بررسی بزرگترین مرکز حراج دنیا و مزایده های جهان

عمومی, مزایده

کریستیز به انگلیسی: (Christie’s) یک بنگاه تجارت آثار هنری و یک خانه حراج اشیاء هنری با شهرت جهانی است. اکنون این مرکز بزرگترین خانه حراج دنیا با مجموع فروش ۳.۵ میلیارد دلاری در نیمه اول سال ۲۰۱۲ میلادی است. کریستیز دارای دفاتر اصلی در خیابان کینگ در لندن، انگلستان و راکفلر پلازا در نیویورک، ایالات متحده آمریکا است.

به گزارش مزایده مناقصه دومین خانه حراج کریستیز در لندن در کنزینگتون جنوبی واقع شده که در سال ۱۹۷۵ باز شد و در بیشتر مواقع به اداره بازار میانی می‌پردازد. کریستیز کنزینگتون جنوبی یکی از شلوغ‌ترین خانه‌های حراج جهان است.

در سال ۱۹۷۷، کریستیز یک شعبه در خیابان پارک نیویورک افتتاح کرد، با اتاق حراجی که گنجایش ۶۰۰ نفر را دارد. با اینحال متداوم با کمبود جا مواجه بوده و به همین دلیل با یک قرارداد ۳۰ ساله سالنی به مساحت ۳۰۰ هزار فوت مربع در مرکز راکفلر را به مبلغ ۴۰ میلیون دلار اجاره کرده‌است. تا سال ۲۰۰۱، کریستیز شرق، بخشی که فروش آثار و اشیاء هنری با بهای پایین‌تر اختصاص داشت، در شماره ۲۱۹ خیابان شصت و هفتم شرقی قرار داشت. در ۱۹۹۶، کریستیز یک خانه در خیابان ۵۹ شرقی منهتن خریداری نمود که به عنوان یک گالری مجزا به متخصصین مجال می‌داد در فضایی کاملاً خصوصی به اداره قراردادهای فروش آثار هنری مشتریان خود بپردازند. کریستیز در سال ۱۹۹۷ یک دفتر فروش در بورلی هیلز افتتاح کرد.

از ژانویه ۲۰۰۹، کریستیز دارای ۸۵ دفتر (تمامی آن‌ها برای فروش نیستند) در ۴۳ کشور دارد. این دفاتر در شهر نیویورک، لس آنجلس، پاریس، ژنو، هیوستون، آمستردام، مسکو، وین، بوئنوس آیرس، برلین، رم، کره جنوبی، میلان، مادرید، ژاپن، چین، استرالیا، هنگ کنگ، سنگاپور، تل‌آویو، دبی، و مکزیکو سیتی واقع هستند. در ۱۹۹۵، کریستیز به اولین خانه حراج جهانی بدل شد که کارهای هنری را در پکن، چین به نمایش درآورد.

در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مذاکرات با مقامات کریستیز جهت برگزاری حراج در جزیره کیش خبر داده بود، اما اندکی بعد توسط دست‌اندرکاران این شرکت تکذیب گردید.

 

  • در ۱۹۸۷، در طی حراج رویال آلبرت هال،کریستیز یک خودرو بوگاتیرویاله را به ارزش ۵.۵ میلیون پوند به حراج گذاشت تا رکوردی جهانی را رقم زند.

 

  • در ماه مه ۱۹۸۹، نقاشی تصویر یک ناچخدار به انگلیسی: ( Portrait of a Halberdier) اثر پونتورمو به انگلیسی: ( Pontormo) با رقم ۳۵.۲ میلیون دلار به موزه ژان باول گتیفروخته شد. بیش از سه برابر رکوردی که برای یک نقاشی اساتید کهن تا آن زمان پرداخته شده بود.

 

  • در ۱۹۹۸، کریستیز در نیویورک نسخه خطی ارشمیدس،پس از نتیجه دادگاه در نزاع مالکیت آن، را به فروش رساند.

 

  • در ماه نوامبر ۱۹۹۹، یک رشته گردنبند از ردیف ۴۱ مرواریدطبیعی از کوچک به بزرگ، که به باربارا هاتن متعلق بوده، در کریستیز ژنو به مبلغ ۱ میلیون و چهارصد و هفتاد و شش هزار دلار فروش رفت.

 

  • در ژوئن ۲۰۰۱، التون جان ۲۰ خودرو خود را در کریستیز به فروش رساند، او گفته بود که شانسی برای راندن آن‌ها نداشته چراکه اغلب در خارج از کشور بسر می‌برده، این خودروها، که شامل یک جگواراکس جی ۲۲۰، گرانترین به ارزش ۲۳۴.۷۵۰ پوند، و چندین خودرو فراری، رولز رویس ، و بنتلی می‌شد، در مجموع نزدیک به ۲ میلیون پوند فروش رفتند.

 

  • در ۲۰۰۶، یک کاسه چینی تک اشرافی دودمان چینگ ، که آن هم به باربارا هاتن تعلق داشته، توسط کریستیز هنگ کنگ به ارزش ۲۲ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار به حراج گزارده شد.

 

  • ۱۶ مه ۲۰۰۶، کریستیز یک استرادیواریوس به انگلیسی: ( Stradivarius) (ساز زهی شبیه ویولن( به نام چکش به انگلیسی( The Hammer)  : را با رکورد ۳ میلیون و ۵۴۴ هزار دلار به حراج گزارد. این رقم، در آن زمان، بالاترین رقمی بود که برای یک ساز موسیقی پرداخت شده‌است.

 

  • اکتبر ۲۰۰۶، کریستیز یک هزار قطعه از اشیاء رسمی پیشتازان فضا متعلق به استودیوهای تلویزیونی پارامونت سی بی اسرا به حراج گزارد. یک مدل از فضاپیمای انترپرایز-دی به انگلیسی starship): Enterprise-D)، استفاده شده در استار ترک: نسل بعدی به انگلیسی:  (Star Trek: The Next Generatioو استار ترک نسل‌ها (به انگلیسی Star Trek Generations  )با رقم ۵۰۰ هزار دلار به فروش رفت.

 

نقاشی پابلو پیکاسو

 

1- یکی از شاهکارهای سورئال «پابلو پیکاسو» برای نخستین‌بار در یک حراجی چکش می‌خورد

تابلو نقاشی «پنجره باز»‌ متعلق به سال ۱۹۲۹ میلادی که توسط «پابلو پیکاسو»‌ نقاش اسپانیایی مشهور خلق شده است برای نخستین‌بار در یک حراجی به مزایده گذاشته می‌شود. این تابلو نقاشی در دورانی خلق شده است که این هنرمند به سورئالیسم روی آورده بود.

این تابلو نقاشی که در آن از ترکیب رنگ‌ جسورانه‌ای استفاده شده است، یکی از مجموعه تابلوهای نقاشی به شمار می‌رود که «پیکاسو»‌ روند خلق آن‌ها را از سال ۱۹۲۶ آغاز کرد.  تمامی این مجموعه نقاشی‌ها در داخل کارگاه نقاشی خلق شده‌ بودند.

کارشناسان ارزش تقریبی این اثر را بین ۱۴ هزار الی ۲۴ هزار پوند تخمین زده‌اند.

در حال حاضر تابلو نقاشی از «پیکاسو» که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹.۴ میلیون دلار فروخته شد، به عنوان گران‌ترین اثر این هنرمند محسوب می‌شود.

 

بورلی هیلز

2-   یک عمارت بسیار بزرگ در بورلی هیلز به گران‌ترین ملک ممکن تبدیل شده است. در این عمارت ۱۳ اتاق خواب و ۱۷ حمام و دستشویی بوده و قبلا به استیون اودوار-هزی تعلق داشته است. این خانه در ۲ فوریه در یک حراجی آنلاین به قیمتی نامعلوم به فروش رسید.

مالک قبلی این عمارت یعنی استیون اودوار-هزی که یک مولتی میلیاردر و رئیس شرکت Air Lease Corporation محسوب می‌شود عمارت بزرگش را در نوامبر ۲۰۲۰ در مزایده قرار داد. شرکت املاک Concierge Auctions که در مزایده این عمارت نقش داشت در این رابطه گفته است: «وقتی حراج به پایان رسید، قیمت این خانه به بالاترین میزان قیمت یک ملک در دنیا رسید.» این فروش بسیار پر زرق و برق نظر ۳۳،۰۰۰ نفر را از اقصی نقاط دنیا مانند کشور‌های ایالات متحده، کانادا، هلند، سوئیس، انگلستان، اسپانیا، بلژیک، اتریش و آلمان را به خود جلب کرد. اما پیشنهاد‌های نهایی از ایالات متحده و چین ارائه شد.

قیمت نهایی حاصل از فروش این عمارت بزرگ نامشخص است، اما بالای ۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. متخصصان تخمین می‌زنند حداکثر قیمتی که این ملک به فروش رسیده است ۹۰ میلیون دلار بوده است. طبق صحبت‌های شرکت املاک مذکور، فروش این عمارت به ۱۰۰ هزار دلار ودیعه از طرف خریدار احتیاج داشته است.

به گفته شرکت املاکی که از آن صحبت کردیم، این عمارت در سال ۱۹۹۸ ساخته شده و از اخبار خوش به خریدار این خانه این است که در همسایه او دنزل واشینگتن، ادی مورفی و سیلور استالونه قرار دارند .

 

فراری 250 جی‌تی‌او

 

3- در حال حاضر رکورد جهانی گرانترین خودروی کلاسیک که تاکنون در حراجی عمومی فروخته شده، متعلق به یک فراری 250 جی‌تی‌او 1962 میلادی است که به مبلغ 48.4 میلیون دلار توسط حراج ار ام ساتبیز  در بخش مزایده هاى همایش پبل بیچ کانکورز دلیگانس (Pebble Beach California) به فروش رسیده است.

جی تی او که مخفف ” Gran Turismo Omologato ” است، به عنوان یکی از مشهورترین  فراری های تمام دوران شناخته می شود.  فراری تنها 39 عدد از این مدل را بین سال های 1962 میلادی و 1964 میلادی برای انطباق با مقررات سخت فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی (FIA) در آن زمان تولید نمود که امروزه این مدل های فراری ها یکی از پرچمداران مسابقات و مزایده ها می باشند و در بیش از 300 مسابقه برنده شده اند .
این فراری 250 جی‌تی‌او  سومین خودروی تولید شده از این  مجموعه مى باشد که بسیاری از قطعات اصل (اولیه) آن به صورت سالم حفظ شده است. در سال 2000 میلادى، این خودرو توسط گرگ وتن (Greg Whitten)، مدیر اجرایی سابق شرکت مایکروسافت ( Microsoft) خریداری شده بود که به گفته کارشناسان مبلغ پرداخت شده توسط گرگ وتن جهت خرید این خودرو کمتر، از یک دهم قیمت فروش در 2018 میلادی بوده است.
حراجی ار ام ساتبیز این خودرو  را “مهمترین و افسانه ای ترین اتومبیل جهان” می نامد.  اگرچه حراجی ار ام ساتبیز فاش نکرد که مالک جدید خوش شانس این خوروی  بی نظیر چه کسی می باشد، ولی با فروش این خودرو اعتبار خود را ا فزایش داد و در ضمن  اجازه شرکت در برخی از معتبرترین رویدادهای جهانی اتومبیل سازی را نیز به دست آورد.

فرش ایرانی

4- گران‌ترین فرش قدیمی حراج شده، مربوط به حدود سال ۱۰۰۰ شمسی، نیز یک فرش ایرانی با زمینه لاکی است. فرش برگی کلارک سیکل، ۳۴ میلیون دلار و سه برابر رکورد قبلی، که آنهم متعلق به یک فرش ایرانی بود قیمت دارد و در حراج ساتبیز نیویورک توسط یک ناشناس خریداری شده است. گمان می‌رود این قالی سرخ رنگ متعلق به کرمان باشد و یکی از نادرترین نقش‌های تکنیک گلدان را دارد.

 

2 پاسخ به “بررسی بزرگترین مرکز حراج دنیا و مزایده های جهان”

  1. mahsa گفت:

    فرش ایران همیشه مایه افتخاره

  2. shokri گفت:

    در تمام رخ دادهای جهانی نام ایران وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010