تحولی در نظارت بر محیط‌های حساس با دوربین‌های ضد انفجار پیشرفته

استفاده از دوربین ضد انفجار در سال‌های اخیر در بسیاری از پروژه‌های نظارتی و امنیتی متداول شده است. اما این دوربین مداربسته چه ویژگی‌های ممتازی دارد؟ از این دوربین کاربردی برای محیط‌های پرخطری که با ریسک آتش‌سوزی همراه هستند استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال پالایشگاه‌ها، تاسیسات نفت و گاز، مخازن کشتی‌ها و انبارهای نفت چند نمونه از مکان‌هایی هستند که به‌طور مداوم با خطر آتش‌سوزی مواجه هستند.

تحولی در نظارت بر محیط‌های حساس با دوربین‌های ضد انفجار پیشرفته

برای نظارت کامل در این محیط‌ها و حفظ امنیت آن‌ها از دوربین‌های ضد انفجار استفاده می‌شود که حتی درصورت بروز آتش‌سوزی نیز آسیبی به اطلاعات ضبط‌شده توسط آن‌ها نمی‌رسد و امنیت محیط را به میزان زیادی بالا می‌برند. در مطلب پیش‌رو می‌خواهیم به‌طور‌ کامل در‌مورد دوربین مداربسته ضد انفجار، خصوصیات، مزایا، ساختار و موارد استفاده آن صحبت کنیم. با این نوشته همراه باشید.

دوربین مداربسته ضد انفجار چیست؟

برخی از محیط‌ها باتوجه‌به مواد و دستگاه‌های موجود در آن‌ها، هر روز و هر ساعت با خطر آتش‌سوزی مواجه هستند. در محیط‌هایی مانند پالایشگاه‌ها و انبارهای نفت و همچنین مخازن کشتی‌ها و سایر مکان‌های پرخطر برای حفظ امنیت از دوربین ضد انفجار استفاده می‌کنند؛ زیرا در این‌گونه مکان‌ها هرچقدر هم که اقدامات احتیاطی و حفاظتی رعایت شود، باز با خطر آتش‌سوزی مواجه هستند و ممکن است انفجار رخ دهد. در این محیط‌ها استفاده از دوربین مداربسته‌ای که در‌صورت بروز آتش‌سوزی مشکلی برای آن پیش نیاید و حتی بعد از حادثه آتش‌سوزی نیز بتوان به تصاویر ضبط‌شده دسترسی پیدا کرد، از واجبات است.

به‌همین‌دلیل امروزه این نوع دوربین‌ها توسط کارخانه‌های مختلف ساخت دوربین‌های مداربسته در انواع گوناگون و با ویژگی‌های متنوع ساخته می‌شوند. در‌واقع این نوع دوربین‌های ضد انفجار که برای استفاده در محیط‌های پرخطر طراحی و ساخته شده‌اند، در محفظه‌هایی خاص قرار گرفته‌اند که در مواقع اشتعال یا انفجار هیچ آسیبی نمی‌بینند.

تفاوت دوربین‌های ضد انفجار با دیگر دوربین‌های مداربسته

همان‌طور که گفته شد این نوع دوربین‌ها به‌طور خاص برای استفاده در محیط‌های پرخطری مانند تصفیه خانه‌های فاضلاب، کارخانه‌های فرآوری شیمیایی، معادن زغال سنگ، پالایشگاه‌های نفت و سایر مکان‌های پرخطر طراحی و تولید شده‌اند. تفاوت این دوربین‌ها با سایر دوربین‌های مداربسته در این است که محفظه‌هایی خاص و ضد انفجار برای این دوربین‌ها طراحی شد‌ است و درون این محفظه قرار گرفته‌اند. در‌صورت بروز هرگونه آتش‌سوزی یا انفجار، این محفظه از لنز دوربین محافظت می‌کند و در‌نتیجه هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

ساختار دوربین ضد انفجار چگونه است؟

بهتر است درصورتی‌که قصد خرید و استفاده از این دوربین‌ها را دارید، ابتدا با ساختار آن‌ها و استانداردهایی که باید در تولید این دوربین‌های مداربسته رعایت شود به‌خوبی آشنایی داشته باشید. در ساخت دوربین ضد انفجار باید استانداردهای تعریف شده توسط ATEX یا IECEx کاملا رعایت شوند. دستورالعمل‌های استاندارد IECEx برای محافظت و مراقبت از کارکنان در برابر انفجار و آتش‌سوزی طراحی شده‌اند و یک استاندارد بین‌المللی محسوب می‌شود. رعایت این استانداردها در ساخت دوربین مداربسته ضد انفجار باعث می‌شود تا این‌گونه دوربین‌ها در برابر حریق، رطوبت، زنگ‌زدگی و همچنین نفوذ گرد‌و‌غبار کاملا مقاوم باشند.

تحولی در نظارت بر محیط‌های حساس با دوربین‌های ضد انفجار پیشرفته

محفظه این نوع دوربین‌ها نیز از فولاد ضد‌زنگ ساخته شده است. ساختاری که در تولید دوربین‌های مداربسته ضد احتراق به‌کار گرفته شده است از ورود هرگونه گاز انفجاری به درون محفظه آن‌ها جلوگیری می‌کند. درنتیجه شما به‌آسانی با بررسی خصوصیات درج‌شده روی این دوربین‌ها و آگاهی از استاندارد به‌کاربرده در تولید آن می‌توانید با خیال راحت دوربینی را خریداری کنید که در برابر انفجار کاملا مقاوم باشد.

برای مثال محصولات برند ویدئوتک، استاندارد‌های گفته شده را دارند و اکثر پروژه‌های ضد انفجار در کشور ما هم از محصولات این برند ایتالیایی استفاده می‌کنند. محصولات ویدئوتک را می‌توانید در سایت فرافن مشاهده کنید.

ویژگی‌ها و مزایای دوربین مداربسته ضدانفجار

یکی از مهم‌تریم مزیت‌های این نوع دوربین‌ها رزولوشن و کیفیت فوق‌العاده بالای تصاویر ضبط‌شده توسط آن‌ها است. این دوربین‌ها می توانند به‌راحتی و با کیفیت بسیار خوب تصاویر را از فاصله دور نیز ضبط کنند. دیگر ویژگی مهم این دوربین‌ها امکان ضبط تصاویر توسط آن‌ها در محیط‌های با نور نامناسب است. از طرف دیگر دوربین‌ ضدانفجار با سایر وسایل دیجیتالی به‌خوبی مطابقت داده می‌شود و استفاده از آن راحت است.

اهمیت استفاده از دوربین مدار بسته ضد انفجار

باتوجه‌به این‌که برخی از محیط‌ها با خطرات انفجار و آتش‌سوزی روبه‌رو هستند، حفظ امنیت در این‌گونه مکان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ یکی از دستگاه‌هایی که برای حفاظت از محیط‌های گوناگون و بالا بردن امنیت استفاده می‌شود، دوربین مداربسته است. به‌کاربردن دوربین مداربسته معمولی در مکان‌هایی با خطر آتش‌سوزی کاری معقولانه و منطقی نیست، به‌همین‌دلیل باید برای حفظ امنیت این‌گونه محیط‌ها از دوربین ضد انفجار استفاده شود، تا در‌صورت بروز هرگونه حادثه‌ای بتوان به اطلاعات دوربین دسترسی پیدا کرد.

این دوربین‌ها امکان تجزیه و تحلیل فیلم‌های ضبط‌شده در‌صورت بروز حوادث را فراهم می‌آورند و به‌همین‌دلیل می‌توان از آن‌ها برای افزایش ایمنی و همچنین به کاربردن ابزارهای پیشگیرانه در این‌گونه محیط‌ها استفاده کرد.

تحولی در نظارت بر محیط‌های حساس با دوربین‌های ضد انفجار پیشرفته

جمع‌بندی

برخی از محیط‌ها مانند تاسیسات نفتی و گازی، انبارهای مخصوص نفت و پالایشگاه‌ها دائما با خطر آتش‌سوزی مواجه هستند. به‌همین‌دلیل برای حفاظت و امنیت این محیط‌ها لازم است از دوربین ضد انفجار استفاده شود. مزیت این دوربین‌های مداربسته پیشرفته این است که حتی با وجود آتش‌سوزی نیز اطلاعات ضبط‌شده توسط آن‌ها از بین نمی‌رود و مشکلی به‌وجود نمی‌آید. امروزه انواع متنوعی از این دوربین‌ها موجود است که شما می‌توانید با بررسی آن‌ها و مقایسه این دوربین‌ها از نظر ویژگی‌ها، کیفیت و قیمت، مناسب‌ترین دوربین را باتوجه‌به نیاز خود از فروشگاهی معتبر خریداری کنید.

منبع: آشنایی با دوربین ضد انفجار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010