فیسبوک با نام جدید متا

عمومی

به گزارش مزایده مناقصه، فیسبوک یک سرویس شبکه اجتماعی آنلاین است که در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، ادواردو ساورین (Eduardo Saverin)، داستین موسکوویتز (Dustin Moskovitz) و کریس هیوز (Chris Hughe) که همگی از دانشجویان دانشگاه هاروارد بودند، تاسیس شد. فیسبوک با داشتن نزدیک به سه میلیارد کاربر تا سال ۲۰۲۱ به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل شد. دفتر مرکزی این شرکت در منلو پارک، کالیفرنیا قرار دارد و بالغ بر ۱۸ دیتاسنتر در نقاط مختلف جهان وظیفه حفظ داده‌های کاربران آن را بر عهده دارند.

فیسبوک یک پلتفرم شبکه اجتماعی است که به کاربران اجازه می‌دهد با دوستان، همکاران یا حتی افرادی که نمی‌شناسید، به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید و در کنار آن تصاویر، موسیقی، ویدئو، مقالات و همچنین افکار و نظرات خود را با سایرین به اشتراک بگذارید. بنابراین افرادی که در فیسبوک دارای پروفایلند می‌توانند: اطلاعات مربوط به خود را لیست  و محتوای سایر صفحاتی که به آنها علاقه‌مندند را دنبال و لایک کنند.

فیسبوک با نام جدید متا

تغییر نام فیسبوک به متا (Meta)

در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۱ اتفاقی ویژه برای این پلتفرم رقم خورد.

مارک زاکربرگ بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت طی کنفرانسی زنده و مجازی به کاربران و ذینفعان این پلتفرم خبر از تغییر برند فیسبوک به یکی از مهمترین پروژه های متاورس را داد.

تحولی بزرگ در راه است! زین پس به دلیل تغییر رویه ما در ایجاد و پشتیبانی از متاورس، عنوان جدید متا (Meta) جایگزین برند فیسبوک می‌شود

زاکربرگ درخصوص دلیل این تغییر نام گفت: برند قبلی ما صرفاً به یک محصول مرتبط بود و نمی‌توانست نمایانگر تمامی جنبه‌های فعالیت امروز ما باشد، چه برسد به آینده.

فیسبوک با نام جدید متا

اما متاورس (Metavers) چیست؟

(متا پلتفرمز) به انگلیسی (Meta Platforms) با نام تجاری متا شرکت خوشه‌ای فناوری آمریکایی مستقر در منلو پارک، کالیفرنیا است. متا در سال ۲۰۰۴ توسط مارک زاکربرگ، ادواردو ساورین، داستین موسکوویتز و کریس هیوز بنیان‌گذاری شد.

این شرکت تا پیش از سال ۲۰۲۱ با نام شرکت فیس‌بوک به انگلیسی (Facebook, Inc.) فعالیت می‌کرد.

در مجموع 8/2 میلیارد نفر در جهان، کاربر چهار برنامه پرطرفدار متعلق به شرکت متا یعنی اینستاگرام، واتس‌اپ، فیس‌بوک و فیس‌بوک مسنجر هستند.

 

در ۵ اکتبر ۲۰۲۱ به علت از دسترس خارج شدن فیس‌بوک به مدت ۶ ساعت در تمام جهان با ضرر ۹۶۸ میلیون دلاری و ریزش بیش از ۱۶ میلیارد دلار ارزش سهام خود مواجه شدپ. علت این اختلال ۶ ساعته مشکل در DNS فیس‌بوک اعلام شد. اما وزارت دفاع آمریکا حمله سایبری به این شبکه را محتمل دانست.

Metaverse ترکیبی از دو واژه ی Meta به معنای فراتر و Universe به معنای دنیا است.

پس جهانی فراتر از این دنیای ماست که می توان به آن نام های دیگری همچون پلتفرم، محیط، اکوسیستم، جهان نهاد و یا به زبان ساده می توان گفت که متاورس دنیای مجازی ای است که در آن افراد از طریق آواتارهای دیجیتالی با هم در تعامل هستند و می توانند تقریبا هر کاری از بازی و شام خوردن با دوستان تا خرید و شرکت در جلسات را انجام بدهند. برای وصل شدن و غرق شدن در این دنیای دیجیتالی علاوه بر گوشی های هوشمند یا کامپیوتر به عینک واقعیت افزوده، هدست واقعیت مجازی، کنسول های بازی نیاز است.

متاورس جاییست که می‌توانید توسط هدست‌های واقعیت مجازی، عینک یا دستگاه‌های واقعیت افزوده به صورت مجازی با دوستان خود ملاقات کرده و با آنها به کار یا بازی بپردازید. زاکربرگ همچنین برخی تصاویر احتمالی از کانسپت پروژه واقعیت مجازی خود را به نمایش گذاشت و متاورس را «محیط مجازی» نامید.

فیسبوک با نام جدید متا

متا پلتفرمز، محصولات و خدمات دیگر

متا برنامه های زیادی دارد که محبوب ترین آنها چهار برنامه ی اینستاگرام، واتس‌اپ، فیس‌بوک و پیام‌رسان فیس‌بوک می باشند که در مجموع 8/2 میلیارد نفر کاربر از سراسر جهان دارند. علاوه بر اینها این شرکت محصولات و خدمات دیگری مانند فیس‌بوک واچ و پورتال فیس‌بوک را ارائه می دهد و علاوه بر داشتن بیش ار نود درصد سهام، سهام جیو پلتفرمز اوکلوس، گیفی و میپلاری را هم خریده است.

فیسبوک با نام جدید متا

FACEBOOK WATCH

فیسبوک از سرویس جدیدی برای پخش ویدئو با نام واچ رونمایی کرد. این سرویس با انواع دستگاه‌های موبایل، کامپیوتر و تلویزیون‌ هوشمند سازگار است فیس‌بوک واچ در سطح جهانی راه‌اندازی می‌شود. به این صورت است که قصد دارد در ویدیو با یوتیوب و نتفلیکس رقابت کند .

فیسبوک با نام جدید متا

واتساپ

یک برنامهٔ پیام‌رسانی فوری برای تلفن‌های هوشمند است. این برنامه توسط شرکت سهامی واتس‌اپ ساخته شده و مؤسس شرکت و سازندهٔ این برنامه یان کوم است و درحال حاضر شرکت متا پلتفرمز (فیس‌بوک سابق) مالک آن است.

واتس‌اپ و نرم‌افزارهای شبیه به آن امروزه با گسترش اینترنت همراه، جایگزینی برای پیامک یا پیام‌های متنی کلاسیک شده‌اند.در ۱۹ فوریه ۲۰۱۴ شرکت فیس‌بوک (در حال حاضر متا پلتفرمز) اعلام کرد که واتس‌اَپ را به قیمت ۱۹ میلیارد دلار خریداری کرده‌است که از این مبلغ ۴ میلیارد دلار به صورت نقدی و ۱۵ میلیارد دلار به شکل سهام فیس‌بوک به مالکان آن پرداخت شده‌است. در همان سال، مؤسس واتس‌اپ نیز پس از خریداری شرکت وی توسط فیسبوک، به جمع میلیاردرها پیوست.

فیسبوک با نام جدید متا

اینستاگرام

رسانه اجتماعی هم‌رسانی عکس و ویدئو است که کوین سیستروم و مایک کرایگر آن را بنیان نهادند و هم‌اکنون شرکت متا (با نام پیشین فیس‌بوک) مالکیت آن را بر عهده دارد. این نرم‌افزار این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را در دیگر رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، تامبلر و فلیکر هم‌رسانی کنند. کاربران هم‌چنین می‌توانند از فیلترهای دیجیتال برای تصاویرشان استفاده کنند. محدودیت هم‌رسانی ویدئو در اینستاگرام ۶۰ ثانیه است.

 

اینستاگرام یک نرم‌افزار مالکیتی است و برای آی‌اواس، اندروید و مایکروسافت ویندوز در دسترس است. دنبال‌شده‌ترین مرد در اینستاگرام کریستیانو رونالدو ورزشکار و دنبال‌شده‌ترین زن نیز سلنا گومز است. لیونل مسی نیز بیشترین لایک را در این رسانه اجتماعی به دست آورده‌است. دیگر افرادی که بیشترین دنبال‌کننده را در اینستاگرام دارند: لیونل مسی، آریانا گرانده، س، دوئین جانسون، کیم کارداشیان و بیانسه هستند.

 

در دههٔ ۲۰۱۰، اینستاگرام چهارمین نرم‌افزار پرهوادار موبایلی بوده‌است.

فیسبوک با نام جدید متا

Facebook Portal

دستگاه پرتال فیس بوک یک نمایشگر هوشمند است هدف اصلی آن برقراری تماس ویدیویی با دوستان و خانواده از طریق سرویس تماس تصویری داخلی فیس‌بوک مسنجر است، اما پورتال فیس‌بوک از قابلیت الکسا نیز برخوردار است.اگرچه نسخه اولیه تنها یک پورتال را شامل می شد ، اما اکنون چهار گزینه برای انتخاب وجود دارد: پرتال 10 اینچی ، پورتال 8 اینچی Mini ، تلویزیون پورتال تنظیم شده که از تلویزیون شما به عنوان صفحه نمایش استفاده می کند ، و Portal + ، نمایشگر 15.6 اینچی

اگر تماس ویدیویی زیادی برقرار کنید ، فیس بوک پورتال دارای چندین ویژگی است که باعث می شود آن را از سایر خدمات تماس ویدیویی متمایز کند

مهمتر از همه و مهمتر از همه ، دوربین هوشمند آن به طور خودکار جیب و زوم می کند تا اطمینان حاصل کند که همه افراد در این تماس در قاب هستند. این دیدگاه خود را گسترده تر می کند تا اطمینان حاصل شود که افراد تازه وارد مکالمه در چت باقی می مانند و اگر در اطراف اتاق حرکت کنید ، دوربین می تواند شما را دنبال کند تا شما را در این محور محور نگه دارد.

دستگاه Facebook Portal نیز دستورات صوتی خاص خود را دارد. کاربران می توانند واحد را با گفتن “Hey Portal” ، و سپس فرمان مورد نظر خود را برای اجرای آن فعال کنند. از پورتال فیس بوک می توان برای بررسی وضعیت هوا ، زمان و تماس با دوستان استفاده کرد. شما می توانید از آن بخواهید که براساس رابطه آنها با شما تماس برقرار کند یا می توانید نام خود را به سادگی انجام دهید. برای کنترل روشنایی صفحه نمایش و فعال کردن جلوه های مختلف دوربین نیز می توانید از دستور “Hey Portal” استفاده کنید.

فیسبوک با نام جدید متا

 

2 پاسخ به “فیسبوک با نام جدید متا”

  1. الهام نعمتی گفت:

    👏👏👏💕

  2. آریا گفت:

    چه اطلاعات جالبی بود بیشتر کاش راجبش بگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010