برج مراقبت یا Watchtower

عمومی

به گزارش مزایده مناقصه، مسئول برج مراقبت یا همان کنترل کننده ترافیک هوایی، مسئول هدایت مستقیم هواپیما در مسیر صحیح خود است.

او باید هوپیما را در سیستم کنترل ترافیک هوایی جهانی  به درستی هدایت کند.  به همین دلیل مسئول برج مراقبت را غالبا، کنترل کننده هوایی، کنترل کننده پرواز و در واقع چشم خلبان می دانند.

افرادی که در برج مراقبت به کار مشغول می شوند، باید دوره های تخصصی مختلفی را بگذرانند و مهارت بسیار بالایی کسب کنند و البته به زبان انگلیسی کاملا مسلط باشند و با اصطلاحات و زبان گفتاری حرفه خود آشنا شوند.

مسئول برج مراقبت باید هواپیما را از میان مسیرهای تعیین شده که بخش خاصی از فضای آسمان را در بر می گیرند، به درستی هدایت کند.

هر بخش حداقل توسط یک برج مراقبت کنترل می‌شود و از رادارها که حاوی اطلاعات حجم ترافیک مربوط به آن بخش هستند برای کتترل مسیر استفاده می کنند.

مسئول برج مراقبت باید دارای ویژگی و مهارت‌های بسیار خاصی باشد.

به طور کلی وظیفه بخش مراقبت پرواز کنترل هواپیماها و جلوگیری از برخورد و تصادف آن ها با یکدیگر است.

این بخش همچنین باعث سرعت و نظم بخشیدن به حرکت هواپیماها و برنامه ریزی پروازها می شود.

مراقبت پرواز باعث افزایش ایمنی پرواز می شود و اطلاعات لازم را در حین پرواز به خلبان ها منتقل می کند. علاوه بر این، در مواقع اورژانسی و وقتی هواپیما با مشکلی مواجه می شود این بخش مراقبت پرواز است که به کمک خلبان می آید و از بروز حادثه جلوگیری می کند.

به طور کلی وظیفه بخش مراقبت پرواز کنترل هواپیماها و جلوگیری از برخورد و تصادف آن ها با یکدیگر است. این بخش همچنین باعث سرعت و نظم بخشیدن به حرکت هواپیماها و برنامه ریزی پروازها می شود. مراقبت پرواز باعث افزایش ایمنی پرواز می شود و اطلاعات لازم را در حین پرواز به خلبان ها منتقل می کند. علاوه بر این، در مواقع اورژانسی و وقتی هواپیما با مشکلی مواجه می شود این بخش مراقبت پرواز است که به کمک خلبان می آید و از بروز حادثه جلوگیری می کند.

ویژگی و مهارت‌ها شامل:

توانایی سریع در رفع مشکلات احتمالی

مهارتهای ارتباط و قدرت تصمیم‌گیری و همچنین مهارت انجام چند وظیفه در یک زمان می‌باشد.

مسئول برج مراقبت  یکی از پر استرس ترین شغل‌های جهان را دارد و  باید بتوانند هنگامی که چند اتفاق با هم می‌افتد، تمرکز خود را از دست نداده و با خونسردی کامل به فعالیت خود  ادامه دهد.

قسمت های مختلف مراقبت پرواز

مرکز  فرماندهی سیستم کنترل ترافیک هوایی (ATCSCC)

این قسمت کلیه ترافیک های هوایی را کنترل می کند. همینطور در مواقعی که شرایط پرواز دچار مشکل می شود به کنترل ترافیک هوایی در داخل مراکز کمک می کند. مشکلاتی که بر سر راه پرواز ممکن است به وجود می آید می تواند شرایط آب و هوایی نامساعد، ازدحام و شلوغی ترافیک هوایی یا غیرفعال بودن و خراب بودن باند فرود باشد.

مراکز کنترل ترافیک مسیر پرواز (ARTCC)

در هر مرکز یک مرکز کنترل ترافیک مسیر هوایی وجود دارد. هر ARTCC ترافیک هوایی در داخل بخش های هر مرکز را به جز حریم هوایی فرودگاه های محلی کنترل می کنند.

ترمینال کنترل تقرب راداری

این بخش نیز در صورت وجود ترافیک هوایی بالا، کار هماهنگی و کنترل ترافیک هوایی را انجام می دهد. متخصصینی که در این پایانه ها مشغول کارند با استفاده از رادارهای نزدیک-برد ترافیک هوایی را کنترل می کنند. هماهنگی هواپیماها برای فرود در باند و کنترل آن ها در طول پرواز توسط واحد کنترل تقرب صورت می گیرد.

برج مراقبت پرواز (ATCT)

برج مراقبت پرواز آشناترین بخش مراقبت و کنترل ترافیک هوایی است. این برج در فرودگاه هایی که پروازهای منظمی انجام می دهند وجود دارد. احتمالا هنگامی که به فرودگاه مراجعه می کنیم و سوار هواپیما می شویم این برج را می بینیم. برج مراقبت پرواز وظیفه اصلی مدیریت هواپیماها در هنگام فرود، پرواز و کنترل ترافیک باند فرودگاه را بر عهده دارد.

ایستگاه خدمات پرواز (FSS)

ایستگاه خدمات پرواز اطلاعات لازم مثل شرایط آب و هوایی، مسیر  و برنامه پرواز را جمع آوری می کند و آن ها را به خلبان های هواپیماهایی که در فرودگاه های کوچک و مناطق روستایی پرواز می کنند منتقل می کند. همچنین در مواقع اورژانسی به کمک خلبان ها می آید و هماهنگی عملیات های جستجو و نجات برای یافتن هواپیماهای گمشده را نیز مدیریت می کند.

به طور کلی وظیفه بخش مراقبت پرواز کنترل هواپیماها و جلوگیری از برخورد و تصادف آن ها با یکدیگر است. این بخش همچنین باعث سرعت و نظم بخشیدن به حرکت هواپیماها و برنامه ریزی پروازها می شود. مراقبت پرواز باعث افزایش ایمنی پرواز می شود و اطلاعات لازم را در حین پرواز به خلبان ها منتقل می کند. علاوه بر این، در مواقع اورژانسی و وقتی هواپیما با مشکلی مواجه می شود این بخش مراقبت پرواز است که به کمک خلبان می آید و از بروز حادثه جلوگیری می کند.

 

4 پاسخ به “برج مراقبت یا Watchtower”

  1. شهروز گفت:

    مطلب عالی بود

  2. محمد گلزار گفت:

    جالب👌👌👌

  3. دلیری گفت:

    👍👍👍✔✔

  4. الهام گفت:

    👍❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010