مراحل و هزینه تاسیس شرکت و برند در ایران به چه صورت می باشد؟

امروزه یکی از دغدغه های صاحبان کسب و کار ثبت برند می باشد و چون تعرفه ثبت برند و شرکت مشخص نیست؛ گاهی برخی افراد از ثبت آن خودداری می کنند. اگر بخواهید برندی با حروف لاتین ثبت کنید هزینه این کار نسبت به ثبت برند با حروف فارسی بالاتر می باشد.

اگر می خواهید شرکت خود را به صورت بین المللی ثبت کنید باید حتماً کارت بازرگانی نیز داشته باشید. همین طور تعرفه ثبت برند و شرکت برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت می باشد. دریافت برند 30 تا 60 روز کاری زمان می برند و برند ها در 45 طبقه ثبت می شوند که با توجه به خدمات شرکت طبقه ی مورد نظر مشخص می شود. ما در ادامه به مراحل ثبت برند می پردازیم.

هزینه ی ثبت برند

تعرفه ی خدمات برند و شرکت هیچ قانون خاصی ندارد و با توجه به خدماتی که انجام می دهید متفاوت می باشد. زمانی که اطلاعات خود را در سایت مالکیت معنوی وارد می کنید و تاییدیه اولیه اسم شما به شما نمایش داده می شود،  ابتدا باید هزینه ی ثبت برند را واریز کنید.

هزینه ی پرداخت شده بستگی به تعداد طبقات، مقدار کالای وارد شده و برند حقیقی یا حقوقی تفاوت دارد. پس از تأیید اظهار نامه باید برند خود را در روزنامه ی رسمی چاپ کنید که این کار هم هزینه دارد. بعد از گذشت یک ماه باید حق الثبت خود را از سایت پرداخت کنید. مرحله آخر برای بار دوم برند خود را در روزنامه ی رسمی چاپ می کنید که دوباره شامل هزینه می شود.

مراحل و هزینه تاسیس شرکت و برند در ایران به چه صورت می باشد؟

مراحل ثبت برند و شرکت

ثبت برند و در واقع برند سازی به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا در ذهن مخاطب ماندگارتر باشند که برای ثبت برند باید به سایت اداره یمالکیت معنوی  مراجعه کنید و برای خدمات شرکت باید به اداره ی ثبت شرکتها مراجعه کنید. مراحل ثبت برند و شرکت به صورت زیر می باشند:

  1. انتخاب نام تجاری
  2. انجام دادن کارهای مربوط به استعلام ها
  3. آماده سازی مدارک
  4. ثبت نام در سایت مالکیت معنوی
  5. دریافت امضا از دفترخانه ی اسناد رسمی و تأیید حساب کاربری در سامانه ی ثبت برند
  6. پر کردن اظهارنامه و ارسال آن با ایمیل
  7. تشکیل پرونده به صورت حضوری در اداره ی مالکیت معنوی
  8. پرداخت تعرفه ثبت برند و شرکت

قیمت ثبت برند بین المللی

برخی از شرکت ها به دنبال ثبت شرکت خود به صورت بین المللی می باشند؛ اما قیمت ثبت برند بین المللی بسیار بالا می باشد که برای این کار باید ابتدا برند خود را در ایران ثبت کنند. ثبت برند به دلیل تحریم، وضعیت ارز و دلار بسیار پر هزینه و سخت می باشد؛ اما اگر برند بزرگ و شناخته شده ای دارید بهتر است که برند خود را بین المللی کنید.

یک نکته ی دیگر این که حتماً قبل از اینکه برند خود را ثبت کنید به سایت http://rrk.ir مراجعه کنید تا این اطمینان را حاصل کنید که قبلاً شخص دیگری این نام را ثبت نکرده باشد. شما با انجام این کار می توانید در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید.

مراحل و هزینه تاسیس شرکت و برند در ایران به چه صورت می باشد؟

هزینه ی تمدید برند

کسب و کارها برای پیشرفت به کارهای زیادی می پردازند که یکی از مهمترین این کارها ثبت برند می باشد. برای ثبت برند انتخاب نام مناسب بسیار حائز اهمیت می باشد. امکان دارد شما برای ثبت برند هزینه های زیادی را متحمل شده باشید؛ اما زمانی که برند شما اسم مناسبی نداشته باشد پس مدتی در تبلیغات دچار مشکل می شوید.

انتخاب نام برند یکی از مواردی می باشد که تأثیر بسزایی در جذب مخاطب دارد و در واقع یک اصل مهم در هزینه ی ثبت به شمار می رود که به هر قیمتی برای ثبت برند هزینه نکنید. وقتی که به تمدید برند خود می پردازید، هزینه ی تمدید برند کاهش می یابد؛ زیرا نیازی به پرداخت هزینه بابت تعداد کلمات برند یا رنگی بودن و نبودن آن نمی باشد. مدت زمان تمدید برند 10 سال می باشد.

هزینه ی ثبت لوگو یا برند

برای اینکه یک برند تجاری ثبت کنید باید هزینه هایی بابت استعلام لوگو یا برند تجاری بپردازید علاوه بر این هزینه ی طراحی لوگو را نیز باید پرداخت کنید. هزینه ی ثبت لوگو یا برند در کسب و کارها با توجه به نوع طراحی آنها متفاوت می باشد.

اگر یک لوگو شبیه به لوگو های تجاری که قبلاً ثبت شده یا مناسب نباشد را مد نظر قرار دهید در واقع احتمال ثبت برند برای شما با موفقیت انجام نمی شود.

مراحل و هزینه تاسیس شرکت و برند در ایران به چه صورت می باشد؟

مدارک ثبت برند برای اشخاص حقوقی

ثبت برند عموما به دو روش حقوقی و حقیقی انجام می شود. این بدان معناست که برند یا به نام یک شخص حقیقی ثبت می شود؛ یا برای یک شرکت. ما در ادامه می خواهیم در مورد مدارک ثبت برند برای اشخاص حقوقی صحبت کنیم که این مدارک شامل مدارکی می باشد که برای شما بیان می کنیم:

  • شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل
  • آخرین آگهی تغییرات
  • آگهی تأسیس
  • پروانه ی بهره برداری

همین طور مدارکی را که برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی نیاز است به صورت زیر می باشند:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • کدپستی معتبر از محل سکونت
  • مجوز کسب و کار
  • عکس برند در ابعاد 8*8
  • داشتن کارت بازرگانی در صورت خارجی بودن برند

خصوصیات علامت تجاری موفق

علامت تجاری در واقع از نقش، تصویر، رقم، حرف، مهر، لفاف تشکیل می شود. علامت تجاری موفق باید با دیگر علائم تجاری فرق داشته باشد و همین طور از لحاظ نوع جنس کالا باید دارای خلاقیت باشد. چند مورد از خصوصیات علامت تجاری موفق به شرح زیر می باشند:

1- جدید بودن علامت تجاری: جدید بودن علامت تجاری به این معنی می باشد که از لحاظ شکل باید جدید باشد.

2- ابتکاری بودن علامت تجاری: علامت تجاری باید اصالت و تازگی داشته باشد؛ یعنی اختصاصی باشد و با علامت قبلی تفاوت داشته باشد.

3- عدم ایجاد اشتباه در نظر مشتری: طراحی علامت تجاری باید به گونه ای باشد که مشتری دچار اشتباه با برند دیگری نشود. برای انتخاب علامت تجاری از نام های گمراه کننده استفاده نکنید.

4- قابلیت نقل و انتقال علامت تجاری: طبق ماده ی 12 قانون ثبت، علامت تجاری باید قابل انتقال باشد. برای این که علامت تجاری قابل انتقال باشد باید نحوه ی انتقال علامت از صاحب قبلی به صاحب جدید ثبت شود.

کلام پایانی

صاحبان کسب و کار برای اینکه بتوانند پیشرفت کنند و به سود بالایی برسند به ثبت برند می پردازند. البته که تعرفه ثبت برند و شرکت با توجه به حقیقی و حقوقی بودن آن متفاوت است. برای این که بدانید تعرفه ثبت برند و شرکت چقدر است باید به این نکته توجه کنید که چه خدماتی ارائه می دهید.

سپس بررسی کنید برندی که ثبت می کنید از نوع حقیقی یا حقوقی می باشد. قیمت ثبت برد با توجه به داخلی یا بین المللی بودن نیز متفاوت می باشد. هزینه ی ثبت برند نسبت به هزینه ی اولیه آن بسیار کمتر می باشد و تمدید برند هر 10 سال یکبار صورت می گیرد.

ما در این مقاله در مورد تعرفه ثبت برند و شرکت ، هزینه ی ثبت برند، هزینه ی تمدید برند، مدارک لازم برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی و همین طور خصوصیات علامت تجاری موفق با شما صحبت کردیم. امیدواریم این مطالب مورد پسند شما واقع شده و برای شما مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010