برای جابجایی معلولین در انتظار شماست. ناگفته نماند که اینترنت پرسرعت وایفای در تمام بخش‌های فرودگاه بین‌المللی حمد در دسترس خریداران بلیط هواپیما دوحه خواهد بود

هتل فرودگاهی خدمات اوریکس واقع در فرودگاه بین‌المللی حمد

یکی از بهترین ویژگی‌هایی که فرودگاه بین‌المللی حمد دوحه دارد، هتل فررودگاهی است. اگر بین دو پرواز ترانزیت خود باید چند ساعتی را در فرودگاه بین‌المللی حمد بگذرانید، بهترین راه مراجعه به هتل فرودگاهی به نام اوریکس (Oryx) است. می‌توانید این هتل را برای چندین ساعت رزرو کنید و از امکانات آن استفاده کنید. هتل اوریکس فرودگاه دوحه یکی از بهترین مکان‌ها جهت استراحت است.
این فرودگاه دارای امکانات بی‌نظیر و یک هتل ۱۰۰ اتاقه است که برای شما و خانواده بسیار مناسب است. کمترین زمان برای رزرو این اتاق‌ها پنج ساعت است

حمل و نقل در فرودگاه بین المللی حمد چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های گردشگران دوحه حمل و نقل و جابه‌جایی در فرودگاه بین‌المللی حمد است.

اتوبوس :

این فرودگاه دارای ایستگاه اتوبوسی است که در بیرون سالن‌های پروازهای ورودی قرار گرفته است. این اتوبوس‌ها وسایل نقلیه خوب و بصرفه‌ای هستند که گردشگران می‌توانند از آن استفاده کنند. این تجهیزات در دو مسیر حرکت می‌کنند. مسیر ۱۰۹ از فرودگاه حمد به منطقه صنعتی مسیعید حرکت می‌کند و مسیر شماره ۷۴۷ از فرودگاه حمد به ایستگاه اتوبوس الغنیم حرکت می‌کند. برای استفاده از این اتوبوس‌ها به کارت هوشمند کاروا نیاز خواهید داشت.

مترو:

خط قرمز متروی دوحه در فرودگاه بین‌المللی حمد می‌تواند مسافران را به بخش‌های مختلف ببرد. این خط به مرکز شهر نیز متصل می‌شود.

اجاره خودرو :

در فرودگاه بین‌المللی حمد یک دفتر خدماتی مربوط به کرایه ماشین وجود دارد که با شرایط خاص می‌توانید از آن خودرو کرایه کنید. این دفتر در خارج ساختمان سالن‌های پرواز ورودی قرار گرفته است.

تاکسی :

ایستگاه تاکسی در خارج ساختمان ترمینال واقع شده است. کرایه این تجهیزات همچون بسیاری از کشورهای دیگر براساس کیلومتر شمار محاسبه می‌شود. البته کرایه تاکسی از اتوبوس بسیار بیشتر است. همچنین اگر تور جام جهانی قطر خریداری کرده‌اید و به این شهر سفر کرده‌اید، در هنگام استفاده از تاکسی بهتر است حتماً از تاکسی‌های ویژه فرودگاه استفاده کنید

رزرو لیموزین :

اگر می‌خواهید سفری لوکس به قطر داشته باشید، در فرودگاه دوحه می‌توانید لیموزین رزرو کنید. برای رزرو لیموزین باید با بخش مواصلات فرودگاه تماس بگیرید و به میز کرایه لیموزین در سالن‌های پرواز ورودی مراجعه کنید.

سرویس المها:

این سرویس ویژه استقبال از مسافرین است که در فرودگاه حمد دوحه می‌توانید آن را رزرو کنید. می‌توانید خدمات چک بار، پاسپورت، دریافت کارت پرواز، گذراندن مراحل امنیتی، حمل چمدان و دیگر موارد را به این سرویس بسپارید.

بهترین راه های جابه جایی در قطر

موقعیت قطر به عنوان یک کشور کوچک که از یک سمت با بیابان و از سمتی دیگر با خلیج فارس در بر گرفته شده و پائین‌تر از خط استوا است، از آن یک منطقه گرم و بیابانی ساخته است. از همین رو است که خلاف روال معمول جام‌های جهانی، این رویداد این بار به جای تابستان در پائیز برگزار خواهد شد تا آب و هوا مانع از برگزاری هر چه بهتر بازی‌ها نشود. در نتیجه، با توجه به آب و هوای گرم قطر و تمایل شهروندان به رانندگی آرام، رانندگی در قطر اغلب ساده ترین و راحت ترین راه برای رفت و آمد است. در واقع گرمای شدید هوا مانع از پیاده‌روی خواهد شد. اما در این میان مشکلی بوجود می‌آید و آن ایجاد ترافیک گسترده در خیابان‌های شهر، با وجود شرایط مطلوب جاده‌ای است. در واقع اگر قرار باشد تمام شهروندان با ماشین شخصی خود در شهر تردد کنند، سرتاسر این کشور کوچک مملو از ماشین خواهد شد و این مسئله ورای آزاری که به افراد می‌رساند، چهره شهر را زشت خواهد کرد. دولت قطر برای حل چنین مشکلی، هم برای شهروندان ثابت خود و هم در بازه برگزاری مسابقات، شبکه حمل‌ونقل گسترده عمومی را در اختیار مردم قرار داده است. شبکه حمل و نقل عمومی قطر سریع، کارآمد و به طور کلی مقرون به صرفه است و تمام وسایل جا‌به‌جایی درون‌شهری ممکن از جمله تاکسی، ون، مینی‌بوس، اتوبوس و مترو را در بر می‌گیرد. این اتفاق همچنین مزیت بسیار خوبی برای توریست‌هایی است که با بودجه اندک وارد این کشور می‌شوند.

اپلیکیشن های حمل و نقل در قطر

صله (Sila)
یکی از بهترین اپلیکیشن‌هایی که دولت قطر برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان عرضه کرده است، اپلیکیشن «صله» است.

صله در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد و حمل و نقل عمومی قطر را بسیار آسان‌تر از گذشته کرد.

بی‌تردید در طراحی این برنامه، راحتی طرفداران فوتبال در زمان جام جهانی نیز در نظر گرفته شده است. این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا شاهد به‌روزرسانی‌های حمل‌ونقل عمومی باشند و سفرهای خود را با مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره برنامه‌ریزی کنند.

مواصلات

 (Mowasalat)
مواصلات که به عنوان شرکت ملی حمل و نقل عمومی قطر شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و برنامه‌ای طراحی کرد که در آن زمان حرکت، فروش بلیط و ردیابی کارت هوشمند کاروا (Karwa) ارائه داده می‌شود.

مواصلات علاوه بر اتوبوس و تاکسی‌های فیروزه‌ای کاروا، خدمات لیموزین دوحه را نیز ارائه می‌کند که می‌توانید از فرودگاه بین‌المللی حمد و از هر هتل بزرگ در قطر تهیه کنید. اتوبوس کاروا مواصلات برای سیستم عامل اندروید و IOS در دسترس است و با استفاده از آن در کنار مترو و تاکسی، شهرواندان به آسانی با اتوبوس‌هایی راحت و تمیز جابه‌جا خواهند شد. اتوبوس‌ها از صبح تا شب تردد می‌کنند و اغلب کاملا مدرن و دارای تهویه مطبوع هستند. جالب است بدانید صندلی‌های جلو در اتوبوس‌ها عموما برای زنان و کودکان در نظر گرفته شده است. بهترین راه برای استفاده از حمل و نقل عمومی در قطر استفاده از کارت‌های کاروا است. بویژه اگر شما قرار است برای طولانی مدت در این کشور بمانید. افرادی که قصد سفر به دوحه را دارند خوب است بدانند که شبکه اتوبوس مواصلات در اطراف ایستگاه اتوبوس الغانم در محله الغانم قدیم (الغانم العتیق) متمرکز است.

کاروا تاکسی (Karwa Taxi)
سال‌هاست که اپلیکیشن‌های کرایه تاکسی محبوبیت بسیاری در بین مردم پیدا کرده‌اند.

این برنامه‌ها هم هزینه کمتری برای مسافر به همراه دارند هم به راننده‌ها بهترین و سریع‌ترین مسیر را پیشنهاد می‌کنند. کاروا نام تجاری مواصلت برای ارائه خدمات تاکسیرانی است. در حقیقت اپلیکیشن کاورا تاکسی بهترین گزینه برای شما برای جابه‌جایی با تاکسی در قطر خواهد بود. کاروا تاکسی باعث شده تا رفت‌وآمد درون‌شهری برای شهروندان بسیار آسان‌تر و قابل اعتمادتر از گذشته شود. برای استفاده از این برنامه کافیست یک تاکسی انتخاب کنید. سپس هزینه سفر را پرداخت و راننده خود را از داخل برنامه ردیابی کنید. این اپلیکیشن نیز با سیستم عامل اندروید و IOS سازگاری دارد. البته در نظر داشته باشید که کاروا تنها اپلیکیشن کرایه ماشین نیست و اوبر (uber) و «کریم تاکسی» از دیگر گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود؛ اما محبوبیت کاروا در قطر بیشتر است.

مترو دوحه (Doha Metro)

یکی از جدیدترین شبکه‌های متروی آسیا، مترو دوحه «مترو الدوحة» است که در سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرد. شرکت دولتی قطر ریل “Qatar Rail” تقریباً تمام خطوط راه آهن کشور از جمله مترو دوحه و تراموا لوسیل “Lusail Tram” را در اختیار دارد و اداره می کند. این شبکه در مجموع دارای سه خط است.

خط طلایی (خط الذهب) از العزیزیه تا راس ابو عبود امتداد دارد. استادیوم رأس ابوعبود یکی از ورزشگاه‌های موقت قطر است که برای بازی‌های جام جهانی ساخته شده است. طراحی این استادیوم، که بر روی تعداد زیادی کانتیر استوار است، به گونه‌ای است که پس از تمام شدن بازی‌ها برداشته شود.

از المنصورة تا الرفاع امتداد دارد خط سبز( الخط الاخض)

خط قرمز (الخط الأحمر) : از لوسیل تا الوکرة و ترمینال یک فرودگاه بین‌المللی حمد اجرا می‌شود. لوسیل شهری کوچک در شمال دوحه است و استادیوم لوسیل که گنجایشی معادل ۸۶۲۵۰ نفر دارد، محل برگزاری فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. به دلیل متصل شدن این خط به لوسیل و فرودگاه حمد، به نظر مهم‌ترین خط مترو در زمان بازی‌های جام جهانی، خط قرمز مترو دوحه است.

البته مترو دوحه یک خط دیگر که به خط آبی نام‌گذاری شده و در دست ساخت است نیز دارد.

و ترمینال دو فرودگاه حمد را به خلیج فارس می رساند.

اما این خط تا سال 2025 به بهره برداری میرسد و در بازه زمان مسابقات کار آمد نیست.

مترو دوحه علاوه بر اینکه سرعت بالایی در جابه‌جایی مسافران دارد و از سریع ترین قطارهای بدون راننده در جهان به شمار می‌آید، با ایجاد یک فضای خنک و مطبوع برای مسافران، مانع از رسیدن آسیب ناشی از هوای به شدت گرم قطر به آن‌ها خواهد شد .

دولت قطر برای راحتی هرچه بیشتر شهروندان در استفاده از ترو، یک برنامه مستقل برای برنامه ریزی سفر و مدیریت کارت حمل و نقل عمومی طراحی کرده که با سیستم عامل اندروید و IOS سازگاراست.

بی‌تردید این شبکه حمل‌ونقل در زمان برگزاری بازی‌ها، یکی از بهترین گزینه‌ها برای جا‌به‌جایی علاقمندان به فوتبال خواهد بود .

هتل های نزدیک به استادیوم های جام جهانی 2022

  • هتل موندریان دوحه (نزدیک به استادیوم لوسیل) آدرس قطر_دوحه _جاده تفرجگاه مارینا

 

هتل موندریان دوحه

 

  • هتل تیولی سوق الوکره قطر (نزدیک به استادیوم الجنوب) آدرس: قطر_دوحه_اللولو_خیابان 891
  • بوتیک هتل العزیزیه ( نزدیک به استادیوم الریان ) آدرس : قطر_دوحه _اسپایر زون _خیابان البعیا
  • هتل تورج ( نزدیک به استادیوم بین المللی خلیفه ) آدرس: قطر_دوحه_خیابان الواب
  • هتل ازدان پالاس ( نزدیک به استادیوم شهر آموزش ) آدرس : قطر_دوحه_جاده الشمال
  • هتل ریتز کارلتون شرق ویلیج (نزدیک به استادیوم 974) آدرس : قطر_دوحه_خیایبان العالیه
  • هتل بوتیک زوباره (نزدیک به استادیوم الثمامه ) آدرس : قطر _دوحه_خیابان الروابی
  • تفرجگاه ساحلی سلطانی ( نزدیک به استادیوم البیت ) آدرس : قطر_سمیسمه_خیابان 3153

 

پیشنهاد رستوران های مقرون به صرفه در دوحه

تعدادی از غذاهای معروف قطر از جمله مجبوس، قهوه عربی، فطائر، فلافل، تبوله، هریس، مضروبه و قوزی می باشد.

  • رستوران bayt el_talleh

در بدو ورود به این رستوران فضای جالب و معماری زیبایش چشمتان را خواهد گرفت.

برای صرف غذا میتوانید سالن رستوران یا تراس که ویو ی زیبایی هم دارد انتخاب کنید.

انواع غذاهای لبنانی و مدیترانه ای درمنوی این رستوران وجود دارد.

غذاهای گوناگونی برای افراد گیاهخوار هم در نظ گرفته شده.

این رستوران برای صرف سه وعده صبحانه ناهار شام میزبان مشترینش است و هر ساعت از روز میتوانید به آنجا مراجعه کنید.

Addres : shakespeare street katara hills,doha Qatar

شماره تلفن : 17774408974 ساعت کاری از 9 صبح تا 11 شب

 

رستوران bayt el_talleh

 

  • رستوران FUDO RESTAURANT Qatar

رستوران فودو یک رستوران آسیای است که به عنوان یک رستوران ژاپنی در دوحه شناخته میشود.

فضای رستوران و رنگ لعاب آن کاملا نشان فرهنگ آسا را دارد.برای صرف ناهار و شام میتوانید به فودو سر بزنید.

Addres :hiteen street al muntazah,Doha Qatar

شماره تماس : 71624466974 ساعت کاری : 12 ظهر تا 11 شب

  • رستوران elevation burger

اگر از طرفداران برگر هستید و یک محیط تمیز و قیمت مناسب میخواهید این رستوران برای دو وعده ناهار و شام در خدمت اهالی دوحه و گردشگرانی است که به این کشور سفر میکنند.

Addres : parcel 2,unit 57 ,Doha 9462 Qatar شماره تماس : 72574002974

 

معرفی 6 استادیوم جام جهانی 2022 قطر

  • استادیوم بین المللی خلیفه ( ظرفیت 40 هزار نفر)

 

  • استادیوم البیت ( ظرفیت 60 هزار نفر) طراحی این استادیوم از خیمه الهام گرفته شده است.

 

استادیوم البیت

 

  • استادیوم الجنوب ( ظرفیت 40 هزار نفر ) طراحی این استادیوم از بدنه قایق های صید صدف و مروارید الهام گرفته شده است.

 

استادیوم الجنوب

 

  • استادیوم شهر آموزش ( ظرفیت 40 هزار نفر) طراحی این استادیوم به شکل یک الماس اس که در شب و روز می درخشد.

 

  • استادیوم الریان ( ظرفیت 40 هزار نفر )

 

  • استادیوم الثومه ( ظرفیت 40 هزار نفر) طراحی این استادیوم الهام گرفته ازعرق چین است که توسط مردان عرب پوشیده می شود.

 

استادیوم الثومه

 

جاذبه های گردشگری دوحه قطر

 بازار سوق واقف دوحه قطر: در این بازار می‌توانید فروشگاه‌های ادویه‌جات، پارچه فروشی، شیرینی‌ها، سوغاتی‌ها، کالای خانگی و صنایع هنری مختلف را مشاهده کنید..

فستیوال سیتی دوحه :یکی از بزرگترین بازارهای قطر، فستیوال سیتی است که می‌توانید کلیه لازم مورد نیاز خود را از آن خریداری کنید. این بازار سینما، مرکز تفریحی و مغازه‌هایی دارد که همگی نماینده معتبرترین برندهای جهان هستند. نماینده ایکیا، سواچ، پاندورا، بزرگترین نمایندگی مونوپریکس و مرکز اولین فروشگاه‌ اتحادیه ملی بسکتبال و بسیاری دیگر از برندهای بین‌المللی در این بازار دیده می‌شود.

ویلاجیو مال : این مرکز خرید به معماری و طراحی داخلی بی‌نظیرش شهرت پیدا کرده است. داخل این مجموعه به شکل یک ونیز کوچک طراحی شده است و به واسطه قایق می‌توانید از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید. زیرا یک کانال آبی در مرکز این پاساژ قرار گرفته است.

 

ویلاجیو مال

 

تپه‌های ماسه‌ای: Dune Bashing یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های تفریحی در قطر است که به معنی رانندگی در تپه‌های پرفراز و نشیب است. اگر به بازدید از جاهای دیدنی تاریخی علاقه‌مند نیستید، می‌توانید به مراکز تفریحی همچون تپه‌های ماسه‌ای بروید و از هیجان آن‌ها لذت ببرید.

پارک اسپایر و برج معروف آن: این پارک یکی از بهترین مقاصد گردشگری و ورزشی در خاورمیانه محسوب می‌شود. این پارک میزبان موفقیت‌آمیز بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۰۶ بوده است. به همین دلیل به شهرت رسیده است .

کورنیش دوحه: یکی از بهترین تفریحاتی که در سفر به دوحه قطر می‌توانید آن را تجربه کنید، قایق‌ سواری در دریا و مشاهده کشتی‌های سنتی است. برای این کار می‌توانید به منطقه کورنیش دوحه Doha Corniche مراجعه کنید و کشتی‌های بادبانی زیبا را تماشا کنید. کورنیش دوحه حدوداً هفت کیلومتر به موازات خلیج دوحه امتداد دارد و بخش‌های مختلفی شامل تفرجگاه، پارک، رستوران، خیابان و منطقه دولتی دارد.

جزیره مصنوعی مروارید قطر: مروارید قطر نام یکی از زیباترین جزیره‌های مصنوعی جهان است که در قطر و نزدیکی شهر دوحه واقع شده است. جزیره مصنوعی مروارید قطر در اصل از ۱۳ جزیره کوچک تشکیل شده است که مجموعاً پانزده هزار واحد مسکونی در خود جای‌داده‌اند.

موزه هنر اسلامی دوحه: یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشکری در دوحه قطر، موزه هنرهای اسلامی است. این موزه در سال ۲۰۰۸ تاسیس شده است و معمار آن آی.ام.پی معمار مشهور آمریکایی است. موزه‌ هنرهای اسلامی دوحه از چنان شهرتی میان گردشگران برخوردار گشته است که به اعتقاد برخی سفر به پایتخت قطر بدون بازدید از این مکان، سفری کامل نیست.

موزه شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی: این موزه یک مجموعه شخصی از شیخ فیصل بن قاسم آل ثانی یکی از امیران قطر است. این فرد مجموعه ارزشمند را از ۱۰ سالگی جمع آوری کرده است. او وسایل این موزه که شامل کتاب‌های مذهبی قدیمی، منسوجات، بسته‌های قدیمی و دیگر موارد می‌شود را از سفرهایش به دست آورده است.

موزه ملی قطر: این موزه در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده است و به جای موزه قدیمی ملی قطر ساخته شده است. این موزه توسط معمار مطرح فرانسوی به نام ژان نوول طراحی شده است. شکل ظاهری این موزه از یک گل به نام رز صحرا الهام گرفته شده است. بازدیدکنندگان این موزه می‌توانند تاریخ ملت خاورمیانه را کشف و مشاهده کنند.

آثار هنری شرق و غرب جهان:  در این مکان چهار عدد لوح وجود دارد که هرکدام ارتفاعی معادل ۱۵ متر دارند و در حدود یک کیلومتر از کویر به سمت دریا ادامه دارند. این مکان یکی از مکان‌های گردشگری در دوحه قطر است که همه ساله گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

قلعه الزباره و روستای متروکه: قلعه الزباره نمونه بارز معماری ناب و بی‌نقص ساکنان این منطقه است؛ طراحی بی‌همتایی که این دژ کهن را پس از گذشت چیزی حدود صدسال سرپا نگه داشته و به یادبودی گران‌مایه برای تفاخر اعراب در داشتن اصالت و تمدنی غنی مبدل کرده است.

استادیوم‌های ورزشی: فوتبال برای مردم قطر یکی از بهترین ورزش‌ها و محبوب‌ترین آن‌ها است. همه ساله تورهای ورزشی جهانی ATP در دوحه برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها حرفه‌ای‌ترین تنیسورها مانند اندی موری، راجر فدرر، سرنا ویلیامز و کارولین وزنیکی شرکت می‌کنند. مسابقات جهانی موتورسواری و تورنومنت‌های گلف نیز در این رویدادها وجود دارند. در کنار این ورزش‌ها می‌توانید شاهد برگزاری ورزش‌های سنتی همچون اسب‌سواری و شترسواری نیز باشید. باشگاه ورزشی Losail Circuit دارای مسیرهایی برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است که مراجعه به آن برای عموم آزاد است.

جنگل ساحلی التکیره: این منطقه ماهی‌های خاص، پرندگان مختلف و فلامینگوهایی دارد که از مناطق مختلف مهاجرت کرده‌اند. در این منطقه می‌توانید یک قایق پارویی اجاره کنید و در رودخانه حرکت کنید.

موزه‌های مشیرب: این موزه‌ها ۴ شگفتی تاریخی هستند که نشان دهنده تاریخ ماهیگیری در شهر دوحه هستند. در این موزه می‌توانید چگونگی آغاز سفر به دوحه و تبدیل آن به یک دهکده ماهیگیری را مشاهده کنید.

مسجد کاتارا دوحه قطر: این مسجد توسط فردی به نام زینب فاضل اوغلو طراح مشهور مساجد ترکیه طراحی شده است. این مسجد معماری کم‌نظیری دارد و تماشای آن خالی از لطف نیست. تزئینات این مجموعه به واسطه تیمی صورت گرفته است که مرمت کاخ دولما استانبول را برعهده گرفته بودند. این مسجد نمای بیرونی بسیار زیبایی دارد که با کاشی‌های فیروزه‌ای و کاشی‌های بنفش رنگ تزئین شده است.

روستای فرهنگی کاتارا: کاتارا در ساحل شرقی بین غرب خلیج و مروارید قرار گرفته و مکانی است که برای هنرمندان، فیلم ‌سازان و عکاس‌ها فضایی کاربردی و مناسب است .

صحرای دوحه: این صحرا به‌اندازه کیلومترها شن دست‌نخورده و بکر دارد که چشم‌انداز آن باعث می‌شود تا احساس کوچک بودن به شما دست داده و در هیبت آن غرق شوید. وسعت آن باعث می‌شود تا به‌وسیله یک سافاری از این شن‌های دست‌نخورده و جذاب دیدن کرده و لذت ببرید. سافاری‌های صحرا که محبوب‌ترین گردش‌های بیابانی هستند

متحف: موزه متحف هنر مدرن قطر یکی از جاهای دیدنی این شهر است که بیش از ۹۰۰۰ اثر هنری را در خود جای‌داده است. این آثار در یک بازه زمانی 35 ساله گردآوری شده اند.
موزه توهم دوحه:گردشگران در این موزه با تصاویر عجیب و غریب و گیج کننده روبه‌رو خواهند شد. این موزه بخش‌های گوناگونی دارد که می‌تواند در هر بخشی از آن عکاسی کنید. موزه توهم دوحه یک مکان عالی برای وقت‌گذرانی است به‌خصوص هنگامی کودکان همراه شما هستند.

پارک میا دوحه: اگر به پیکنیک و کمپ علاقه‌مند هستید، پارک میا دوحه می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. در روزهای آخر هفته بازارهای حراجی در پارک میا برگزار می‌شود که می‌توانید خرید بسیار خوب و بصرفه‌ای از آن‌ها داشته باشید.درباره کشور قطر

برج‌های بارزان: این برج‌ها طبق تاریخ در اواخر دهه ۱۸۰۰ ساخته شده‌اند و پس از به سلطنت رسیدن شیخ محمدبین جاسم آل ثانی مجدداً بازسازی شدند.

قلعه زکریت: اگر به مناطق فرهنگی و تاریخی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از ساحل خلیج فارس، به سمت قلعه زکریت بروید و از آن قلعه که شبیه به یک مربعی شکل دیدن کنید. قلعه زکریت در اثر گذشت سال‌های متوالی مقداری تخریب شده اما باز هم زیبایی خاص خودش را به نمایش می‌گذارد.

العدید: یکی از میراث‌های جهانی یونسکو که در کشور قطر قرار گرفته خور العدید (Khawr al Udayd) است. این منطقه محافظت شده با ۷۰۵ کیلومتر مربع مساحت یکی از اصلی‌ترین مناطق دیدنی قطر به شمار می‌رود. خورالعدید با تپه‌های شنی عظیم و ماسه‌هایی که به رنگ طلایی هستند زیبایی بصری بسیار زیادی را تقدیم نگاه گردشگران می‌کند.

مزایده مناقصه برای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022 قطر از خداوند متعال آرزوی موفقیت و درخشش تک تک فوتبالیست های ایرانی  و خوشحالی ملت سربلند ایران را خواستار است.

8 پاسخ به “همه چیز درباره میزبان جام جهانی 2022”

  1. mahsa گفت:

    واقعا جالب بود و کاملم بود

  2. mahsa گفت:

    چقدر جزئیاتش خوبه

  3. shokri گفت:

    چه معرفی جامع و کاملی بود از شهر دوحه و کشور قطر

  4. shokri گفت:

    به امید برد تیم ملی کشورمان در مرحله مقدماتی

  5. parisa گفت:

    بی شک یکی از جامع ترین مقاله ها بود واقعا 🙂 به امید برد تیممون

  6. محمد گفت:

    سلام
    چه مقاله ی مفید و کاملی
    ممنون🌹

  7. Mozhdeh گفت:

    چقدر جامع و کامل بود

  8. محمد گفت:

    ممنون از این مقاله عالی
    به امید سربلندی تیم کشورمون🇮🇷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010