اموال تملیکی و روند برگزاری آن

آموزش, عمومی, مزایده

معرفی سازمان اموال تملیکی

سازمان اموال تملیکی یکی از مهم‌ترین نهادهای دولتی است که نظارت و مدیریت بر اموال عمومی و تملیکی را بر عهده دارد و زیر نظر نهاد های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان حسابرسی کل کشور است. سازمان حسابرسی کل کشور مسئولیت حسابرسی و ارزیابی عملکرد سازمان اموال تملیکی را بر عهده دارد و وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان وزارتی مرتبط با این سازمان عمل می‌کند.در این مقاله قصد داریم مخاطبان سایت مزایده و مناقصه را با اموال تملیکی آشنا کنیم.

اموال تملیکی چیست؟

به کالاها و دارایی‌هایی که طبق قانون به تصرف، تملک و یا مدیریت دولت درمی‌آیند، اموال تملیکی گفته می‌شود. در واقع این نوع اموال، کالاهایی هستند که از روش مبازه با قاچاق کالا و ارز توقیف شده‌اند. علاوه بر این،  اموالی که بر اساس حکم قضایی مصادره شده اند نیز، جزو اموال تملیکی محسوب می‌شوند.

 اموال تملیکی به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

اموال منقول: اموالی که قابلیت جابه جایی دارند، مانند: خودرو، وسایل الکترونیکی و کالاهای مصرفی

اموال غیرمنقول: اموالی که قابلیت جابه جایی ندارند، مانند: آپارتمان، ساختمان و زمین

این دسته از اموال به دلایل مختلفی اعم از: قاچاق کالا و ارز، اجرای احکام قضایی مثل مصادره اموال مجرمان یا بدهکاران، تخلفات اقتصادی مانند: احتکار، گران‌فروشی، یا پولشویی و سرانجام تخلفات قانونی همچون: حمل مواد مخدر و جعل اسناد، به تملیک دولت درآمده و توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، نگهداری و مدیریت می‌شوند. این سازمان وظیفه دارد تا این دست از اموال را به روش‌های قانونی و شفاف به فروش برساند و درآمد حاصل از فروش آن‌ها به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

مزایده اموال تملیکی

یکی از روش‌های فروش این اموال، مزایده آن‌هاست. مزایده اموال تملیکی، مزایای خاصی برای دولت دارد که در این میان می‌توان به: افزایش درآمد دولت، توزیع عادلانه ثروت و نیز مبارزه با قاچاق و تخلفات اقتصادی اشاره نمود.

انواع اموال تملیکی

اموال تملیکی را می‌توان به چند دسته کلی تقسیم کرد:

اموال قاچاق: کالاهایی که به‌صورت غیرقانونی وارد یا صادر و توسط نیروهای انتظامی، گمرک یا سایر مراجع مربوطه توقیف شده‌اند.

اموال متروکه: کالاهایی که در انبارهای گمرک باقی مانده‌اند و صاحبان آنها اقدام به ترخیص نکرده‌اند. پس از طی مدت زمان قانونی، این به تملک دولت در می‌آیند

منظور از کالاهای متروکه کالاهایی می‌باشد که شرکت‌های تجاری تولیدی و یا بازرگانان، وارد کشور ‌می کنند ولی به دلایلی نتوانند آن کالا را ترخیص کنند. همان طور که گفته شد این کالا در انبار گمرک باقی می‌ماند و بعد از گذشت حدود ۴ماه به کالای متروکه تبدیل می‌شود.

کالاهای فاقد مدارک قانونی: این دسته از کالاها شامل اموالی می‌شود که مدارک قانونی معتبر برای ورود یا خرید آنها وجود ندارد و به‌ همین دلیل توقیف می‌شوند

اموال ضبط شده در موارد قضایی: اموالی که در پرونده‌های قضایی به‌عنوان وثیقه یا جریمه مصادره شده‌اند

چگونه از مزایده های اموال تملیکی باخبر شویم

حال که صحبت از مزایده شد، دانستن این نکته که لیست مزایده اموال تملیکی چه مواردی را دربرمی‌گیرد، الزامی است. برای اطلاع دقیق از این لیست می‌توان به:

  • سایت مزایده مناقصه
  • سایت‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی
  • آگهی‌های روزنامه‌ها و مجلات
  • شبکه‌های اجتماعی
  • آژانس‌های املاک و دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمود.

همچنین شما می توانید با خرید تعرفه های آگهی مزایدات و مناقصات از آخرین و مهمترین مزایدات از جمله مزایده اموال تملیکی مطلع گردید.

روند برگزاری مزایده اموال تملیکی

مزایده های اموال تملیکی همچون هر روند اقتصادی مبتنی بر سرمایه گذاری و پیشنهاد قیمت، روند و سلسله مراحلی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

آماده‌سازی و ارزیابی اموال

در این مرحله ابتدا اموال تملیکی جمع‌آوری ، ارزیابی و دسته‌بندی می‌شوند. مرحله بعدی آن قیمت گذاری و بررسی میزان ارزش آن است.

هر کالا یا مال براساس ارزش مالی و نوع استفاده‌ای که دارد، توسط کارشناسان سازمان قیمت‌گذاری می‌شود. این ارزیابی‌ها به عنوان پایه‌ قیمت‌گذاری در مزایده استفاده می‌شود

اعلام عمومی مزایده

سازمان پس از ارزیابی کالاها، اقدام به برگزاری مزایده می‌کند. این مزایده‌ها به صورت عمومی اعلام می‌شوند تا افراد و شرکت‌های علاقه‌مند بتوانند در آن شرکت کنند. اطلاعیه‌های مربوط به مزایده‌ها معمولاً از طریق رسانه های جمعی مانند  روزنامه‌ها، سایت رسمی سازمان و دیگر رسانه‌ها منتشر می‌شوند.

ثبت‌نام و ارائه پیشنهاد

افرادی که قصد شرکت در مزایده را دارند، باید پس از مشاهده شرایط و جزئیات مربوط به اموال، اقدام به ثبت‌نام کنندد و پیشنهاد مالی خود را برای خرید اموال ارائه دهند. در بعضی موارد، پیشنهادها به‌صورت کتبی و در پاکت‌های مهر و موم شده به سازمان ارسال می‌شوند.

بررسی پیشنهادها و انتخاب برنده

پس از پایان مهلت ثبت‌نام، پیشنهادهای دریافتی توسط هیئت مزایده بررسی می‌شود.

پیشنهاددهنده‌ای که بالاترین قیمت را برای خرید اموال ارائه داده است، به عنوان برنده مزایده اعلام می‌شود.

این فرایند باید در شفافیت کامل و با نظارت مراجع قانونی انجام گیرد

پرداخت و تحویل کالا

پس از اعلام برنده، فرد برنده باید مبلغ پیشنهادی خود را پرداخت کند. پس از پرداخت، کالاها یا اموال به برنده تحویل داده می‌شود. اگر برنده نتواند مبلغ را در مهلت مقرر پرداخت کند، اموال به فرد دیگری که پیشنهاد دوم را داده است واگذار خواهد شد.

نکات مهم شرکت در مزایده اموال تملیکی

هنگامی که میخواهید در مزایده این گونه اموال شرکت کنید، بهتر است از قبل، هدف و وسیله مورد نظر خود را مشخص کرده تا راحت‌تر به نتیجه برسید. همچنین آگاهی از مزایای استفاده از لیست مزایده اموال تملیکی که شامل: فرصت مناسب سرمایه‌گذاری، کسب کالای مرقون به صرفه و شفافیت در معامله می‌باشد، می‌تواند نقش چشم‌گیری در موفقیت شما داشته باشد. در ذیل لیست مواردی که باید هنگام جستجو به آن‌ها دقت داشته باشید، آمده است:

  • مشخص کردن نوع اموال (خودرو، ملک، تجهیزات صنعتی)
  • مکان بزگزاری مزایده
  • تاریخ برگزاری مزایده
  • شرایط شرکت در مزایده

با همه آنچه که گفته شد لازم است بدانید که پس از شرکت در مزایده ممکن است با چالش‌هایی مواجه باشید زیرا کالاهای خریداری شده در مزایده قابل بازگشت نبوده و همچنین در برخی از این مزایده‌ها، به دلیل قیمت پایین کالاها، رقابت بین خریداران بسیار زیاد است. علاوه بر این، برای جلوگیری از ضرر و زیان و در صورت لزوم می‌توانید در مورد قوانین و مقررات خرید اموال تملیکی تحقیق کرده تا با چگونگی این کار آشنایی کامل پیدا کنید و  نیز می‌توانید از مشاوره کارشناسان خبره در این زمینه، بهره بگیرید.

علی رغم همه آنچه گفته شد، مالکان اولیه اموال تملیکی حق اعتراض در تصمیمات قضایی را دارند و همچنین می‌توانند برای استرداد اموال خود، اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

سخن آخر در مورد مزایده اموال تملیکی

آنچه که در مزایدات اموال تملیکی دارای اهمیت است این است که از زمان برگزاری آنها و عناوین مزایده آگاهی پیدا کنیم تا با ارائه پیشنهاد مناسب در زمان درست از شانس پیروزی بیشتری برخوردار شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سـرویس هـای اختصــاصی و VIP

برای دریافت اطلاعات بیشتر، تعرفه ها، خدمات اختصاصی و ... شماره تماس خود را در فیلد زیر وارد نمائید، با شما تماس می گیریم :


تمـامی حقوق برای مزایده مناقصه محفوظ بوده و استفاده از اطلاعات موجود بدون اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

021 49105010