ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

عمومی

به گزارش مزایده مناقصه، ارزهای دیجیتال به ارزهایی گفته می‌شود که معمولا توسط نهادها یا اشخاصی جدا از دولت‌ها ساخته می‌شوند و حکومت‌ها نقشی در اداره آن ندارند. در واقع ارز دولتی متمرکز است و ارز دیجیتال غیرمتمرکز.

ارز دیجیتالی یا همان ارز‌های رمزنگاری شده، ارز‌هایی‌اند که تحت فناوری بلاکچین کار می‌کنند و به منظور انتقال دارایی به صورت الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ارزهای دیجیتال از انواع مختلفی تشکیل شده اند و بر اساس کارایی که دارند در دسته بندی های مختلفی قرار داده می شوند.از جمله رایج ترین دسته بندی که برای ارز های دیجیتال وجود دارد ، دسته بندی بر اساس حوزه فعالیت آنها است که در آن این رمز ارز ها به سه دسته اصلی پول های دیجیتال ، ارز های دیجیتالی پلتفرمی و ارز های دیجیتالی مالی تقسیم بندی می شوند.

ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

انواع ارز دیجیتال از نظر ویژگی رمز ارزها

به طور کلی سه نوع ارز دیجیتال داریم که هر کدام از آن‌ها دارای کاربردهایی منحصر به خود هستند.

این ارزهای دیجیتال با توجه به حوزه‌های فعالیت خود به دسته بندی زیر تقسیم می‌شوند:

پول دیجیتال

پول دیجیتال شباهت بسیاری به پول‌های واقعی دارد به طوری که به راحتی می‌توان آن‌ها را ذخیره و مبادله کرد. این نوع رمز ارزها را می‌توانید به کمک دستگاه ماینر استخراج کنید.

این مدل رمز ارز به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

ارز دیجیتال ثابت: ارز دیجیتال استیبل کوین Stable Coin دارای پشتوانه است؛ منظور ما از پشتوانه ارزهای فیزیکی، طلا و دارایی‌های دارای ارزش هستند. این ارز‌ دیجیتال از نظر قیمت نسبت به نوسانات در امان است.

مهم‌ترین ارزی که در این گروه قرار دارد تتر است.

ارز دیجیتال امن: از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال امن یا Privacy Coin این است که در معامله هویت دو طرف ناشناس باقی می‌ماند و به کمک هیچ روشی نمی‌توان هویت افراد را شناسایی کرد.

ارز دیجیتال مالی

ارز دیجیتال مالی توانسته بخش وسیعی از رمز ارزها را به خود اختصاص دهد و با حذف واسطه‌ها فرایندهای مالی مختلفی را انجام دهد هدف از این ارزها انجام فعالیت‌های مالی با هزینه‌ای بسیار کم است.

ارز دیجیتال پلتفرمی

ارز دیجیتال پلتفرمی به نوعی قرارداد هوشمند محسوب می‌شود. که بر پایه بلاکچین فعالیت می‌کند.

این رمز ارزها به صورت نرم‌افزارهایی هستند که به کاربر امکان فعالیت‌های مختلف در بستر بلاکچین را می‌دهد.

ویژگی ها و مزیت هایی که ارز های دیجیتال نسبت به سایر ارز های موجود در بازار واقعی دارند سبب شده تا این نوع رمز ارز ها مورد توجه روز افزون افراد قرار گیرند .

از جمله ویژگی های بارز این نوع ارز ها حذف واسطه ها ، کاهش حداکثری هزینه ها ، تامین امنیت بسیار بالا ، ناشناس بودن هویت دو طرف معامله و غیر ممکن بودن انجام تقلب و کلاهبرداری در انجام معاملات به وسیله آنها می باشد.

ارز های دیجیتال دارای ویژگی ها و کاربرد های متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند از این رو استفاده از هر کدام از این نوع ارز ها سبب تسهیل در انجام معاملات مختلف شده و با توجه به این تفاوت کارایی تقسیم بندی متفاوتی برای ارز های دیجیتال ارائه شده است .

پول های دیجیتال مانند پول های واقعی عمل کرده و قادر به ذخیره و انتقال ارزش ، سرمایه گذاری ، قابلیت خرید و … هستند.

مزیت این نوع پول ها نسبت به پول های واقعی در عدم نیاز به جا به جایی به دلیل نداشتن ماهیت فیزیکی ، راحتی در انجام معاملات به دلیل حذف واسطه ، مصونیت تورمی و کاهش ارزشی ، امنیت بسیار بالا و … می باشد که باعث برتری این نوع ارز ها نسبت به سایر ارز های موجود در دنیای واقعی شده است.

از جمله ارز های دیجیتالی که در دسته بندی پول های دیجیتالی قرار می گیرند می توان به بیت کوین (BTC) لایت کوین (LTC) ورت کوین (VTC)  دوژ کوین (DOGE)  و نانو (NANO) اشاره کرد که در بستر شبکه بلاک چین به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنند.

اولین رمز ارز معرفی شده به بازار بیت کوین می باشد که  پس از افزایش قیمت ناگهانی که در آن رخ داد توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده به طوری که لقب پادشاه ارز های دیجیتال را به خود گرفته است و پس از آن سایر ارز های دیجیتال نیز وارد بازار شدند .

همه ارز های نام برده شده رمز پایه بوده و از امنیت بسیار بالایی در مقابل هک شدن برخوردار هستند ، غالباً از شبکه انتقال همتا به همتا P2P و یا شبکه بلاک چین استفاده کرده و هویت افراد در این نوع تراکنش ها ناشناس می باشد.

 

بیت کوین Bitcoin

ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

اولین و پرمخاطب‌ترین ارز دیجیتال بیت کوینBitcoin  است.

این رمز ارز با استفاده از فناوری بلاکچین توسعه یافته و توسط یک فرد ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 معرفی و اولین بیتکوین در سال 2009 ایجاد شد. در حال حاضر بیت کوین به عنوان یک روش پرداخت آنلاین استفاده می‌شود و برخلاف ارزهای سنتی، از بانک‌ها و مراکز مالی مستقل کار می‌کند. بیت کوین نسبت به ارزهای سنتی از لحاظ امنیتی بسیار پیشرفته‌تر است و مبادلات و معاملات این رمز ارز، به صورت شبکه باز انجام می‌شود.

 

اتریوم Ethereum

ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

این رمز ارز در سال 1015 به واسطه یک توسعه دهنده کانادایی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) معرفی شده است. اتریوم نسبت به بیت کوین دارای تکنولوژی بیشتری بوده و قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارست.

 

بایننس کوین Binance Coin

ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

 

یکی از ارزهای دیجیتال جدید بایننس کوینBinance Coin است که در سال ۲۰۱۷ توسط صرافی بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در دنیا، معرفی شد.

این ارز دیجیتال از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کند و برای انجام مبادلات در صرافی بایننس به کار می‌رود. بایننس کوین در سال ۲۰۲۱ به عنوان سومین ارز دیجیتال برتر جهان در میان صرافی‌های ارز دیجیتال معرفی شده است.

 

لایت کوین  Litecoin

ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

یکی دیگر از رمز ارز‌های مشهور است که در سال ۲۰۱۱ توسط یک مهندس نرم افزار به نام چارلی لی Charlie Lee معرفی شد. این ارز دیجیتال به کمک فناوری بلاکچین کار می‌کند و سرعت بیشتری در اجرای تراکنش‌ها نسبت به بیت کوین دارد؛ همچنین، این رمز ارز نسبت به بیت کوین از مصرف برق کمتری هم برخوردار است.

 

ریپل Ripple

ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

ارز دیجیتال ریپل نیز یکی از ارزهای دیجیتال معروفی است که توسط شرکتی به همین نام در سال ۲۰۱۲ توسعه داده شده. این ارز دیجیتال که برای انتقال پول بین‌المللی به کار می‌رود؛ در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از ارزهای دیجیتال برتر دنیا معرفی شده است. ریبل نسبت به بیت کوین در انجام تراکنش‌ها سرعت بالاتری و هزینه کمتری برای انجام تراکنش‌ها دارد.

 

دوج کوین Dogecoin

ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

دوج کوین، از جمله ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بسیار بالا است. این ارز در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان شوخی طراحی شده بود، اما به‌دلیل محبوبیت بالایی که یافت، به یکی از مشهورترین رمز ارزهای دنیا تبدیل شد.

 

تتر Tether

ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

تتر رمز ارزی است که با ارزش ارزهای بین‌المللی مثل دلار آمریکا، یورو و… به‌صورت یک به یک مبادله می‌شود. ارز دیجیتال تتر در ابتدا امر به‌عنوان یک جایگزین برای پول‌های فیات در معاملات بین المللی طراحی شده بود؛ اما به‌خاطر پایداری بالایی که داشت توانست به یکی از ارزهای دیجیتال محبوب در دنیا تبدیل شود.

 

کاردانو Cardano

ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن

ارز دیجیتال کاردانو یا Cardano که با نماد ADA شناخته می‌شود، یک پلتفرم بلاکچین است که قابلیت اجرایی قراردادهای هوشمند را دارد. Cardano توسط چارلز هاسکینز، که قبلاً به عنوان یک عضو مؤسسه Ethereum شناخته می‌شد، تأسیس شده است. هدف اصلی این پروژه ایجاد یک پلتفرم بلاکچینی بادوام، ایمن و قابل توسعه و گسترش است.

 

رمزارزها را می‌توان به چند طریق طبقه‌بندی کرد.

مثلاً هر ارز دیجیتالی یا جزو توکن‌ها (Token) محسوب می‌شود یا یک کوین (Coin) است.

به ارز دیجیتالی که بلاک چین مخصوص خود را داشته باشد، کوین می‌گوییم ولی برخی از رمزارزها هم وجود دارند که بر بستر بلاک چین پروژه‌های دیگر راه‌اندازی شده‌اند و خودشان بلاک چین ندارند. به چنین ارزهای دیجیتالی توکن می‌گوییم.

برای مثال بیت کوین کوین است ولی ارز دیجیتال بت (Bat) به دلیل اینکه از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند یک توکن است. علاوه بر این، همه‌ی ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین عرضه شده‌اند، جزو دسته‌ی آلت کوین‌هاAltcoins  قرار می‌گیرند.

اتریوم، کاردانو و دوج کوین (Dogecoin) آلت کوین هستند یا برخی از ارزها را داریم که ارزش آن‌ها با گذشت زمان تغییر نمی‌کند که به آن‌ها استیبل کوین‌ (Stable Coin) یا ارز دیجیتال با ارزش ثابت می‌گویند. چنین ارزهایی معمولاً در دنیای واقعی توسط دارایی‌های مختلفی پشتیبانی می‌شوند.

مثلاً ارز دیجیتال تتر (Tether) یک استیبل کوین است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این یعنی به ازای هر واحد از آن، یک دلار آمریکا در بانک ذخیره شده است.

برخی دیگر از ارزهای دیجیتال مثل بایننس کوین Binance Coin، سوشی سواپSushiSwap و کریپتو دات کام کوین Crypto.com Coin مختص صرافی‌ها هستند و از آن‌ها برای کاهش کارمزد و مبادله‌ی دیگر رمزارزها استفاده می‌شود. این گونه رمزارزها را هم می‌توان ارزهای دیجیتال صرافی‌ها نامگذاری کرد.

برخی از این رمزارزها مثل خود بیت کوین تنها با هدف سهولت در پرداخت‌های مالی ایجاد شده‌اند و هیچ کاربرد دیگری ندارند. در حالی که برخی دیگر به عنوان یک واحد پولی داخلی در پروژه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

مثلاً از ارز دیجیتال اتر یا همان اتریوم در بلاک چین اتریوم و تمام پروژه‌هایی که بر بستر آن ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود.

در واقع ارزهای دیجیتال را می‌توان به ۵ بخش ارزهای دیجیتال پرداختی، زیرساختی، مالی، خدماتی و سرگرمی تقسیم‌بندی کرد.

3 پاسخ به “ارز دیجیتال (Digital currency) و انواع آن”

  1. بهزاد محمدی گفت:

    مطلب کامل و عالی

  2. علی اکبر محمدی گفت:

    👏👏👏💕🌹

  3. محمدرضا رضاپور گفت:

    چه جالب بیشتر راجب این موضوع مطلب بگذارید👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010